Blogger Widget

torsdag den 30. juni 2011

Roskilde, dag et

For første gang nogensinde har jeg besøgt festivalområdet under warm-up dagene. Udskejelserne har befundet sig på et minimum, i bedste fald været ikkeeksisterende. Det, til trods for, at jeg har været på lange ekspeditioner på det kolossale campingareal, hvor jeg groft sagt ikke har sat mine ben de sidste ti år. Jeg har mødt unge mennesker, der bugserede rundt med trækvogne omdannet til sound systems med alt fra sprød og sexet soul ved Badesøen, nyere Kim Larsen-sange i øst og Black Sabbath og The Strokes i vest, iblandet en masse for mig ukendt techno, house etc. etc. Jeg har kikket forbi Pavilion og hørt en smule Kirsten og Marie, en del mere Trust og en superfed koncert med De Høje Hæle.

I flere år har jeg under de hektiske festivaldage, forsøgt at lægge mere fyldige dagsbeskrivelser af programmet, i det mindste den del af det, som jeg fandt interessant, ud her på siden. I år bliver det anderledes, idet anbefalingerne allerede begyndte at tage form op mod Mod Strømmens Roskilde 2011-special i maj. På det tidspunkt var spilleplanen endnu ikke klar, så det, der vil blive lagt vægt på er tid og scene. Skildringerne af de enkelte band er for mesteparten genbrug og dem kan man finde ved at bruge link.

Den sande førstedag begynder med et af de uundgåelige fravalg. Eller som man nok ville have sagt, efter at have deltaget i et flerdags managementinternat, tilvalg. Frisk Frugt (foto) på Gloria, kl. 17.45, må vige for australske Tame Impala, som går på Odeon-scenen, kl. 18.00. Derefter trækker Lorenzo Woodroses solo-høretelefonskoncert, kl. 20.00, i Rillbar i YourSpace. Afsluttende og som fortalt forleden, så kender jeg ikke det store til PJ Harvey’s ’Let England Shake’, den kendsgerning bliver der efter alt at dømme lavet om på i aften, kl. 22.00, på Arena.

Ingen kommentarer: