Blogger Widget

torsdag den 3. december 2020

Nedtælling til Beat 2020 (3 af ?)

Danmark lukkede ned en onsdag. Det var en kold og klar dag i marts. Jeg havde en aftale sidst på eftermiddagen i Indre By. Som sædvanlig var jeg en kende for tidligt på færde og besluttede mig for at spadsere gennem Kongens Have, for lige at få set krokustæppet før det sygnede hen. Dét var jeg ikke alene om. Siden har jeg vist ikke været i Kongens Have. Ikke, at det har noget med det at gøre, men fredagen før, d. 6. marts, havde Stephen Malkmus udsendt sin tredje soloplade. Udgivelserne med The Jicks tæller ikke med i dette regnestykke. 

Malkmus elektroniske plade, ’Groove Denied’, fra 2019 fangede mig ikke. Det tog mig også et stykke tid før ’Traditional Techniques’, som den nye udgivelse hedder, for alvor begyndte at gøre indtryk på mig. Kanhænde det først var i august? Nevertheless, ’Traditional Techniques’ er måske antipoden til ’Groove Denied’s elektronik. Malkmus har allieret sig med multiinstrumentalisten Chris Funk fra The Decemberists, guitaristen Matt Sweeney og Qais Essar, der spiller på en såkaldt rabab, et lutlignende instrument, som har hjemme i Afghanistan. Resultatet er en blid og en smule flakkende, akustisk folkemusik med aner til psychfolk fra de tidlige halvfjerdsere.



Ingen kommentarer: