Blogger Widget

onsdag den 22. januar 2014

US Countryrock (1968-1975) med Morten Aron i Mod Strømmen


‘Are You Ready For The Country?’, spurgte Neil Young på ‘Harvest’-pladen i 1972. Det kan I bande på, at publikum var. I årene der kom blev Eagles et af de mest sælgende orkestre, Dr. Hook & The Medicine Show var højtelskede, Linda Ronstadt og Poco var også godt med. Countryrocken havde fået sit gennembrud. Og så har jeg slet ikke nævnt soft rock-bølgen, der jo var en direkte aflægger af sentressernes tilnærmelse mellem rock og country.

Eagles debutalbum fra 1972, indeholder udover de tre top-40 singler ’Take it Easy’, ’Witchy Woman’ og ’Peaceful Easy Feeling’ skæringen ’Train Leaves Here This Morning’. Sangen er krediteret Gene Clark og Bernie Leadon og trækker tråde lukt ind i hjertelandet af countryrocken. Første gang det blev indspillet var til den skelsættende plade, ’The Fantastic Expedition of Dillard & Clark’, fra 1968, hvorpå Bernie Leadons multiinstrumentale evner og karakteristiske vokalharmonier spiller en central rolle. Leadon forlod Dillard & Clark i 1969 og var i en kort periode med i The Flying Buritto Brothers, før han var med til at danne Eagles.

Siden teenageårene havde Leadon bevæget sig i kredse, som fik betydning for countryrockens udvikling. I 1963 spillede han kort i San Diego bluegrass-outfittet The Scottsville Squirrel Barkers, sammen med den kun 18-årige Chris Hillmann. Familien flyttede samme år til Gainesville, Florida, hvor han kom med i den vordende Eagles-leadguitarist Don Felders band, The Continentals, der netop havde mistet deres guitarist og kommende Buffalo Springfield og CSNY superstjerne, Stephen Stills. Gruppen delte i øvrigt ofte scene med Tom Petty og hans tidlige band The Epics, der blandt andet omfattede Bernies bror, Tom Leadon.

Før jeg fortaber mig fuldstændig i anekdoter, forgreninger og guitrapickers, skal Chris Hillman have et par ord med. Han er muligvis den af de mange sidemen, der har betydet allermest for countryrocken udenfor spotlightet. Som nævnt spillede han bluegrass i The Scottsville Squirrel Barkers, siden i The Golden State Boys, der kom til at hedde The Hillman. Det band bestod også af brødrene Rex og Vernon Gosdin. Hillman blev derefter hyret til at spille bas i The Byrds. Han holdt lav profil på bandets to første album, men lærte at forvalte det pund, som er ham beskåret. Både som sangskriver, arrangør, men så sandelig også som en form for vejviser. 

Som med punkrocken, slås fans og andre interessenter om hvem, der udgav det første countryrock-nummer? Flere peger på, at det var ’Time Between’ fra Byrds-pladen ’Younger Than Yesterday, der er skrevet af Hillman. Andre siger, Gene Clarks solodebut med The Gosdin Brothers. Begge udkom i februar 1967 (The International Submarine Band med Gram Parsons optog først deres debutsingle i juni 1967 til Lee Hazlewoods selskab LHI Records). Den diskussion har Hillman aldrig rigtig taget del i, han medvirker såmænd på begge indspilninger.


Da Gram Parsons kom med i The Byrds i slutningen af 1967, fik Hillman endelig den musikalske partner, han havde sukket efter. Sammen fik de Roger McGuinn tændt på Merle Haggard og Buck Ownes og så var vejen ligesom banet for ’Sweetheart Of The Rodeo’. Kort efter, pladen var udgivet, forlod Parsons og Hillman The Byrds og dannede The Flying Buritto Brothers, der med deres banebrydende blanding af honky tonk og rock’n’roll introducerede Cosmic American Music, som Parsons navngav den.


Nu stopper jeg. Men lyt med i morgen, torsdag d. 23. januar, hvor Morten Aron giver et bud på, hvad countryrock er. Måske vi også får mere at vide om det nye countryprojekt, han har gang i, og som gerne skulle udmønte sig i en plade i løbet af året. Det har Borderline Magasin mere om.

Stil ind mellem kl. 18-20 på enten 98.9 FM eller livestream os herfra

Øverste: Al Perkins, Chris Hillman, Stephen Stills og Bernie Leadon

Ingen kommentarer: