Blogger Widget

mandag den 3. april 2017

Afenginn i Mod Strømmen


”Da Kim Nyberg under en turné i Australien med bandet Afenginn kom til skade med sit ben, måtte han blive i flere uger på Tasmanien. Fanget langt fra hverdagen begyndte han at tænke. Han og det populære folkband Afenginn skulle i en ny og mere symfonisk retning inspireret af klassisk musik. Heldigvis havde han på Tasmanien adgang til et klaver, så han begyndte at arbejde.”

- således indleder Tranquebar Rejseboghandel i Borgergade 14, deres beskrivelse af deres arrangement Musikpassiar #4. Nu på onsdag, kommer Kim Nyberg forbi, for at fortælle mere om tilblivelsen af Afinginns seneste værk ’Opus’, der udkom sidste år. Et værk, der har været medvirkende til at bringe det gamle bastard-etno-punk orkester ind på de bonede gulve. Musikforlæggerne i Danmark har nomineret Kim Nyberg til Carl Prisen i kategorierne ’Årets komponist inden for roots’ og ’Årets talentpris’. Jeg mener også, at albummet allerede har modtaget hæder ved et par afholdte prisuddelinger. Bandet spiller ligeledes Roskilde og Tønder, og er yderligere at opleve på Global, d. 29. april.

Jeg skal desværre noget andet på onsdag. Ellers kunne jeg have forberedt mig til, at Kim Nyberg besøger Mod Strømmen, nu på torsdag, d. 6. april. Nu må jeg benytte mig af det forhåndenværende, såsom denne lille film:


Og ‘Opus’:


Stil ind, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via den direkte livestream. Man kan også fange udsendelsen på Tunein.

Ingen kommentarer: