Blogger Widget

lørdag den 3. marts 2018

En lykønskning med videre…


I oktober sidste år, hørte jeg Robyn Hitchcock solo i en underlig bar/spillested ved navn Monarch, der ligger på 2. sal i en betonbygning ved Kottbusser Tor i Kreuzberg. Jeg havde nok forestillet mig et lidt andet venue, før jeg tog hjemmefra. Hitchcock stod mast op på en meget lille scene i det fjerneste hjørne af baren, med en vinduesrække ud mod Kortbusser Tor på den ene side og en lang træbeklædt væg på anden. Kondensvandet drev ned af ruderne. Jeg var lykkelig. Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle høre Hitchcock live. I dag fylder Robyn Hitchcock 65 år. Tillykke med fødselsdagen.

Jeg har ikke tal på, hvor mange plader Robyn Hitchcock har lavet, men det er mange. Først var der udgivelserne med The Soft Boys og senere kom solokarrieren, der begyndte med ’Black Snake Diamond Röle’ i 1981. Hvor Robyn Hitchcock nok ikke er en del af den såkaldte populærkultur, så er det straks anderledes med hans nu afdøde far, forfatteren Raymond Hitchcock. I 1971 blev hans roman ’Percy’ filmatiseret med navne som Hywel Bennett, Denholm Elliott, Elke Sommer og Britt Ekland i hovedrollerne. Soundtracket var skrevet af The Kinks.


Handlingen i komedien tager sin begyndelsen, da en uskyldig, ung mand (Edwin) bliver ramt af en nøgen mand, der falder ud fra et højhus. Ved sammenstødet bliver den blufærdige unge mands penis skadet så slemt, at der må en transplantation til. Og hvad er mere ligetil end at få den doneret af den faldende mand, der viser sig at have været en værre skørtejæger med et lem af drabelig størrelse. Den unge mand døber den ’Percy’. Det korte af det lange er nu, hvilke forviklinger og glæde en sådan krabat giver. Edwin møder en kaskade af dejlige damer, før han til slut indleder et forhold til donorens efterladte hustru.

’Percy’ var faktisk så populær, at den blev fulgt op af ’Percy's Progress’ i 1974.

Her ’God's Children’ fra soundtracket:


Ingen kommentarer: