Blogger Widget

mandag den 31. december 2012

Åbent nytårsbrev 2. del.


- ’Ung, Dum Og Desperat’ hedder Brudte Løfters debut-ep, der kommer til januar. Og, der er måske noget om det? Under numrene i udsendelsen gik samtale ofte i retning af flotte piger og våde byture, flugt op af ”skal du så se hende igen?”:


- Her gik jeg så på sommerferie. Men jeg modtog et billede af The Youth, som var det første band som Kevin Gjedde og David Peter Jørgensen havde besøg af. Godt nytår til jer, drenge. Senere kom Leo & The LineUp og The Felines forbi. Dem modtog jeg kedeligt nok ingen fotografier af og da collagerne alene bygger på billeder, vi selv har taget, er de ikke at finde. Til gengæld dukkede der ét op af Spillemændene, som udover Dirty Projectors, Kanye West og Scott Walker, kun spillede danske kunstnere, torsdag d. 9. august.

- Der er heller ingen fotografisk vidnesbyrd om, at Steen Bech fra Stone Solid Press hjalp med til at give vores Gutter Island Special kolorit og historisk baggrund. Tak for det, Steen.

- Kameraet var med igen, da Peter Hvalkof kom forbi studiet for anden gang indenfor nogle måneder. Denne gang var det i egenskab af booker til Global. Han fortalte også nyt om den slemme situation i Mali, efter Al queda-krigere har blandet sig i borgerkrigen.

- Kristoffer Bech fra Shiny Darkly mødte jeg under Bruce Springteen på Roskilde, hvor vi sammen med Manoj Ramdas trak afsides for at få en hot dog under den tre timer lange koncert. Da vi sås igen i begyndelsen af september, havde han Mads Lassen og en stak plader med, deriblandt Suicide, Television, Spaceman 3 og Thee Oh Sees.

- Henrik Olesen alias Ukendt Under Andet Navn, kunne snildt have haft mange af de samme kunstnere med som Shiny Darkly præsenterede. Eneste overlap var vist Joy Division. Jeg behøver næppe at fortælle, at Olesens ep, ’Ekskursion’, fra i år er en lille perle.

- Jeg var ved at blive febrilsk, da Kristian Mondrup Nielsen, arkitekten bag Kala-OK, ikke var dukket op, da udsendelsen gik i luften kl. 18. Jeg havde ikke planlagt et alternativ. Det gør jeg aldrig. Jeg åndede dog lettet op, da der, så vidt jeg husker, tikkede en sms ind om, at han var på vej. Siden gik det over stok og sten med blandt andet The Yamasuki Singers, Broadcast, Carla Bley & Paul Haines, før han forsvandt lige så hurtig ud af døren som han var kommet, fordi han skulle høre Nikolaj Nørlund i DRs Koncertsal.

- Folkeklubben forsøgte at overbevise mig om Anne Linnets kvaliteter. Den bed jeg ikke på. Til gengæld var vi mere end enige om den habitus som Bob Dylan, Niels Skousen, Benny Holst, Joakim Thåström mv. besidder.

- Snake & Jet, døbt Thor Rasmussen og Thomas Frederiksen, havde medbragt deres Soft Rock-ven Morten Richardt til dette temaprogram. På et tidspunkt røg vi over i at spille numre, der ligger på grænsen af, hvad genren kan bære. Det morede os meget. Herunder mine tyve bud på Soft Rock, der holder skansen uden at blive for klæbrig. Flere af dem blev, som der var lagt op til i udsendelsen, skudt ned af de andre. Så vidt jeg husker, gik det dog værst ud over Morten Richardt, da han lagde ’Roller Coaster’ med Blood, Sweat & Tears på pladetallerken.

1. John Phillips – ‘Devil's On the Loose’
2. Bobby Charles – ‘I Must Be In A Good Place Now’
3. The Eagles – ‘One Of These Nights’
4. The Bellamy Brothers – ‘Let Your Love Flow’
5. Josh Rouse – ‘Come Back (Light Therapy)’
6. Destroyer – ‘Savage Night At The Opera’
7. Beachwood Sparks – ‘Sparks Fly Again’
8. Vetiver – ‘Standin'’
9. Fleetwood Mac – ‘Dreams’
10. John Lennon – ‘Bless You’
11. Paul McCartney & Wings – ‘Band On The Run’
12. Todd Rundgren – ‘I Saw The Light’
13. Colin Blunstone – ‘I Want Some More’
14. Dobie Gray – ‘Drift Away’
15. Jackson Browne – ‘Doctor My Eyes’
16. Steely Dan – ‘Rikki Don't Lose That Number’
17. 10CC – ‘The Worst Band In The World’
18. Elton John & Kiki Dee- ‘Don't Go Breaking My Heart’
19. America – ’Sister Golden Hair’
20. Bruce Springsteen – ‘I'm On Fire’

- I efterårsferien var David Peter Jørgensen og Kevin Gjedde igen på stikkerne. De havde inviteret Steffan Rimmer Nielsen fra Galaxy People Booking ind til en snak om hans arbejde i musikbranchen. Beklageligvis er der ingen billeder fra seancen.

- Tiden var egentlig sat af til (((S))), Nils Lassen nye dark-projekt, men nu hvor det alligevel var Spil Dansk Dag, havde han lagt sig ind derefter. Efter udsendelsen udtrykte Lassen ønske om, at vi bytter roller en dag. Forstået på den måde, at han stiller spørgsmålene og jeg gør rede for, hvorfor lige præcis den musik tiltaler mig. Det kviede jeg mig lidt ved, men hvem ved, det kan der måske komme en morsom udsendelse ud af?  

- Halasan Bazars debutplade, ’How To Be Ever Happy’, er dukket op på flere internationale best-of lister. Sangskriver Fredrik Rollum Eckhoff bad da også om at lave interviewet på engelsk, eftersom han havde på fornemmelsen, at der ikke ville være så meget rift om Halasan Bazar i hans hjemland Norge eller herhjemme, for den sags skyld. Han fik ret. Ifølge de redskaber, jeg har til at følge trafikken her på siden, har programmet fået flest hits fra USA. 

- The Setting Son og The Good The Bad har begge udgivet brandgode plader i år. Det fejrede jeg sammen med Sebastian T. Winther og The Adam. Programmet er stadigvæk så tæt på, at anekdoterne endnu ikke er faldet på plads, men jeg kan da berette om én af de tidligere gange, d’herrer har været gæster…

- Jeg vidste det ikke eller også havde jeg fortrængt, at Roy Bittan og Max Weinberg var lige ved at forlade The E-Street Band under retssagen mellem Springsteen og hans tidligere manager Mike Appel i 1976-77. De var blevet tilbudt at blive faste medlemmer af Meat Loaf, som de havde indspillet millionsælgende ’Bat Out Of Hell’ sammen med. Den historie og andre om ærkeamerikansk rockmusik, fortalte Asbjørn Nørgaard og Simon Visti fra The Floor Is Made Of Lava, da de var forbi i november.

- De Høje Hæle er vidtfavnende. Det vidste jeg egentlig godt fra sidst de var på besøg. Denne gang gav de debut i programmet til Shu-bi-dua, men der var også Suspicious Beasts, Royal Headache og The Babies. Ligesom der dukkede en sang op ved navn ’Pik i Mås’, som den ene af de medvirkende vist havde mere at gøre med, end han umiddelbart gav udtryk for.

- For første gang nogensinde havde Mod Strømmen en konkurrence kørende under en udsendelse. Den foregik over Facebook. J. Tex havde udlovet t-shirts og cd’ere. Selv om det krævede alle de multitasking-egenskaber, som studieværten overhovedet kunne mobilisere, fandt vi nogle vindere. Undervejs fortalte J. Tex om USA, de mange rejser derover og om hvorfor det netop blev countrymusikken, der forførte ham.   

- Det sidste billede i collagen er fra Beat 2012. Det betyder, at jeg skal takke Jan Damage Petersen for medvirken og årsliste. Det samme gælder Thomas Løppenthin, der også får en ekstra tak for de glade stunder, vi har tilbragt sammen på radioen i år. Her skal Jamie Mason og Ole Lindved Sværke også have en varm tak og thumps up. Der skal også lyde en tak til Søren Holst Frøkiær Thuesen og Anders Hjortkær-Rask for årslister.

Tak for input og inspirationen. Godt nytår.

HH

1 kommentar:

Thomsen sagde ...

Og selv tak. Ser frem til 2013.