Blogger Widget

tirsdag den 16. juli 2019

Sommerradio #3 (2019). Besøg af Institut For Dansk Lydarkæologi


“And Now for Something Completely Different”. Jeg har fulgt Institut For Dansk Lydarkæologi på afstand gennem flere år. Hvad har de nu gravet op af spændende og for mig fuldstændige ukendte ting og sager? Som det vil fremgå af instituttets udgivelser, bevæger jeg mig i den næste sommerradio ud på gyngende grund. Eller rettere sagt, ud af nogle forholdsvis fremmedartede stier.

Knud Viktor: ’Ambiances / Images’ (2LP) (2017)
Mogens Otto Nielsen: ’Den dynamiske violin’ (kassettebånd) (2017)
Alison Knowles: ‘The California Sandals’ (7" flexi disc) (2017)
Henrik Have: ’Architecture Piece op. 2’ (5" sandpapirsplade) (2017)
Diverse kunstnere: ’Danske båndamatører 1959-1976’ (LP) (2018)
Henning Christiansen: ’Satie i høj sø’ (LP) (2018)
Per Nørgård: ‘Expanding Space’ (2LP) (2018)
Lene Adler Petersen: ’Se mor. Nansensgade 1971 / Sangen om kaffekoppen’ (10" vinyl) (2018)
Knud Viktor: ’Les Éphémères’ (LP) (2019)
Knud Viktor: ’Les Petit Duc’ (7") (2019)
Carl Bergstrøm-Nielsen: ’Humlebier’ (kassettebånd) (2019)

Lydkunst, eksperimental, elektron- og konkretmusik, har ikke ligefrem været min spidskompetence. Sagt på en anden måde, har jeg ikke tidligere lagt så mange kræfter i at prøve at forstå musikken. Måske fordi, jeg antog, at det krævede for megen baggrundsviden, for megen fagekspertise, for at fatte, hvad dét er kunstnere vil med deres lydværker. Sådan har jeg det stadigvæk med nogle frembringelser, men langt de fleste er lige til at gå til, hvis man gør det fordomsfri. Og dét må jeg sige, at Institut For Dansk Lydarkæologi har lært mig.

Lyt med nu på torsdag, d. 18. juli, kl. 18.00, hvor Kasper Vang, Magnus Kaslov og Jonas Olesen fra Institut For Dansk Lydarkæologi er gæster i Mod Strømmens sommerradio. Det foregår på 98.9 FM eller via Tunein eller den direkte livestream.

Ingen kommentarer: