Blogger Widget

mandag den 12. november 2012

ɡɒb(ə)ldɪˌɡʊk i Mod Strømmen


’Lilli-Lilli’, ’Fi-fi dong’, ’Sju-Bi-Du-Bi-mand’, ’Alla-tin-gala’, ’Daddy Ding-Dong’, ’Pilli Villi’, ’Bob-shi-bam’ og ’Uh-lu-la-lu’ er danske eksempler på det, der i engelsksprogede lande bliver kaldt ɡɒb(ə)ldɪˌɡʊk. Det er enten det rene nonsens eller umiddelbart meningsløst sprogbrug. Det kan være sprogkoder i undergrundsmiljøer. Flere af ovennævnte sangtitler, har nok givet en eller anden form for mening på Christianshavn i halvfjerdserne. Enten fordi, det var henvisninger til specifikke personer eller en uformel måde at udtrykke en følelse på.

Rockhistorien flyder over med ɡɒb(ə)ldɪˌɡʊk. I flertalsform skal der bare et s på. Gasolin’ havde deres, Little Richard og Gene Vincent deres. Hip-hoppen og bubblegum-musikken deres. Sådan kan jeg næsten blive ved. 

Lyt med nu på torsdag, d. 15. november, mellem kl. 18-20 (98.9 FM / 98.8 Hybrid), i radioprogrammet Mod Strømmen

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

De der Gasolin' ting, som nævnt, er, ganske rigtigt, indforstået christianshavner-slang. Engang i 1980'erne, var det mon i 'Kælderen' [Sofies Kælder] eller på 'Hjørnet' [Værtshuset]?... blev jeg jo nødt til nysgerrigt at spørge Mogens Mogensen, hvad nu det dér 'Alla-tin-gala' mon var for noget - og han forklarede, at det betød "mer' fisse", "på et eller andet sydamerikansk sprog" ...! Han havde sejlet en del i sine unge dage, og lært sig nogle fraser hist og her, tro det, hvem der kan.
Vi havde sådan en vane med, når han var på Havnen, at dele en taxa ind til Hovedbanegården, hvor han så toget nordpå til Helsingør, såvidt jeg husker - hvortil han han var flyttet, formodentlig for at skåne sig selv for det hårde miljø på Christianshavn.
Han var en sød, sød fyr, der døde alt for tidligt.

HHS sagde ...

Tusind tak for kommentaren.
Jeg tænkte faktisk på Mogens Mogensen forleden dag. Ved ikke, hvorfor han dukkede op. Men det havde måske noget at gøre med, at jeg stod og prøvede et par sko i en genbrugsbutik på Christianshavn, da radioavisen fortalte, at han var død.
Kan jeg få lov at rykke din kommentar op som et decideret blogindlæg?

HHS sagde ...

'Pilli Villi' var det ikke Don Pedro?

onkelvolde sagde ...

Det ved jeg faktisk ikke, men teksten kunne godt tyde på det.
Engang i '70erne var jeg til en Gasolin' koncert, hvor Don Pedro (John Peter) tossede rundt på scenen i en ordentlig koger, og hvor Kim Larsen introducerede ham som "et enestående fænomen i dansk showbizz" - og det var han så sandelig...!
Han var, ligesom Mogens M., et kendt ansigt på Christianshavn, var vicevært på Sofiegården og skrev i al fald een tekst til Gasolin' - ved lejlighed skal jeg fortælle dig et par gode historier om ham...!

onkelvolde sagde ...

Både Mogens M. og Pedro medvirker i videoen til 'Vi er dem, de andre ikke må lege med', som vist desværre ikke er tilgængelig på nettet

HHS sagde ...

Nå, det er dig, Onkelvolde, der er på tråden. Glæder mig meget til at høre "et par gode historier". :-)

onkelvolde sagde ...

Fint nok med indlægget, slet bare resten af kommentarerne, nu har du jo læst dem. Det var bare sådan en tur ned ad 'memory lane' fra en forhenværende christianshavnet...

HHS sagde ...

Hvorfor dog det? Det er da en glimrende tur ned ad 'memory lane', du har taget os med på.

Anonym sagde ...

Hej
Don Pedro/John Peter Eugene Olsen var min far. Jeg har ledt efter info/fortællinger om ham, da han døde, da jeg var 21 år gammel.
Derfor er der mange erindringshuller.
Jeg kan se denne samtale er MEGET gammel, men det kunne jo være, at I så mit indlæg?
Hilsen Julie