Blogger Widget

mandag den 22. januar 2018

Spillestedet Alice i Mod Strømmen


Groft skitseret, så er Loppen, Global og Jazzhouse nok de spillersteder, jeg har frekventeret flest gange indenfor de seneste år. Pr. 1. februar smelter Global og Jazzhouse sammen til Alice, der får til huse i Globals lokaler på Nørre Allé 7. Hjertelig tillykke med fusionen, som jeg glæder mig meget til at følge.

Der har været en del polemik om Jazzhouse udflytning fra Indre By til Nørrebro. Vil jazzmusikken stadig få den samme opmærksomhed ved foreningen af spillestederne? Vil den blive stedmorderligt behandlet? Vil den ligefrem gå hen og blive hjemløs? Den diskussion, vil jeg ikke gå nærmere ind i.

Umiddelbart ser jeg dog flere fordele end ulemper ved sammenlægningen. Jeg kommer til at savne scenen i Niels Hemmingsens Gade, det er et fantastisk sted at være til koncert. Men samtidig forstår jeg godt argumentet om, at huslejen derinde var alt, alt for høj. Hvilket gik ud over musikbudgettet. Nu nævnte jeg alligevel nogle af hovedpunkterne i debatten, det var ikke meningen.

Som sagt, åbner Alice torsdag, d. 1. februar. Det sker med den engelske gruppe The Heliocentrics, der om nogen er grænseløse i deres musik. Sidste år udgav de et album sammen med den slovenske sangerinde, Barbora Patkova, samt det fremragende soundtrack til ’The Sunshine Makers’. En dokumentarfilm, der handler om Nicholas Sand og Tim Scully, begge markante skikkelser fra den amerikanske drug counter-kultur fra tresserne. Sammen forsøgte de at redde planeten gennem LSDs bevidsthedsfremmende kraft. Fredag kommer Fire! Orchestra forbi, og så går det ellers over stok og sten i de kommende måneder.

Dét og meget andet kommer udsendelsen på torsdag, d. 25. januar, til at dreje sig om. I skrivende stund, er jeg ikke klar over, hvor mange vi bliver i studiet. Håbet er, at repræsentanter fra flere faggrupper fra Alice dukker op, så omverdenen kan få en idé om, hvem den brogede flok bag det ”nye” spillested er.

Stil ind, kl. 18.00, nu på torsdag, d. 25. januar, på enten 98,9 FM eller via Tunein eller den direkte livestream.

Ingen kommentarer: