Blogger Widget

søndag den 27. september 2020

Tak til Jan Sneum. Musikformidler af Guds nåde (1945-2020)

Torsdag aften kom den umådelig triste nyhed om Jan Sneums alt for tidlige død. Jeg har kendt Sneum i mange år. Jeg har blandt andet bidraget med opslag til ’Politikens Store Rockleksikon’ under Sneums kyndige vejledning og redaktion. Gennem årene er jeg flere gange blevet opfordret til at invitere Sneum forbi Mod Strømmen. Når jeg mødte Jan Sneum til koncerter, hændte det også, at vi talte om, at det snart var på tide, at han kom på besøg. Men jeg var måske lidt for benovet? Hvad havde jeg at tilbyde? Det blev ved ordene i lang tid. Indtil december sidste år. På det tidspunkt var erindringsværket ’Sneums Kalejdoskop’ lige udkommet, og jeg øjnede endelig en legitim grund til at invitere Sneum i studiet. Som om, at der skulle være en legitim grund til at invitere ham forbi?  

Samtidig udsendte radioens egen Thomas Løppenthin hans fortælling om Kliché, ’Supertanker – Kliché, 1977-85’. En bog, Jan Sneum leverede billedemateriale til, og ligeledes havde været behjælpelig med viden og opmuntring til, når det store bogprojekt var ved at glide Løppenthin af hænde under den vanskelige fødsel.  

Så, hvorfor ikke sætte Sneum og Løppenthin sammen i en udsendelse? Deres bøger strefjer trods alt hinanden et par gange eller fem undervejs. Som sagt, så gjort. Tungefærdigheden fejlede ikke noget hos de to, seks musikalske indslag blev det til på to timer.

Hvil i fred, Jan Sneum.



Ingen kommentarer: