Blogger Widget

mandag den 15. oktober 2018

’Af Drømmenes Bog, #2’


”Og jeg har drømt
(og det var i Spanien)
at jeg talte med Herman Bang
og jeg spurgte ham om hvad jeg kunne vente mig af livet
nu da jeg var blevet tredive
og han så ironisk og medfølende på mig
fra sin fløjls-chaiselongue
og sagde: ’Lidelse, min Go’e –
Lutter Lidelse!’
og jeg spurgte ham ikke om mere –
Jeg vidste at Jack Kerouac ville have sagt det samme
og Billie Holiday
Boddhisattvaen selv –

Og jeg har drømt et sceneri
et helt øde klippeagtigt tomt sten-landskab
gråt sort-hvidt som i en gammel Frankenstein-film
og så kom der et Blåt Lyn
og landskabet rystede og sprængtes
og trak sig sammen igen
og lå dér i blåt
før det Røde Lyn kom
og kramperne gentog sig
gang på gang
for hver eneste farve –

Og jeg har drømt vi gik igennem en skov, Elskede
en almindelig skov
bortset fra at træerne var levende
og støttede os og holdt os under armene
når vi blev trætte
og kærtegnede os over hele kroppen hele tiden –

Og jeg har drømt jeg blev skudt og slået ned
og at jeg skød og slog ned
og at jeg styrtede ned fra høje bjerge i dybet og blev knust
og at jeg sad ved eksamensborde af alle arter og intet kunne sige
og dét drømmer jeg stadig væk nu og da
Og jeg har drømt at jeg kunne flyve
og at jeg var af glas
og i nogle af mine tidligste barndomsdrømme
at jeg gik nøgen ned ad gaden
Og jeg har drømt min Fars død fem år før den kom
og jeg har også drømt min egen”

- Dan Turèll fra ’3-D Digte’, 1977.

I dag er det 25 år siden, at Turèll forlod denne jord

Ingen kommentarer: