Blogger Widget

mandag den 2. april 2012

Stream ’Electric Cables’ med Lightships.


I januar sidste år, udsendte Norman Blake fra Teenage Fanclub og Euros Childs fra Gorky's Zygotic Mynci en plade under navnet Johny. Til trods for gode intentioner, fangede den mig aldrig for alvor. I dag er der nyt med en anden af Teenage Fanclubs tre sangskrivere, Gerald Love. Han har allieret sig med Dave McGowan fra Teenage Fanclub på guitar, Brendan O'Hare fra den første inkarnation af selvsamme gruppe på trommer,  Tom Crossley fra International Airport og The Pastels på fløjte og Bob Kildea fra Belle & Sebastian på bas.

Love har på intet tidspunkt ville udgive de nye sange i eget navn. Ifølge pladeselskabet, Geographic, et underlabel af Domino, fordi han ikke vil give det indtryk, at ”the record was just about him”. I stedet gik han efter et fællesnavn, der skulle være stemningsfuldt og tvetydig, og som kunne placere musikken i en ”slightly blurry and imagined context”, som det videre hedder. Om Lightships opfylder disse krav er om ikke andet en morsom debat værd.

Hvad der til gengæld, ikke står til diskussion er, at selvom Love prøver at gemme sig, så er arrangementerne, lyden og de lette melodier i den grad den begavede sangskriver, som jeg kender fra Teenage Fanclub. Titler som ’The Warmth Of The Sun’, ’Photosynthesis’, ’Stretching Out’ og ‘Sunlight To The Dawn’, fortæller næsten det hele. Det er studier i det nære og årstidernes flygtighed, spillet med et livgivende, opløftende touch.

Streamen af ‘Electric Cables’:




Apropos Norman Blake, så er han i Norge og Sverige i påsken, hvor han torsdag, fredag og lørdag i henholdvis i Oslo, Malmø og Trondheim, optræder med et akustisk sæt og som dj.

2 kommentarer:

Morten sagde ...

Jeg modtog mit eksemplar i dag og nu lytter jeg for første gang. Med store forventninger, for Gerard Love er min favoritsangskriver i Teenage Fanclub, og de første par smagsprøver, Two Lines og Sweetness in Her Spark, var lovende.

Sjovt nok er Raymond McGinley også snart aktuel med bandet Snowgoose. Han er dog ikke hovedfigur, men mere 'menigt' medlem.

http://www.snowgoose.me.uk/

HHS sagde ...

Tak for link. Jeg er helt vild med pladen, der indtil videre er det bedste pop-album i år. Love er en fantastisk sangskriver.