Blogger Widget

mandag den 31. december 2018

Nytårskoncert


”Nytårsaften 1977-78. Vi befinder os i Rainbow Theater i London. På scenen står The Ramones. Bandets sæt består af 28 klassiske numre fra dets tre første album: 'Ramones', 'Ramones Leave Home' og 'Rocket To Russia'. Dem får de fyret af på under én time, kun afbrudt af Dee Dee Ramones nedtælling til næste sang - "one-two-three-four!", og Joey Ramone, der brokker sig over en dårlig kylling vindaloo (indisk karryret), som han har fået tidligere på aftenen.”

Med disse ord om Ramones ’It's Alive’, gik jeg nytåret 2006/2007 i møde her på bloggen. Jeg har vist aldrig været til et show nytårsaften. Jo, jeg har hørt et trivielt danseorkester eller to, men jeg har aldrig været til en rockkoncert. Udenfor landets grænser er det kutyme at gå ud for at høre musik ved årsskiftet. Det kan ikke tælles på to hænder, de gange, jeg har savlet over koncertudbuddet i Paris, London eller New York nytårsaften.

De senere år, har vi fejret aftenen på landet. Dels fordi nytårsaften ikke betyder så meget længere, dels fordi opbyggede nytårstraditioner faldt fra hinanden, venner tog ud at rejser over årsskiftet mv., dels fordi vi trængte til at komme væk fra vivarret i København.

Sådan bliver det ikke i år. I aften skal jeg nemlig til koncert i Basement på Enghavevej 42. Luk Røven Records har opfyldt et af mine høje ønsker. For sølle 100 kr., kan man høre dansksproget punkrock med De Høje Hæle, beskidt pigerock med Baby In Vain, der engang i en pressemeddelelse, beskrev sig selv som ”three girls with firecrackers under their boots”, synth-witchcraft fra Østrig med Mala Heba, samt det mageløse dj-kollektiv Worldy. Sidstnævntes ekskursioner ud i verdensmusikken kan man få en forsmag på herunder.

Godt nytår!

Ingen kommentarer: