Blogger Widget

tirsdag den 8. december 2020

Nedtælling til Beat 2020 (6 af ?)

I min verden er der ikke særligt langt mellem punkrock og jazz. Jeg kunne ligeså godt have skrevet mellem punkrock og global-musik. I hvert fald i de former, jeg hører, sidstnævnte. I dag kommer det til at handle om jazz, nærmere bestemt samarbejdet mellem trompetisten Aquiles Navarro og perkussionisten Tcheser Holmes. Første gang jeg stiftede bekendtskab med d’ herrer, var i jazzkollektivet Irreversible Entanglements, et af de mange projekter, som også tæller Moor Mother. Jeg hørte en overvældende koncert med dem for et par tilbage på Alice, de har også udgivet en glimrende skive i år.

Navarros familie stammer fra Panama, men en række politiske omvæltninger i hjemlandet, fik dem i slutningen af firserne til at flytte til Canada. Med sig havde de den latinamerikanske folkemusik, som Navarro har taget med ind i jazzmusikken. Holmes er vokset op i Brooklyn. Han er af afroamerikansk afstamning og har fra barnsben været medlem af Ausar Auset Society. En religiøs organisation, der ganske kort bygger på panafrikansk samhørighed og åndelig vejledning. Hans familie står bag dansekompagniet The Bennu Ausar Dancers, der, og det siger næsten sig selv, er tæt forbundet med Ausar Auset Society. Fra dansekompagniet husker Holmes især, at musikken udelukkende var en kilde til fest og dans, hvilket han har forsøgt at forfølge i duoen. Det synes jeg nu er lidt svært at høre.

Før dette bliver for langt, så lad mig linke til åbningsnummeret på ’Heritage Of The Invisible II’, så fik jeg også pladetitlen med, improvisationen ’Initial Meditation’, hvor den spanske digter Marcos de la Fuente medvirker på:



Ingen kommentarer: