Blogger Widget

tirsdag den 14. maj 2019

Papir i Mod Strømmen


Der løber mange rygter rundt i byen. I begyndelsen af året, hørte jeg, at Papir havde indspillet deres rockplade. Med tyk streg under rock. Jeg kan desværre ikke huske, hvem det var, der gav mig oplysningen. Men jeg tænkte spændende og forsøgte at forestille mig, hvordan københavnertrioens rockoutput ville lyde. Papir er jo mest kendt for deres dronede og langstrakte guitarapproach, kraut vil nogen nok mene, andre kalder det psykedelisk, men jeg kan nu også høre noget The Durutti Column. Rygtet om en rockplade lød derfor interessant, og jeg var ikke bleg for at videreformidle forlydenet. Nu hvor lp’en, ’VI’ er udkommet, må jeg nok trække i land. Hvordan rockrygtet er opstået, har jeg ingen som helst anelse om.

I Complex Distractions anmeldelse af ’VI’, der udkom i fredags, hedder det blandt andet.

”For years the Copenhagen three-piece have put out otherworldly, epic albums with El Paraiso Records. Albums like Stundum, III and IV are absolute classics(music scholars will teach college courses on them in the future.) In 2017 they made the jump to Stickman Records and released the massive V. 90 minutes of instrumental rock and roll that shifted from psych to Krautrock to post-rock soundscapes. It was a dense, heady piece of musical art. For their follow-up, Papir are keeping things much leaner, but no less heady. VI is 4 tracks under 40 minutes that float along shimmering guitar lines with a rock solid rhythm section. That drum and bass foundation keep the songs earthbound, which allows Nicklas Sorensen’s guitar to tow the line between this realm and the next.”


Papir har været forbi Mod Strømmen adskillige gange. Senest i forbindelse med ’IIII’, der kom i 2014. Det vil altså sige, at bandet ikke var på besøg, da ’V’ kom i 2017. Det retter vi op på nu på torsdag, d. 16. maj, kl. 18.00. Stil ind på enten 98.9 FM eller via Tunein eller den direkte livestream.

Ingen kommentarer: