Blogger Widget

tirsdag den 30. april 2019

Jesper B. Korndal i Mod Strømmen


Da digter Jesper B. Korndal og jeg begyndte at skrive sammen om, hvordan vi skulle tilrettelægge torsdagens udsendelse, forventede jeg nærmest, at samtaleemnet skulle være Korndals kommende digtsamling, ’3520 Korndal’. Men nej, han ville hellere tale om den to år gamle ’Op ad dage’, fordi inspirationen hertil i en vis udstrækning var ”en masse viser og gammel dansk musik”. Eller som det hedder i pressematerialet:”Med digtsamlingen 'Op ad dage' ønsker digteren Jesper B. Korndal at få læserne til at huske ord, der er gået i glemmebogen. Gamle danske ord, der ifølge forfatteren stadig har sin berettigelse i sproget.”

Og det kunne jeg jo godt se, var en glimrende vinkel til et radioprogram, da jeg selv har en veneration for netop danske viser og sange fra før verden gik af lave. Men 'Op ad dage’ er kun udgangspunktet, for den kommende udsendelse, vi skal nok også nå videre omkring i Jesper B. Korndals forfatterskab.

”Det tog
lang tid
før
torsdage
smagte af
kunst
men har
brændt
mine smagsløg
i årenes
løb”

Hvorfor netop dette digt fra ’Op ad dage’, er gengivet her, må man vente med at få at vide til på torsdag, d. 2. maj. Stil ind kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via Tunein eller den direkte livestream.

Ingen kommentarer: