Blogger Widget

søndag den 1. september 2019

I forstaden


”Morgen og aften,
når ingen ser det,
glider hans skikkelse forbi os
som et skib i horisonten,
tøver et øjeblik i solbålet,
- så nogle rammes af et blink
af blindhed.

Han er min morgens skib.
Hans tanke er hos mig
De lange eftermiddage,
når børnene fodrer ænder
under træerne, her ved søen,
(Af og til er det,
som om han ligger fortøjet
ved søens stensætning,
og jeg læner mig op ad hans mægtige jernside!)

Jeg tror, han har sin dybe mening
med at lægge denne stad øde.”

- Ole Sarvig: ’I Forstaden’ fra digtsamlingen ’Menneske’, 1948.

Jeg har været i Vanløse i dag. Dels for at planlægge/fastlægge Klub Sojas program til efterårets to arrangementer, dels for at hænge ud og tale om sommerens festivaler, kommende koncerter og en masse andet musikorienteret. Af én ikke nærmere defineret årsag, kom jeg til at tænke på Sarvigs digt. Om forladelse!

Ingen kommentarer: