Blogger Widget

mandag den 12. december 2016

Skiver, der formentlig ikke ender på min liste over de bedste i år. Beat 2016. Optakt. (3)


Jeg er ikke ude på at fornærme nogen. Slet ikke. Bowies betydning for den moderne rockmusik er evident. Men ’Blackstar’ kommer ikke med på min top 15-20 stykker. Albummet udkom to dage før Bowie døde af leverkræft, d. 10. januar. Anmeldelserne var trykt, men flere kritikere måtte på arbejde igen, i og med der med ét var tale om en dødsmesse. 

The Thin White Dukes sidste værk sat i scene med nogle, for mig, ukendte jazzmusikere fra New York og tildels bygget over hans off-Broadway musical, ’Lazarus’. Jeg ved godt, at David Bowie har eksperimenteret med jazz mange gange tidligere. John Coltrane, Eric Dolphy og The Beat Generation har han selv nævnt som inspirationer. Immervæk. ’Blackstar’ er ikke blandt Bowies fedeste og dén er heller ikke én af de bedste udgivelser fra i år.


Ingen kommentarer: