Blogger Widget

mandag den 11. juni 2012

El Paraiso og Hank III. Blandt andet.


Flere anbefalinger fra årets Roskilde Festival.

Hank Williams III har jeg bevidst holdt mig væk fra. Det går ikke længere. Jeg har så småt snydt mig til at høre noget af det materiale, hvor han lyder mest som sin bedstefar. Men som Herrens hus har mange boliger, så har countrymusikken mange sub-genre. Lad mig bruge pladsen her til at nævne fire, som Hank III efter sigende repræsenterer, og som jeg glæder mig til at få førstehåndskendskab til: hard-twang, slacker swing, hellbilly og honky punk. Derudover håber jeg på, som festivalen lægger op til med; ”og i nyere tid har rebellens doom/thrashmetalband Assjack endda sluttet koncerterne af”, at det også sker en sen nattetime i år.

Hank Williams III, fredag d. 6. juli, kl. 18.00, på Odeon

Hvor det er usikkert om Hank III når fra country til trash, så kan man godt indstille sig på at komme ud på en længere kosmisk rejse når El Paraiso præsenterer Causa Sui, Papir og El Paraiso Ensemble. Det er musikere, der kan deres kram og selvom det tager sin tid at nå fra A til B, det er jo eksperimenterende, måske bevidsthedsudvidende, syrerock vi taler om, så er der alle mulige grunde til at glæde sig. I samme mundfuld napper jeg også lige Jørgen Teller og The Empty Stairs feat. Lazara. Hvis ordene, støjende renselse med overraskelser, overhovedet giver mening, så er det muligvis det vi har i vente, når Teller griber guitaren, Søren Gorm bassen og de to trommeslagere, Tobias R. Kirstein og belgiske Lazara, tager stikkerne frem. Seneste jeg så en bid af dem, stod Milena Penkowa, forskeren, med de dyre vaner, som kom i uføre, i det fjerne og lignede én, der i den grad trængte til at få renset ud indvendig. Håber det lykkedes.

Papir from Temporary Services on Vimeo.

Causa SuiPapir og El Paraiso Ensemble, søndag d. 8. juli, kl. 12.00 på Pavilion
Jørgen Teller & The Empty Stairs, fredag d. 6. juli, kl. 23.00 på Gloria

Mikal Cronin har jeg lobhudlet før. Så vidt jeg har hørt, fik Roskilde-bookerne øje på ham ved South By Southwest i år og gik sporenstregs i gang med at hyre ham. Det kan jeg godt forstå. Her er hvad, jeg skrev om Cronins debutplade, d. 3. januar 2012:

”Garagerocken blomstrer i San Francisco i disse år. Hvis ikke, Roskilde Festival 2012 allerede ligger i forhandlinger med navne som Ty Segall, Sic Alps og Thee Oh Sees, så burde den seriøst overveje det. Med i købet kunne festivalen så håbe på, at få den ligesindede City by the Bay-artist Mikal Cronin, der solodebuterede sidste år.

Cronin spillede tidligere i Moonhearts og udgav i 2010 pladen, ’Reverse Shark Attack’, sammen med Ty Segall. Samme Segall har produceret og spiller trommer på Cronins debut. Dersom man er en hund efter punchy hooks, akustiske guitarer og melodisk sangskrivning af den type, der har en rastløs, nervøs, ung energi, ja, så er bare om at vende vrangen ud på de tomme januarlommer, for at se om der skulle gemme sig noget mønt.

Cronin bevæger sig hele tiden indenfor et klassisk rockudtryk. T.Rex, som nutidig amerikansk alternativ rock nærmest driver rovdrift på for tiden, hør blot den nye Black Keys-single, er i den grad tilstedeværende. Og så er der naturligvis tresser-inspirationen. Især The Beatles og The Beach Boys. Ikke et ondt ord om det. Tværtimod, så er de grupper ikke til at komme uden om, når de grundlæggende kompositioner er så flydende og smukke som her. Når det er sagt, så bliver det hele filtreret gennem en si af amerikansk punk og hardcore, der gør, at det på intet tidspunkt bliver en rekonstruktion af noget der var engang.”

Mikal Cronin, natten mellem fredag, d. 6. juli, og lørdag, d. 7. juli, kl. 02.00 på Pavilion

Ingen kommentarer: