Blogger Widget

tirsdag den 2. oktober 2018

En tid er forbi


Jeg burde skrive et par ord om Kim Larsen, men som en anden af landets store sangskrivere, har udtrykt det: ”alt er på det nærmeste sagt”.  Jeg måtte, som så mange andre, også synke et par ekstra gange, da jeg læste nyheden om Kim Larsens død, søndag d. 30. september. Efter at have sundet mig et stykke tid, ved i stilhed at stå og betragte det tiltagende efterårslandskab gennem vinduet, poppede ’Marken er høstet’ fra ’Skru op!’-albummet fra 1975, op i hovedet på mig. Der går år og dag mellem, jeg hører den sang, så hvorfor dét lige blev den, kan jeg ikke svare på?


Den triste besked har skabt ekstra trafik her på siden. Det er ikke megen plads, jeg har givet Gasolin' og Kim Larsen, gennem bloggens mere end ti år. Måske fordi, de hele tiden har været her. Måske fordi, jeg mente, at de ikke sagde mig så meget længere. Men det er jo selvbedrag. Så sent, som for et par uger siden, havde jeg en længere mailkorrespondance om Kim Larsens udgivelser med Kjukken. Herunder slog det mig, at jeg kendte mere til de plader, end jeg gik og troede. Med andre ord, så har jeg lyttet med, uden at lytte med.

Hvad angår trafikken her på siden, så har indlægget ”Alla-tin-gala betyder vistnok…” fået en opblomstring:

”De der Gasolin' ting, som nævnt, er, ganske rigtigt, indforstået christianshavner-slang. Engang i 1980'erne, var det mon i 'Kælderen' [Sofies Kælder] eller på 'Hjørnet' [Værtshuset]?... blev jeg jo nødt til nysgerrigt at spørge Mogens Mogensen, hvad nu det dér 'Alla-tin-gala' mon var for noget - og han forklarede, at det betød "mer' fisse", "på et eller andet sydamerikansk sprog" ...! Han havde sejlet en del i sine unge dage, og lært sig nogle fraser hist og her, tro det, hvem der kan.”


Min affotografering af et billede fra bookletten til cd-udgivelsen af ’A Foreign Affair II’, der består af ’The Last Jim’ og ’What A Lemon’, Gasolins engelske indspilninger af ’Stakkels Jim’ og ’Gas 5’, har også skabt fornyet færdsel. På billedet ses Kim Larsen og Søren Berlev sammen med Joey, Johnny og Dee Dee fra Ramones, som Gasolin' spillede opvarmning for i Atlanta i 1976, da bandets amerikanske drøm stadig var intakt. Både det uklippede som klippede foto, har der været ekstra søgning på.

I de hektiske timer efter nyheden om Kim Larsen, var redaktionen på Mod Strømmen enige om at dedikere en hel Shoot-udsendelse til hans værk. I løbet af i går besindede vi os dog. ”Alt er på det nærmeste sagt”. Helt uden om ham kommer vi imidlertid ikke i næste Shoot From The Hip, der er berammet til d. 11. oktober.

Ingen kommentarer: