Blogger Widget

mandag den 26. december 2016

’Beruselse’. Til minde om Jan Sonnergaard. Genudsendelse fra 2004 i Mod Strømmen.


”Skal I have nogle flere svampe?”

”Jeg syntes, de smagte af sand”

”Nej, jeg vil hellere have øl”

Årets sidste program er en hilsen til Jan Sonnergaard. En udsendelse, som blev sendt d. 14. oktober 2004. At det overhovedet kan lade sig gøre at sende programmet beror på lidt af en tilfældighed. Dengang optog Mod Strømmen udsendelserne på såkaldte sladrebånd. Optagelserne var ikke tænkt som genudsendelsesegnede. Vi skulle bare have dem på bånd af juridiske årsager. Et eller andet sted, troede jeg, at båndene var forsvundet. Men ved et rent og skært slumpetræf, dukkede de op et par dage efter Jan Sonnergaards alt for tidlige bortgang. Jeg ledte efter cd’en, ‘North By North West’, med firserbands fra Manchester og Liverpool, som jeg ikke havde haft i hænderne længe, da jeg i en kasse nederst i reolen, opdagede en foret kuvert med nogle kassettebånd i. Stor var glæden og forundringen, da jeg fandt ud af, hvad båndene gemte på. Siden har jeg klippet og riet programmet til, så det i dag fremstår i en digitaliseret udgave, med båndsus og hvad der ellers er tilbage af støj og overstyring, fra den oktoberaften for over tolv år siden.

Om selve udsendelsen er der at sige, at temaet ’beruselse’ var Jans indfald. Han inviterede forfatterkollegaerne Nicolaj Stochholm, der lige var hjemkommet fra Damaskus, og Jeppe Brixvold, som ankom via skib og tog fra Fanø.

Stil ind, kl. 18.00, nu på torsdag d. 29. december, på enten 98.9 FM eller via den direkte livestream. Som noget nyt kan man ligeledes fange radiosignalet på Tunein

Ingen kommentarer: