Blogger Widget

tirsdag den 27. oktober 2015

Tommy Heisz, forfatter til den nye rockbiografi om Love Shop, besøger Mod Strømmen.


”Vi mennesker forskyder virkeligheden og spinder myter omkring os selv gennem hele vores liv, og bevæger man sig ind i rockens verden, går man i dén grad ind i et myteland. Derfor ville det være en umulig mission at fremstille det, som det virkelig skete. Men man kan gøre sit bedste forsøg, og det har jeg gjort ved at bevæge mig vidt omkring og tale med så mange som muligt”

- Tommy Heisz i forordet til ’Himmelflugt og højdeskræk. Historien om Love Shop’

Jeg har vendt og drejet, hvordan forskræppet for ugens udsendelse i Mod Strømmen, skulle begynde. Og så er jeg endt med et citat, som så mange gange før. Et citat, der fortæller lidt om de overvejelser, man som forfatter må gøre sig, før man begynder arbejdet med en biografi. Det er et problem at skrive om nulevende, som måske har interesse i at redigere deres egen historie. Ja, i nogle tilfælde ligefrem at kontrollere den.

Umiddelbart lader det ikke til, at Tommy Heisz er faldet i nogle af disse fælder. At skrive historien om Love Shop var oplagt, da den rummer almengyldige temaer som opblomstring, død og genfødsel.  At gøre det i så sober en tone, som Heisz har præsteret, om et orkester, hvor der var - og måske stadigvæk er - så mange interesser på spil, kræver dog et overblik, ud over det sædvanlige. Det må jeg sige, Tommy Heisz har. Sjældent har jeg læst en biografi om et dansk band, der er så velkomponeret, velskrevet og nærværende. Og så er det sådan set ligegyldigt, om man holder af Love Shop eller ej. Det er en historie om at være ung, om at drømme, om længsel, om at indfri drømmene, om at blive voksen, om at tabe det hele på gulvet, om at begynde forfra igen…

Lyt med nu på torsdag, d. 29. oktober, hvor Heisz kommer forbi Mod Strømmen. Stil ind kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via den direkte livestream.

Ingen kommentarer: