Blogger Widget

søndag den 6. juli 2014

Roskilde dag 4 (søndag d. 6. juli)


Af Ole Lindved Sværke

Roskilde Festival 2014 bliver for mit vedkommende en éndagsfestival begrænset til søndagens program. Det skyldes ikke, at jeg har nået pensionistalderen med gratis adgang til følge, men derimod andre familiære og arbejdsmæssige prioriteringer. Sådan er det nogen gange - kender I det?

Og selv om det unægteligt har trukket i mig de sidste par dage, så er det et glimrende program jeg kommer ned til, når nu jeg kun skal være én dag.

Udhvilet og nyvasket vil jeg starte dagen kl. 13.00 i Pavilion hvor kora-mesteren Toumani Diabaté og hans søn Sidiki forhåbentlig giver en lille søndagsfest til at starte op på.

Kl. 14:00 går turen så til Avalon, hvor en af legenderne fra New Yorks No Wave-scene alsidige Arto Lindsay optræder. Siden debuten med DNA på No New York-opsamlingen tilbage i 1978 har Lindsay bidraget med sit skæve guitarspil hos alverdens musikavangardister som John Zorn, Lounge Lizards, David Byrne og Laurie Anderson samtidig med, at han har samarbejdet med brasilianske Tropicalia-legender som Tom Ze og Caetano Veloso - og oveni passet en spraglet solo-karriere, der iøvrigt bliver glimrende præsenteret på dette års opsamling "Encyclopedia of Arto". Mon ikke der venter en alsidig eftermiddag.

Kl. 16:00 står den så på Deerhunter, der meget vel kan blive dagens oplevelse - det er ihvertfald dem jeg har størst forventninger til. Forventninger, der er opbygget gennem en lang række fornemme udgivelser og ved deres seneste live-optræden i Vega leverede de i høj grad varen. Bradford Cox og resten af Deerhunter har fulgt godt med i den rockmusikalske historieundervisning fra Phil Spector over garagerocken til krautrock, 80'er indie mv., men de sørger altid for at have en kant, og da Cox er en pokkers god sangskriver og bandet utroligt velspillet kan det ikke gå helt galt på Arena.   

Kl. 17:00 optræder Julia Holter på Gloria. Der så jeg hende også for to år siden til en ualmindelig intim koncert, hvor hun optrådte alene med keyboard, sampler og hendes fine stemme. Holters alsidige sange giver både mindelser om Angelo Badalamenti, Bernard Herrmanns Taxi Driver, 4AD's samlede 80'er udgivelser, Scott Walker og, ok, en Enya, der slipper dæmonerne løs. Det bliver et genhør for mig.


Kl. 19:00 giver jeg argentinske Juana Molina en chance på Pavilion. Det jeg har hørt af hendes blanding af latinsk singersongwriter og elektronica lyder meget indbydende, og så er jeg ret sikker på, at jeg aldrig før har hørt et argentinsk navn på Roskilde, med mindre jeg har passeret en eller anden tangokoncert uden at være opmærksom på det.

Stevie Wonder skal naturligvis også have en chance på Orange kl. 19:45. Jeg ville naturligvis helst have hørt ham i start-halvfjerdserne før dreadlock og hestehale afløste stort afrohår - og jeg vil da også gerne undgå, at der bliver dyppet for meget i sødsuppen. Men at høre funkye klassikere som "Living for the City" og "Superstition" fra ham selv kan vel ikke være helt skidt?

Kl. 21:00 afgør humøret og selskabet om jeg går til mørk ambient med Forest Swords i Gloria eller tilbagelænet tysk house med Moderat på Arena.

Og så slutter jeg vel af med Jack White på Orange ligesom så mange andre.

Alt skal naturligvis tages med de festivalkendte forbehold som godt selskab, der trækker i andre retninger, koncerter der skuffer, akut behov for flæskestegssandwich eller dixieburger mv.

Ingen kommentarer: