Blogger Widget

onsdag den 14. oktober 2020

Music By Idiots og Sune ’Køter’ Kølster

Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg aldrig har hørt originalversionen af Music By Idiots første single, selvom den i 2012 fik en del rotation på Danmarks Radio. ’Sønderskudt’ hedder sangen, som AREX alias Anders Rex, der har været primus motor i Svartbag og Rex Kyed, åbenbart havde et mindre hit med for otte år siden. Jeg ved ikke om Rex, der står i spidsen for Music By Idiots, ikke var tilfreds med AREX-indspilningen, eller, det ved jeg måske godt alligevel, der har nemlig været interesse for at få kompositionen ud i en bandudgave. Og, ja, det er netop, hvad er er sket med Music By Idiots, der ud over Rex, består af Mads Lassen (Shiny Darkly, Motorique mv.), Tobias Bendixen (Big Mess, Septage mv.) og Jan Kromann (Decorate Decorate, Bug Chaser mv).

Til februar kommer fuldlængdedebuten med Music By Idiots, den er produceret af Nis Bysted (Iceage, Liss og Speaker Bite Me) og Oliver Matthew Volz (Shiny Darkly, Deadpan og Collider).

"Skøn som en sønderskudt banegård", skrev Tom Kristensen i ’Landet Atlantis’ fra debutdigtsamling ’Fribytterdrømme’, der kom i 1920. Det er ikke dét digt, vi skal have fat i nu, men jeg kan alligevel ikke lade med at nævne strofen, da vi skal til Tom Kristensen, og Music By Idiots-sangen som bekendt har titlen ’Sønderskudt’. Vi skal tolv år ind i Kristensens forfatterskab, frem til 1932 og digtet ’Angst’. Det har Sune ’Køter’ Kølster fra blandt andet Guddommelig Galskab, sat i musik til Emil Nørgaard Munks film om sin far, ’Imagining My Father’. Dokumentarfilmen kom sidste år, men soundtracket, er, såvidt jeg ved, først udkommet i år. Med sig har Kølster Ida Nørholm på cello, Joachim Robert Hvid på oud og Aydin Adem på violin. Og det er jo digtet, der begynder med ”Asiatisk i vælde er angsten”:



Ingen kommentarer: