Blogger Widget

lørdag den 14. juni 2014

Ugens fem mest spillede numre (ifølge min last.fm)


Little Jimmy Scott døde i torsdags. 88 år gammel. Twin Peaks-generationen husker ham fra la grande finale i serien, hvor han i The Black Lodge, med en stemme fra en anden verden, nærmest som et gespenst, synger den frygtfremkaldende ’Sycamore Trees’. Det er nu ikke det nummer, der har fundet vej til min top-fem. Efter at have optrådt med forskellige ensembler siden begyndelsen af fyrrerne, herunder Lionel Hampton Orchestra, udgav Jimmy Scott i 1955 debuten i eget navn, ’Very Truly Your’. Pladen blev indspillet med et lille jazz-combo, som blandt andet talte Charles Mingus på bas. Inden jeg fortaber mig og kommer til at kede nogen ihjel, så lad mig kort fortælle, at det er åbningssangen ’Imagination’, der er med.

The Darkside (IKKE den elektroniske duo, der spiller på Roskilde i år) ligger i forlængelse af, at jeg i forrige uge havde et mindre crush på Spacemen 3. The Darkside blev dannet af Pete Bain (aka Bassman), som havde forladt Spacemen 3, kort tid før udgivelsen af ’Playing With Fire’ i 1989. Senere kom trommeslager Sterling Roswell (aka Rosco) også med. Gruppen debuterede i 1990 med ’All That Noise’, som er en fluorescerende miksture af psych, støj og folkrock.

John Does sange udgør for mig for tiden en næsten utømmelige kilde af levet liv. Tilværelsen er genstridig, ingen er fuldkommen. ’Catch Me’ er det første nummer på ’Freedom Is…’, der kom i år 2000. Albummet er Does andet under etiketten The John Doe Thing, og har hans gamle bandkammerat fra X, DJ Bonebrake, med på trommer.

‘Live With Me’ med The Rolling Stone, nærer jeg håb om, at de spiller på Roskilde Festival. Denne liveversion stammer fra The Voodoo Lounge turnéen, der begyndte i Washington, D.C., d. 1. august 1994, og sluttede i Rotterdam, d. 30. august 1995.

1. Little Jimmy Scott – Imagination
2. The Darkside – Soul Deep
3. The Darkside – Good For Me
4. The Rolling Stones – Live With Me (live)
5. The John Doe Thing – Catch Me


Ingen kommentarer: