Blogger Widget

fredag den 3. juli 2015

Den nærmest forudsigelige guide til Roskilde '15. Fredag og lørdag


I dag (3. juli) famler jeg en anelse. Jeg vil mægtig gerne høre det brasilianske afrosamba-, punk-, freeform jazz- og afrobeatorkester Meta Meta, kl. 15.00, på Pavilion. Muligvis ankommer jeg dog først kl. 17.00 til Avalon, for at få en bid af The Gaslamp Killer Experiences psykedeliske udladninger med tydelig tyrkisk inspiration, som han fremfører med sit tolv-mands store ensemble. Kl. 18.00 eller lidt før, bevæger jeg mig mod Arena, hvor jeg sammen med nogle gode kammerater, skal høre Lars H.U.G. De er ikke alene store beundrere, men mon ikke de ligeledes har et bud på, hvad undertitlen Special Show, som der er spekuleret så meget i, egentlig er synonym for? Einstürzende Neubautens best-of-show, går jeg også udfra, at der er flere i vennekredsen, der skal høre. Jeg møder under alle omstændigheder op, kl. 20.00, på Avalon. Svenske Goat, der spiller på samme scene, kl. 00.00, har jeg hørt før. Men det er altid spændende at overvære, hvad de får ud af deres virkemidler og lur mig om tiden ikke er så fremskreden, at jeg vi alle får en fest af de bedre.  Hvis jeg har mere juice på tanken derefter, går jeg efter at dukke op til det amerikanske garagerock/powerpop band Twin Peaks, kl. 02.30, på Pavilion.


Lørdag (4.juli) begynder behersket for mit vedkommende. Kl. 16.00 indfinder jeg mig i mørket i Gloria, for at høre, hvad den gamle Can-trommeslager Jaki Liebezeit og electronica-musikeren Burnt Friedman har at byde på. Omkring kl. 17.00, begiver jeg op mod Orange-scene, for at overvære den første af min dags to koncerter på festivalens varetegn. Jeg har ingen anelse om, hvad jamaicanske Barrington Levy trakterer med. Jeg kender intet til hans nyere udgivelser, men husker flere af hans reggae- og dancehallsingler fra slutningen af halvfjerdseren og begyndelsen af firserne. Lørdagens shows står i det hele taget i kø. Allerede kl. 18.30 vil jeg gerne høre det seneste skud på stammen af smadderfede Mail-bands, Songhoy Blues. De spiller i Gloria. Det betyder så også, at jeg kun når begyndelsen af Thåström, fordi han går på Arena, kl. 18.00. Men hvad fan fan fan, ham har jeg hørt live utallige gange før. Desuden har jeg endnu ikke hørt hans seneste album, ’Den Morronen’. Lørdag bliver det næppe nødvendigt at sende tre jetfly i luften for at sprøjte tøris ind i skyerne over Dyreskuepladsen, for at undgå regn under Paul McCartney. Et kneb, som arrangørerne greb til, da Sir Paul spillede i St. Petersborg for godt og vel ti år siden. Jeg er på plads, kl. 22.00, på Orange. Men jeg kommer nok til at vade lidt frem og tilbage mellem et par andre koncerttilbud. Et af dem, kan sagtens blive det københavnske impro-kvindeorkester, Selvhenter, der fornyelig udsendte en split-single med The Ex., som spiller i Gloria, kl. 22.30. Og så er der selvfølgelig Africa Express, der begynder deres fem timers odyssé, kl. 23.00 på Arena. Tiden viser vejen.



Ingen kommentarer: