Blogger Widget

onsdag den 24. juli 2013

Fem plader, jeg vil prøve at huske fra sommeren 2013


Grant Hart - 'The Argument' (2013)
Konceptplader og jeg går ikke godt i spænd. Der skulle gentagende afspilninger til af Grant Harts nye album, før det gik op for mig, at det bygger på en upubliceret tekst af William S. Burroughs, hvor Gud er repræsenteret som den tidligere amerikanske præsident Harry S. Truman, og John Miltons berømte digt, ’Lost Paradise’, fra 1667. Set-uppet er simpelt og fremragende.

The Telstar Sound Drone - 'Comedown' (2013)
Jo mere jeg dykker ned i det album, jo mere kommer jeg til at holde af det. Det kan jeg vist ikke sige mere præcist.

Jens K - 'Sekunder Overalt' (2013)
Jens Ks kommende udgivelse ’Sekunder Overalt’, har jeg været så heldig at få lov at høre før tid. Den insisterer i ro og mag på at være årets sommeralbum. Musikkens afdæmpede feel emmer af døsig sommerdag og de fabulerende tekster giver krudt til tankevirksomheden, mens man daser hen på drømmesengen.

Kaleidoscope - 'Side Trips' (1967)
Jeg fik ikke set David Lindley på Roskilde. Efter sigende var det fremragende. Jeg har til gengæld fundet ud af, at Kaleidoscopes kun 25 minutter lange debutplade, med dens særegne blanding af amerikansk roots, verdensmusik, især Mellemøsten, avantgardistise elementer og psykedelia, er et lille mesterværk. Leonard Cohen rekrutterede for resten Kaleidoscope som backingband til sin 1967-debut.

Meridian Brothers - 'Desesperanza' (2012)
Et skønt Roskilde-bekendtskab. ’Desesperanza’ havde jeg i forvejen. Søndagskoncerten fik mig til at høre albummet igen og det er jeg blevet ved med jævnligt de seneste uger. Når jeg lytter til Meridian Brothers får jeg en følelse af at stå på et dansegulv i Bogota for tredive-fyrre år siden. Indtil der dukker en guitarsolo op, som ligeså godt kunne være på en highlife-plade fra Ghana eller Sierra Leone. Og det er måske det, der har bjergtaget mig ved ’Desesperanza’, jeg kan ganske enkelt ikke kalkulere mig frem til, hvilken kurs musikken tager. 

Ingen kommentarer: