Blogger Widget

tirsdag den 19. november 2019

Kogekunst i Mod Strømmen


”Jeg glæder mig, for det siges, at deres støjfyldte guitar/tromme duo, har udviklet sig til noget helt specielt. Alt gearet står klar til showet, men kogekunstnerne tager lige overtøj på og svinger ud i gården. De skal åbenbart lige gøre sig helt kogeklar og vender tilbage syv minutter senere med ildebrand i øjnene, som et par vikinger på vej på togt.

Så vælter det ud af dem med et show, der er noget af det mest mærkelige og ubeskrivelige, jeg har set på en dansk scene. En skæv perlerække af udsvævende, poetisk freeform, ofte i slow tempo og med ultrastenet indhold. Der er trommer og guitar, men også masser af keyboard og noget oldschool trommemaskine. Drengene skifter legende fra det ene instrument til det andet, helt ubesværet, som sidder de hjemme i kolonihaven og jammer. Det lyder mærkeligt, men man bliver simpelthen suget ind i deres virkelighed, og deres “lalalalalala la la”-vokaler giver pludselig mening, så efter to numre, er jeg gået fra “hva’ faen” til “hold kæft, hvor fedt”. Vi bliver inviteret så langt ind i deres bromance, at man ikke længere kan se, hvor den ene slutter og den anden begynder. Ingen ironisk distance eller fortænkte akademikerlege her, men et smukt, weird og temmelig fucked up univers, der åbner sig ved Kogekunsts tagselvbord. Tak for mad.”

Det er utroligt, så meget jeg har kunne bruge Hauge Marples oplevelser fra Spot 19.  Men det har selvfølgelig noget at gøre med de radiogæster, der har været forbi studiet, og emner, som jeg har beskæftiget mig med, siden Spot fandt sted i maj.

Fredag d. 22. november, udsender Kogekunst deres andet album, ’Lala’. I den forbindelse er de ude på en mindre release-tour. Den begynder på Pitstop i Kolding på torsdag, fredag står den på Tape i Aarhus, før de runder den første weekend af med et besøg på Alice i København på lørdag. I weekenden 29. - 30. november, kommer Kogekunst forbi Den Gamle Værkstedscene i Hjørring og Drivhuset i Skive.

Både indenfor musik og litteratur finder man forestillingen om den svære toer. Hvis jeg nu antager, at det ikke er en kliché, hvilke spørgsmål kan jeg så stille? Har ’Lala’ været den svære toer? Hvilke tanker gjorde I Jer om at skulle levere noget nyt? Hvad gjorde I anderledes end sidst? I fik en masse fremragende anmeldelser for ’Sexede’, hvad betød den succes, da I skulle i gang med den nye plade? Kan I genkende begrebet den svære toer? Alle glimrende spørgsmål, men jeg tror nu ikke, at det bliver den tilgang, jeg bruger i den kommende udsendelse med Kogekunst. Lyt med på torsdag, d. 21. november, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via TuneIn eller den direkte livestream.

Kogekunst var forbi Mod Strømmen i september 2018. Hør programmet herunder. Se spillelisten nedenfor.

1. Kogekunst - Køkken (2018)
2. Talking Heads - The Great Curve (1980)
3. Daniel Blumberg - Minus (2018)
4. Lil Wayne - A Milli (2008)
5. Mikkel Senior & El Peligro - Mmm Mmm Mmm Mmm (2018)
6. John Cale - Barracuda (1974)
7. Kogekunst - Hvorfor (2018)
8. Yes Deer - Gloss (2018)
9. OKS - Kaffe Klar (demo) (2017)
10. The Brian Jonestown Massacre - Memorymix (2014)
11. Ry Cooder & Manuel Galban - Drume Negrita (2003)
12. Allan Olsen - Tilfældigt Strejfet (2017)
13. The Birthday Party - She's Hit (1982)
14. Kogekunst - Saltvand Pt. 2 (2018)

Ingen kommentarer: