Blogger Widget

tirsdag den 12. februar 2013

Then Comes Silence, Elevatorfører, Baloji og ’Glem Det Hele. En hyldest til Hans Vinding og Hyldemor’.

Jeg har efterhånden opgivet at følge med i, hvad der foregår rundt omkring på Københavns mange spillesteder. Aldrig har der været så mange koncerter. Og selvom jeg forsøger at holde mig opdatereret via Facebook og andre tjenester, så er der immerhen et virvar af musik. Her dog fire arrangementer, der groft sagt stikker i hver sin retning, og som jeg måske var dukket op til, hvis ikke jeg allerede var bundet til anden side.

Torsdag spiller svenske Then Comes Silence i Musikcaféen i Huset i Magstræde. På de skæringer jeg har hørt, minder de mig mest af alt om det sene The Jesus & Mary Chain. Yngre lyttere vil nok forbinde dem med A Place To Bury Strangers. Anyway, det er støjrock, der på billedsiden gør sig i det gotiske:


Det er ikke meget jeg kan huske med Elevatorfører fra hin april aften i Amager Bio, hvor de optog deres debutplade, ’Opkald fra Ukendt Etage’. Spids Nøgenhat og Young Flowers var også på plakaten. Jeg vadede frem og tilbage, var indenfor og udenfor og så kom jeg vist også lidt for sent. På lørdag holder bandet københavnerrelease i Børneteatret på Christiania:




Den congolesiskfødte belgier, Baloji, som jeg så for fuld udblæsning på Roskilde 2012, vil jeg også gerne høre igen. Han spiller på Global på lørdag. Her en bid fra den portrætartikel som IBYEN bragte forleden:   

”Baloji seneste album, ’Kinshasa Succurale’ fra 2011, er opstået gennem tilbagevendende rejser til Kinshasa, hovedstaden i Den Demokratiske Republik Congo, hvor Baloji gennem de seneste år har opsøgt og samarbejdet med lokale musikere og sangere for at opnå albummets sammensatte musikalske udtryk. Resultatet er en kombination af hans egen fransksprogede vredladne rap og inspirationer fra congolesisk traditionel og urban musik – kvidrende guitarer, skærende funky blæsergrupper efter den umiskendelige afrikanske likembé, lejlighedsvis udsat for vrængende distortion i produktionen”


Sidst, men ikke mindst, som man siger, så bliver genudgivelsen af Hyldemors album ’Glem Det Hele’, fejret på behørig vis på Loppen på lørdag. Lørdag igen! Jeg husker bedst pladen fra tilbudskasserne. Det var heller ikke megen dansk musik, jeg købte i 1978. Måske tiden er inde nu? Aftenen falder i to dele. Dels bliver hele ’Glem det Hele’ genopført. Dels fortolker en række sangere og musikere en række af Hans Vindings sange fra "Furekåben, Hyldemors Grønsagligheder og tiden efter Hyldemor”, som det hedder i pressematerialet.

Ingen kommentarer: