Blogger Widget

onsdag den 2. maj 2012

Musik for krop og sjæl. Thomas Mera Gartz (1944-2012)

Thomas Mera Gartz. Fælledparken, København, d. 9. maj 1971.
Af Anders Grøn, trommeslager i Spids Nøgenhat, Arons Headband m.v.

Thomas Mera Gartz var ikke den typiske musiker. Som han selv har sagt; “ I’m not a musician, I’m a drop out making a life through music”. Thomas Mera Gartz gik desværre bort d. 29. april i en alder af kun 68. I den anledning har jeg her skrevet lidt om manden og musikken, som betyder så meget for mig.

Da Arons Headband blev spurgt om vi ville åbne for Träd, Gräs och Stenar på Loppen d. 31 marts i år, var der ikke så meget andet at sige end, helt sikkert! Har været stor fan lige siden min kæreste introducerede mig for deres første plade for mange år siden. De har stået som en af grundpillerne i den svenske progg-bevægelse, siden starten i sluttresserne.

Der går en smuk rød tråd gennem musikken disse folk skabte i Pärson Sound, der blev til International Harvester, siden Harvester, for til sidst at kalde sig Träd, Gräs och Stenar. Deres musik blander på allerfineste vis svensk musiktradition med beat og avantgarde. Dette giver en masse nuancer i musikken, lige fra det sagte og poetisk vuggende til højspændt syreimprovisation. Men det som blæser mig omkuld er den nerve, der altid er til stede i deres musik. De har en ægthed og ærlighed, som rør mig dybt. Musikken flyder og bugter sig gennem landskabet og når den er bedst, løftes man op og væk. Du bliver et med musikken, bliver en del af deres univers. Et univers, som for mig er fyldt med skønhed og følelsen af, at det her bare er helt rigtigt. Musik for krop og sjæl!

Thomas Mera Gartz var en meget stor del af denne enestående musik. Han havde som trommeslager et drive og en fantastisk forståelse for den musik, han var med til at lave. En kollektiv musik, som på smukkeste vis er blottet for individuelt lir. Det drejer sig om sammen at nå op på et højere niveau. Jeg er vild med den måde han formår at spille repetitivt og trancelignede på. Samtidigt med, at han laver mange fills, uden det bryder flowet. Det er med til at gøre det hele meget levende og super-udkokset! En kæmpe inspiration for mig som trommeslager.

Udover arbejdet med ovennævnte, har Thomas Mera Gartz lavet to plader i eget navn, og spillet med en lang række svenske bands, såsom Mecki Mark Men. Hot Boys, Stenblomman, Sten Bergman, Råttan Fritzz, Arbete & Fritid, Thomas Tidholm og Bitter Funeral Bear Band.

Gartz og forfatteren til dette mindeindlæg. Loppen, Christiania, d. 31. marts 2012. Foto: Magnus  Cederlund
Jeg var meget spændt inden koncerten, da jeg aldrig havde set bandet før. Med undtagelse af Reine Fiske, var det jo nogle mænd i tresserne som skulle spille, og med mine erfaringer med diverse reunions, turde jeg ikke sætte mine forventninger alt for højt. Da vi ankom var Träd, Gräs och Stenar færdige med lydprøven, så vi havde ingen indikation om, hvordan de ville lyde, før de gik på. Men alt tvivl blev gjort til skamme. De startede med en drone, hvor Thomas Mera Gartz brugte en synth-app på sin iPhone til at lave lyde med. Manden fyldte 68 nogle dage efter koncerten, og der står han og tweeker en synth. Jeg stod med åben mund og nød den på en gang neddæmpede, men også super-intense drone, de gav os. Derefter satte mesteren sig bag tønderne og vidste sit format. Sammen med resten af det velspillende band, fik han blæst alle på Loppen helt op under taget. Det var virkeligt smukt at se ham spille. Se ham bruge hele sin krop, når han blev et med musikken. Og se, hvordan han brugte hver tromme og bækken på forskelligvis gennem koncerten. Man kunne se, at han ikke var ung længere og ikke spillede som for 35 år siden, men stadigvæk havde masser af integritet og nærvær. Fundamentet var intakt og han var hele tiden til stede i musikken. Han fyldte mig med håb om mange år mere på scenen, inden jeg skal pakke trommerne sammen for sidste gang. Musik for krop og sjæl!

Udover en fantastisk koncert, så var det en kæmpe oplevelse at møde bandet. Fik snakket en del med Thomas Mera Gartz inden koncerten. Vi talte musik og så var han meget interesseret i at høre hvordan hele situationen var med Christiania pt. Jeg oplevede en mand og et band, som var utroligt nærværende og helt igennem fokuserede på deres musik. Jeg fik også lov til at spille på hans Gretsch-trommesæt fra 1963. Et trommesæt, som er med på rigtig mange af indspilningerne. Stort!

Thomas Mera Gartz vil altid være med mig i form af al den fantastiske musik, han har været en del af. Og så vil han stå som et pejlemærke for mig som musiker. Vær et med musikken og bevar din nysgerrighed. Musik for krop og sjæl!

Tak for alt!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Fint fanget- åndligheden i TGSs musik!! Mangler den så meget i dagens musik...RIP

HHS sagde ...

Takken går til Anders Grøn.