Blogger Widget

mandag den 14. december 2020

Nedtælling til Beat 2020 (10 af ?)

Som skrevet tidligere i denne nedtælling, så var Slowburns album, ’Folketro’, en af de plader, jeg hørte en del under den første lockdown i marts og april. Jeg var sendt hjem fra arbejde og befandt mig i et sommerhus i det sydøstlige hjørne af Sjælland. Det meste af tiden gik med at få haven forårsklar. Jeg lugede, beskar en smule og gravede det store sommerblomsterbed igennem (næste år låner jeg en havefræser). Jeg glemte tiden og pandemien. Eller det gjorde jeg jo ikke. Jo, mens jeg var i haven, gjorde jeg. Ligeså snart jeg kom indenfor for at smøre mig en rundtom eller hvad jeg nu havde af gøremål, så væltede kaosset ned over mig igen. Nu vil jeg ikke beskrive de grufulde billedreportager fra Italien og Spanien. For mig var det nok at se billeder af de mennesketomme gader i København. Jeg tog alt ind, læste alt for meget avis, kunne ikke efterleve en engelske professors råd om at skifte fodtøj hver dag. så man ikke slæbte rundt på den forbandede virus. I en periode forsøgte jeg endog, at teste mig selv ved at holde vejret og tælle til 30, hvis man ikke kom til at hoste, så var man ikke inficeret. Det var vist noget en kinesisk forsker var kommet frem til. Det var temmelig stressende. 

Midt i al denne uorden, fandt jeg dog en smule ro i pianisten/komponisten Carla Bleys, saxofonisten Steve Swallows og bassisten Andy Sheppards kammerjazz-plade ’Life Goes On’. Og det gjorde livet jo, det gik videre.

Ingen kommentarer: