Seperate sider

tirsdag den 31. oktober 2006

Udsolgt.

Dagbladet Politiken skrev forleden om hvorfor MTV har valgt København som byen, hvor tv-stationens prisuddelingsshow skal foregå. En del af forklaringen, gik på, at københavnerne gik mere ud for at høre livemusik end tilfældet er i andre europæiske storbyer, som MTV havde forhandlet med. En anden del af grunden var, at der i København er et aktivt undergrundsmiljø, som i artiklen blev repræsenteret ved Ungdomshuset og Christiania. Nu kan man jo spørge sig selv om, hvor langt fremme på beatet disse steder er? Det bliver en anden god gang!

I stedet er her et mindre studie af hvilke koncerter, som københavnerne er vilde med. Her er hvad der er udsolgt på spillestederne Vega, Pumpehuset, Loppen, Rust, Stengade 30 og Amager Bio i nogenlunde anskuelig fremtid. Det er ikke rar læsning det hele.

Vega:
Onsdag 1. november: The Killers, Blue Foundation, Veto
Lørdag 4. november: Thomas Dybdahl
Fredag 10. november: Nephew, Henrik Hall & Himmelstormerne
Søndag 12. november: Sufjan Stevens, St. Vincent
Onsdag 15. novenber: Rasmus Nøhr, MC. Natet (ekstra koncert)
Torsdag 16. november: Nik & Jay
Torsdag 23. november: Bo Kaspers Orkester
Torsdag 23. november: The Kooks
Fredag 24. november: Bo Kaspers Orkester (ekstra koncert)
Tirsdag 5. december: John Legend
Torsdag 7. december: Kaizers Orchestra, HGH

Pumpehuset:
Torsdag 23.november: Kaiser Chiefs, Mumm-Ra
Torsdag 25. januar + fredag 26. januar: Steven Seagal & The Thunderbox (ekstra, ekstra koncert, torsdag 25. januar kl. 22.30. Den første koncert den dag begynder kl. 20.00)

Umiddelbart har Loppen, Rust og Stengade 30 ikke meldt udsolgt til nogle arrangementer.

Amager Bio:
Mandag 27. november: Jethro Tull
Mandag 4. december. The Moody Blues







Vi ses derude, men ikke til ovennævnte koncerter. Undskyld!

søndag den 29. oktober 2006

Dylan Radio XM Satellite. (Part 1)

Siden maj i år har Bob Dylan haft radioshowet Theme Time på XM Satellite Radio. Her følger playlisterne fra maj til juli til glæde og inspiration, forhåbentlig!

Weather:
Blow Wind Blow - Muddy Waters - (1964)
You Are my Sunshine - Jimmy Davis - (1940)
California Sun - Joe Jones - (1961)
I Don't Care if the Sun Don't Shine - Dean Martin - (1950)
Just Walking in the Rain - The Prisonaires - (1953)
After the Clouds Roll Away - The Consolers - (1961)
The Wind Cries Mary - Jimi Hendrix - (1967)
Come Rain or Come Shine - Judy Garland - (1963)
It's Raining - Irma Thomas - (1962)
Didn't It Rain - Sister Rosetta Tharpe - (1946)
Raining in my Heart - Slim Harpo - (1961)
Jamaica Hurricane - Lord Beginner - (1950)
Let the four Winds Blow - Fats Domino - (1961)
Stormy Weather - The Spaniels - (1957)
A Place in the Sun - Stevie Wonder - (1966)
Summer Wind - Frank Sinatra - (1966)
Uncloudy Day - The Staple Singers - (1957)
Keep on the Sunny Side - The Carter Family - (1928)

Mothers: Mama Don't Allow It — Julia Lee - (1947)
Daddy Loves Mommyo — Tommy Duncan - (1956)
Mama Didn't Lie — Jan Bradley - (1963)
I'll Go to the Church Again With Momma — Buck Owens - (1965)
Mama Told Me Not to Come — Randy Newman - (1970)
Mama Get the Hammer — Bobby Peterson Quintet - (1961)
Mama Talk To Your Daughter — J. B. Lenoir - (1954)
A Mother's Love — Earl King - (1954)
Mama He Treats Your Daughter Mean — Ruth Brown - (1953)
Let Old Mother Nature Have Her Way — Carl Smith - (1951)
Mother Earth — Memphis Slim - (1951)
Mother in Law — Ernie K Doe - (1961)
Mother in Law Blues — Little Junior Parker - (1956)
Mama Tried — Merle Haggard - (1968)
Gonna Tell Your Mother — Jimmy McCracklin - (1955)
Have You Seen Your Mother, Baby Standing in the Shadows — Rolling Stones - (1966)
Mother Fuyer — Dirty Red - (1949)
Mama Said Knock You Out — LL Cool J - (1990)

Drinking:
Ain't Got no Money to Pay for this Drink — George Zimmerman and the Thrills - (194?)
Wine, Wine, Wine — The Electric Flag - (1967)
Don't Come Home A Drinkin' — Loretta Lynn - (1966)
Daddy and the Wine — Porter Wagoner & The Wagonmasters - (1968)
I Drink — Mary Gauthier - (2005)
I Drink — Charles Aznavour - (1995)
Sloppy Drunk — Jimmy Rogers - (1973)
I Ain't Drunk — Lonnnie The Cat - (1954)
It Ain't Far to the Bar — Johny Tyler and His Riders of the Rio Grande - (194?)
What's On The Bar - Hank Williams Jr/Bocephus - (2003)
One Mint Julep - The Clovers - (1952)
Rum and Coca Cola — The Andrew Sisters - (1945)
One Bourbon, One Scotch, One Beer — John Lee Hooker - (1966)
Who Will Buy the Wine — Charlie Walker - (1960)
Buddy Stay Off That Wine — Betty Hall Jones - (1949)
Whiskey You're the Devil — Clancy Brothers and Tommy Makem - (1962)

Baseball: Take Me Out To The Ball Game - Bob Dylan (a capella) - (2006)
Take Me Out To The Ball Game - The Skeletons (with ukulele) - (1988)
Baseball Boogie - Mabel Scott - (1950)
Home Run - Chance Halladay - (1959)
Baseball Baby - Johnny Darling - (1958)
Baseball Canto - Lawrence Ferlinghetti
Three Strikes And You're Out - Cowboy Copas - (1960)
The Ball Game - Sister Wynona Carr - (1952)
Did You See Jackie Robinson Hit That Ball - Buddy Johnson - (1943)
Joltin' Joe DiMaggio - Les Brown & His Orchestra (with Betty Bonney)- (1941)
Joe DiMaggio's Done It Again - Billy Bragg & Wilco - (1988)
Don Newcomb Really Throws That Ball - Teddy Brannon Orchestra - (1950)
Newk's Fadeaway - Sonny Rollins - (1951)
Say Hey - The Treniers - (1954)
The Wizard Of Oz - Sam Bush - (2004)
3rd Base, Dodger Stadium - Ry Cooder - (2004)
Heart - Damn Yankees (Original Broadway Cast) - (1955)

Coffee:
Java Jive - The Ink Spots - (1940)
One Cup of Coffee and a Cigarette - Jerry Irby - (195?)
The Coffee Song - Frank Sinatra - (1946)
Black Coffee in Bed - Squeeze - (1982)
Cigarettes and Coffee - Otis Redding - (1966)
Caffeine and Nicotine - Curtis Gordon - (1954)
Cigarettes and Coffee Blues - Lefty Frizzell - (1958)
Coffee Blues - Sam Lightnin' Hopkins - (1951)
Keep That Coffee Hot - Scatman Crothers - (1955)
Coffee Cigarettes and Tears - The Larks - (1951)
Black Coffee - Bobby Darin - (1959)
Raindrops In My Coffee - Sexmith and Kerr - (2005)
Coffee and TV - Blur - (1999)
Forty Cups of Coffee - Ella Mae Morse - (1953)
Let's Have Another Cup of Coffee - Glenn Miller Orchestra - (1942)

Jail:Folsom Prison Blues - Johnny Cash - (1956)
21 Days in Jail - Magic Sam - (1958)
Send Me to the 'Lectric Chair - Bessie Smith - (1927)
Prisoner's Song - Warren Storm - (1958)
Back on the Chain Gang - The Pretenders - (1982)
Jail Bait - Andre Williams - (1956)
Prison Wall Blues - Cannon's Jug Stompers - (1930)
Columbus Stockade Blues - Kenny Lane & His Bull Dogs - (1960)
Nine Pound Steel - Joe Simon - (1968)
Okie's in the Pokie - Jimmy Patton - (1960)
Christmas in Prison - John Prine - (1973)
In the Jailhouse Now - Sir Douglas Quintet - (1965)
Jailbird Love Song - The Mississippi Sheiks - (1930)
Riot in Cell Block #9 - Wanda Jackson - (1960)
Sing Me Back Home - Merle Haggard - (1968)
Last Meal - Hurricane Harry - (1956)

Fathers:
Song For My Father - The Horace Silver Quintet - (1964)
Daddy and Home - Jimmie Rodgers - (1928)
Daddy's Home - Shep & the Limelites - (1961)
That Silver Haired Daddy Of Mine Lyrics - The Everly Brothers - (1958)
Dust Got Into Daddy's Eyes - Bobby Blue Bland - (1965)
Daddy - Julie London - (1961)
Your Dad Did - John Hiatt - (1987)
My Daddy - The Sons of the Pioneers - (1932)
Color Him Father - The Winstons - (1969)
Papa's on the Housetop - Leroy Carr & Scrapper Blackwell - (1930)
Mama Loves Papa - Jack Rhodes & His Lone Star Buddies - (1951)
Papa Was A Rolling Stone - The Temptations - (1972)
Father Time - Lowell Folsom - (19??)
Father Alone - The Swan Silvertones - (1946)
Patsy Girl - Ross McManus - (1964)
My Son Calls Another Man Daddy - Hank Williams - (1950)

Wedding:
Wedding Bells (Are Breaking Up That Old Gang Of Mine) - Fred Rich & His Orchestra - (1929)
Getting Married Soon - Prince La La - (1962)
(Today I Met) The Boy I'm Gonna Marry - Darlene Love - (1963)
Married Man's A Fool - Ry Cooder - (1974)
Wedlock Is a Padlock - Laura Lee - (1970)
I Knew the Bride (When She Used to Rock and Roll) - Dave Edmunds - (1977)
Stop the Wedding - Etta James - (1962)
Don't Stop the Wedding - Ann Cole - (1962)
Fannie Brown Got Married - Roy Brown - (1954)
Get me to the Church on Time - Rosemary Clooney - (1956)
I'm a Married Man - Johnny Tyler & His Riders of the Rio Grande - (194?)
Leave Married Women Alone - Jimmy Cavallo - (1951)
Married Woman - Big Joe Turner - (1954)
Love And Marriage - Frank Sinatra - (1965)
The Man Who Wrote 'Home Sweet Home' Never Was A Married Man - Charlie Poole and His North Carolina Ramblers - (1927)
Where Were You (On Our Wedding Day) - Lloyd Price - (1959)

Divorce:D.I.V.O.R.C.E. - Tammy Wynette - (1968)
The Grand Tour - George Jones - (1974)
Alimony - Tommy Tucker - (1965)
She Got The Goldmine (I Got The Shaft) - Jerry Reed - (1982)
Alimony Blues - T-Bone Walker - (1951)
(Pay Me) Alimony - The Maddox Brothers & Rose - (1946)
Alimony Blues - Eddie "Cleanhead" Vinson & His Orchestra - (1947)
Divorce Decree - Doris Duke - (1981)
Married by the Bible, Divorced by the Law - Hank Snow - (1962)
Alimony - Huey "Piano" Smith & His Clowns - (1959)
Divorce Me C.O.D. - Merle Travis - (1946)
Mexican Divorce - The Drifters - (1962)
Will Your Lawyer Talk to God? - Kitty Wells - (1964)
Mr. & Mrs. Used To Be - Ernest Tubb & Loretta Lynn - (1965)
You Can't Divorce My Heart - Lefty Frizzell - (1951)
Love Doesn't Live Here Anymore - June Christy - (1953)

Summer:
Summertime - Billy Stewart - (1966)
Summertime Blues - Eddie Cochran - (1958)
Heat Wave - Martha & the Vandellas - (1963)
Heat Wave - Sol K. Bright and His Hollywaiians - (1935)
Sunny - Bobby Hebb - (1966)
June-teenth Jamboree - Fatso Bentley - (19??)
So Nice - Astrud Gilberto and Walter Wanderley - (1966)
Youth of 1000 Summers - Van Morrison - (1990)
Hot Weather Blues - Mr. Sad Head - (19??)
Summer in the City - Lovin' Spoonful - (1966)
Too Hot - Prince Buster - (1967)
In the Summertime - Mungo Jerry - (1970)
Ice Cream Man - John Brim - (1953)
Fourth of July - Dave Alvin - (1994)
Hot Fun in the Summertime - Sly & the Family Stone - (1969)

Cars: Rocket 88 - Jackie Brenston and his Delta Cats - (1951)
Cadillac Ranch - Bruce Springsteen - (1980)
Every Woman I Know - Billy "The Kid" Emmerson - (1953)
Me and My Chauffeur Blues — Memphis Minnie - (1941)
My Automobile — George Clinton & Parliament - (1970)
Christian's Automobile — Dixie Hummingbirds - (1957)
Car on a Hill — Joni Mitchell - (1974)
Pontiac Blues — Sonny Boy Williamson II - (1950)
Big Green Car - Jimmy Caroll - (1958)
Get out of the Car — Richard Berry - (1955)
Mercury Blues - David Lindley - (1981)
Too Many Drivers — Smiley Lewis - (1955)
Little Red Corvette — Prince - (1983)
No Money Down — Chuck Berry - (1955)

Rich Man Poor Man:
The Rich Man And The Poor Man - Bob Miller - (1932)
Rags to Riches - Tony Bennett - (1953)
Get Rich Quick - Little Richard - (1953)
Charming Betsy - The Farmer Boys - (1956)
Brother Can You Spare A Dime - Bing Crosby - (1932)
On the Nickel - Tom Waits - (1980)
Taxes On The Farmer Feeds Us All - Fiddlin' John Carson and Moonshine Kate - (1924)
Hobo, You Can't Ride This Train - Louis Armstrong - (1932)
Do Re Mi - Woody Guthrie - (1937)
Rich Woman - Little Millette & His Creoles - (1972)
Poor Side of Town - Johnny Rivers - (1966)
The Welfare Turns Its Back On You - Freddie King - (1963)
If You're So Smart, How Come You Ain't Rich? - Louis Jordan - (1950)
Hobo's Lullaby - Emmylou Harris - (1988)

onsdag den 25. oktober 2006

DANSETTEN: The Mask Roulletta

"Dansetten er det ikke en danserestaurant i Tivoli?". Og jo, det var det, men det er det ikke mere! Nu er det, det nye musikprojekt fra Rasmus Sørensen, tidligere trommeslager i punkorkestret Amdi Pedersens Armé og senere frontmand i ligeså punkede Young Wasteners.

DANSETTEN lyder dog på ingen måder som ovennævnte bands. Inspirationen er bl.a. fundet i løst og fast postpunk, blues og jazz. Man kan muligvis kalde det New York No-Wave, endskønt denne etikette ikke er fyldestgørende. Næ, gå ud og køb skiven. Hvis den ikke er at finde i din pladeforretning, så køb den via nedenstående e-mailadresse.

hjernespind@hotmail.com

HJERNESPIND
P.O. Box 604
2200 København N

mandag den 23. oktober 2006

Spil Dansk 06


Den sidste torsdag i oktober har nu i flere år været forbeholdt Spil Dansk Dagen. Det bliver ikke anderledes i år. Torsdag d. 26. oktober fra kl. 18.00 til kl. 20.00 fylder redaktionen Mod StrømmenChristianshavns Kanal radiobølgerne (98.9 FM / 98.8 Hybrid) med dansk musik.

Playlisten fra 2005 var sålunde:

1. Gorilla Angreb - København (Ligger I Ruiner) (2003)
2. Tue Track - Det Rokkende Turbo (2001)
3. Gartner - Blandt Sirener (2005)
4. Nis Jakob - Jeg Bygger Et Hus (2005)
5. Martin Ryum - Danmarkssangen (2004)
6. Speaker Bite Me - Punk The Pam (1997)
7. Jomi Massage - I See Those Who Died (2004)
8. Skalar - Juhuu (live) (2003)
9. The Movement - More Products (2005)
10. Sterling - Rødvin 2004 (2004)
11. Epo 555 - L' Art Pour La Fart (2004)
12. Naked - Stony Heart (1996)
13. Slutspurt - Jesuspiben (2005)
14. Djosos Krost - Better Place (2005)
15. Dansk Fløde - Bliv Rig Og Skynd Dig Væk (2004)
16. Nikolaj Nørlund - Respekt (2004)
17. Kenneth Thordal & Strandvaskerne - Hul I Vejen (2004)
18. Mikael Simpson - Det' Sommer Nu (2004)
19. Niels Skousen - Oktobersang (1975)
20. Thomas Troelsen - Revolution (2001)
21. Lars Normand & Dharma Bums - Woodstock Lukker (2004)
22. Cæsar - Duerne Flyver (1967)

Om vi når ligeså mange numre i år, ved vi alle sammen meget bedre på torsdag kl. 20.00.

tirsdag den 17. oktober 2006

iPod A Spell On You

I 2005 udkom bogen iPod, Therefore I Am med undertitlen A Personal Journey Through Music af den engelske kulturskribent Dylan Jones. I skrivende stund er der vist ingen danske forlag der pønser på en oversættelse. Dylan Jones har en lang karriere bag sig i engelsk presse. For nuværende er han redaktør på mandemagasinet GQ, tidligere har han haft tilsvarende job på Sunday Times, The Observer, Arena og The Face.

Bogen er dels bygget op om computerfirmaet Apples historie, dels om Jones livslange forhold til musik og hvilke muligheder iPoden har givet ham i den forbindelse. Medmindre man har et større teknologisk engagement, kan man med fordel skimme de kapitler, der handler om Apple. Det vil sige, der hvor Jones beskriver, hvad der gik forud for iPoden, hvad var der af tekniske landevindinger, hvor store markedsandele havde Apple und so weiter. Som det nok er gået op for den opmærksomme læser, er det først når forfatteren beretter om hans egne indfaldsvinkler til musik, at denne skribent begyndte at føle sig underholdt.

I dag ville Dylan Jones gerne have kunnet fortælle, at den allerførste single han købte, var Starman med David Bowie eller All The Young Dudes med Mott The Hoople, men som tolv-årig er der ikke noget der hedder personlige præferencer, og han må med bøjet nakke meddele, at singlen var I Didn't Know I Loved You Till I Saw You Rock'n'Roll med Gary Glitter. Selv Glitters næste singleudspil Rock'n'Roll Part 1, havde ifølge forfatteren set bedre ud på CV'et. Den første lp-plade Jones´ egenhændig brugte penge på var Alice Cooper´s Billion Dollar Babies.

Men Jones´ første plader in mente og ens egne for den sags skyld, er det glædeligt at han har bevæget sig langt væk fra afsætet (hvilket jo ligesåvel kan være en afspejling af ens egen udviklingsproces). Til hvert kapitel, har Jones, i både noteform og i et større appendiks, gengivet sine egne iPod-playlister. Det være sig, They Did It Their Way - The 50 Best Cover Versions, The Great Lost Beatles Album, Driiiiiive Time! The Only Rock Records You'll Ever Need, Guilty Pleasures,The Greatest 'Punk' Playlist In The World Ever!, Honey Still For Tea? - English Country Garden Rock, plus mange flere.

To af de berørte playlister kræver formentlig en nærmere forklaring. The Great Lost Beatles Album, er Jones´ forestilling om hvordan et sidste The Beatles album kunne have set ud i 1970. Han har givet albummet titlen Everest. Playlisten indeholder blandt andet Harrison´s My Sweet Lord, Lennon´s Cold Turkey, McCartney´s Maybe I'm Amazed og Ringo´s It Don't Come Easy.

Hvad angår Honey Still For Tea? - English Country Garden Rock, er vi nået frem til tiden, hvor de nyrige engelske rockstjerner, begyndte at flytte på landet med alt det, som det var ensbetydende med. Det var ikke almindelige huse de købte. Nej, det skulle være 1300-tals herregårde, 1800-tals forfatteres ligeså berømte landsteder og huse af størrelsesordener, som de maksimalt kunne drømme om, da de boede i det sydlige London eller Liverpool. Musikken de indspillede fik mere end et anstrøg af, at de havde forladt den moderne verden for at leve et oprindeligt liv blandt oprindelige mennesker. Det kan man så mene om, hvad man vil. Tvivlen gnaver dog. Playlisten rummer f.x. The Kinks´ House In The Country (1966), Kevin Ayers´ Song For Insane Times (1969), Traffic´s No Face, No Name, No Number (1968) og af nyere numre finder man naturligvis Blur´s Country House (1995)

Det gode ved at navigere rundt i Jones' playlister, er at man ligesom i spørgeskemaundersøgelser, kan være helt enig, enig, næsten enig, ikke enig og helt uenig. For eksemplets skyld kommer her forfatterens Jangly Guitar Pop iPod-playliste:

Tahiti 80 - Mr. Davis
The Byrds - Feel A Whole Lot Better
The Eagles - Lyin´ Eyes
Elvis Costello - (The Angels Wanna Wear My) Red Shoes
Eric Clapton - Let It Grow
Gary Shearston - I Get A Kick Out Of You
The Lemonheads - Great Big No
The Mamas & The Papas - Monday Monday
The Marmalade - I See The Rain
Marthan And The Muffins - Echo Beach
Matthew Sweet - Every Night
Poco - Rose Of Cimarron
The Pretenders - Never Do That
REM - Near Wild Heaven
The Rolling Stones - Waiting On A Friend
The Steve Miller Band - Serenade
The Thrills - Santa Cruz
The Youngbloods - Sunlight
The Velvet Underground - There She Goes Again
The Zombies - Time Of The Season
Squeeze - Is That Love
The Searchers - When You Walk In The Room
The Flamin' Groovies - Shake Some Action
Tom Petty - Listen To Her Heart
The La's - There She Goes
The Stone Roses - She Bangs The Drums
The Blue Oyster Cult - (Don't Fear) The Reaper
World Party - Put The Message In The Box
Paul Weller - Into Tomorrow
Nick Lowe - Cruel To Be Kind
Neil Young - Long May You Run
The Monkees - What Am I Doing Hanging Round
Lloyd Cole And The Commotions - Forest Fire
The Smiths - This Charming Man
The Keys - Just A Camera

Der mangler en del, gør der ikke?

Tak til James Mason for lån af iPod, Therefore I Am.

søndag den 8. oktober 2006

"... ham følge viltre Svaler."


På skoleengelsk kender man det som Autumn. Hvis man er født og opvokset i USA hedder det Fall. Her hjemme kalder vi det Efterår. Det er den tid på året hvor sommer bliver til vinter. Vi høster som vi har sået, træerne taber bladene, fulgene flyver sydpå, dagene bliver hurtigt kortere og så falder der umanerligt megen regn. Det har vi tænkt os, at lave et program om på Mod StrømmenChristianshavns Kanal (98.9 FM/98.8 Hybrid) nu på torsdag d. 12. oktober, kl. 18-20.

Og hvordan griber vi så det an? Vi kunne spille "Nu Falmer Skoven Trindt Om Land", hvorfra rubriktitlen er tyvstjålet, eller jazzstandarden "Autumn Leaves", som så forskellige kunstnere som Cannonball Adderly, Pat Boone, The Everly Brothers og Louis Prima har lavet i lige så forskellige versioner. Vi kunne også lade være. Lyt med på torsdag og find ud af hvilken sindsstemning efteråret sætter redaktionen i.

fredag den 6. oktober 2006

Open Season


Nu skulle det være ganske vist. Paul Westerberg bliver indstillet til en Oscar for nummeret "I Belong" fra soundtracket til tegnefilmen "Open Season". I mere end to år har Westerberg arbejdet med musikken til filmen, som handler om en gruppe dyrs flugt fra en jæger. Selve soundtracket indeholder otte nye Westerberg kompositioner, plus "Good Day", som første gang så dagens lys på albummet "Eventually" fra 1996.

Ved premieren på "Open Season" i Greek Theater i Los Angeles, var det endog lykkedes filmselskabet, at få Paul Westerberg og Tommy Stinson til at stå på samme scene for første gang siden The Replacements gik i opløsningen. Udover to numre, "Right To Arm Bears" og "Love You In The Fall" fra filmen, fik publikum så sandelig også 'Mats egen "I.O.U.".

onsdag den 4. oktober 2006

Sweet Black Angel

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at én af bidragsyderne til denne blog, igen og igen har måtte erkende, at The Rolling Stones ubetinget er yndlingsbandet. Kære læser, hvis du ikke deler denne veneration, så tænd for fjernsynet, læs avisen, gå en tur, snup opvasken eller skynd dig videre på nettet, for her kommer en smule Stones-trivia.

På andendagen af The Rolling Stones herostratiske berømte 1972-turné i USA, blev Angela Yvonne Davis efter 15 måneders forvaring løsladt mod kaution. Du er måske en smule i tvivl om, hvad Davis har med Stones at gøre? Det var det måbende publikum i Seattle også, da Jagger retorisk spurgte, "Who got free today?", og selv, efter at havde indtaget en skolemester lignende position på scenen, besvarede spørgsmålet, "Angela Davis got free today. Fuckin' great...".

Hvorfor disse indgangsord? Som det formentlig er nogen bekendt, er tredje nummer på side to på "Exile On Main Street" fra 1972, og lige udkommet da Jagger sagde nævnte ord, Sweet Black Angel eller bare Black Angel, som der står på coveret af mit trætte, slidte eksemplar af dobbelt-lp'en. Her er fortællingen om sangen.

Angela Davis var ung, smuk, sort, kommunist, bogerrettighedsforkæmper og filosofilærer ved University of California. De fem første af ovenstående udsagn var på ingen måde usædvanlige for datidens sorte kvinder. At hun så samtidig havde studeret hos bl.a. Habermas og Adorno på Göethe-instituttet i Frankfurt og derved havde opnået ansættelse ved University of California, var et alenlangt skridt for en pige, der var vokset op i et sort middelklassemiljø i Birmingham, Alabama.

Davis fik ikke lang tid som universitetslærer. Samme år som hun blev ansat, 1969, blev hun afskediget. Tilsyneladende pga. hendes tilknytning til det nordamerikanske kommunistparti. Spekulationerne omkring hendes fyring har været mange. Efter amerikanske forhold var Angela Davis en yderliggående tænker, hun forblev dog ikke ved skrivebordsteorierne. Aktivt forsøgte hun at sætte spotlight på fængselssystemet og det store antal sorte politiske fanger i USA.

Sagen, der først sendte Davis under jorden og som siden hen kulminerede med en rettergang, som utallige anså som et forsøg på justitsmord, blev kendt som Soledad Brothers sammensværgelsen. Dels fordi den hændelse der udløste miseren foregik i Soledad-fængslet i Californien, dels fordi den involverede tre Black Muslims, der sad indespærret samme sted. Brødre i ånden, så at sige!

Kort fortalt, så blev en hvid fangevogter myrdet i Soledad-fængslet og ifølge fængselsmyndighederne var drabet hævn for tre Black Muslims, som var blevet slået ihjel tidligere. Anklagen mod de tre indsatte var dog så tyndbenet, at der straks opstod et stærkt opinionspres udefra om at få de tre til at gå fri for mordet. Bag dette stod bl.a. Angela Davis. Om det var Davis engagement i demonstrationerne eller om de amerikanske federale myndigheder bare havde ventet på en mulighed for at sætte hende fast, skal være usagt. Ihvertilfald blev hun eftersøgt og senere fængslet for at have været med i planlægningen af drabet. Efter 15 måneder i fangenskab, viste det sig imidlertid, at anklagemyndighedens vidner modsagde hinanden og sagen smuldrede.

Til dem af jer, der nu mener, at vi er kommet for langt væk fra rock'n'roll, så er navnet på et af de garagerockbands fra Detroit, der fik fortjent presse i kølvandet på The White Stribes gennembrud, the Soledad Brothers. Kom ikke her og sig, at tingene ikke hænger sammen.

"She's a gal in chains, but she keeps on pushing. Would you do the same?"

søndag den 1. oktober 2006

AIM (ology) i Mod Strømmen


Torsdag d. 5. oktober, mellem kl. 18-20, er der i Mod Strømmen (98.9 FM/98.8 Hybrid)mulighed for at finde ud af hvad københavnerbandet AIMology eller AIM - som er kvartettens rettelige navn - er sat sammen af. Visse lyttere har formentlig stiftet bekendtskab med orkesteret rundt omkring på danske spillesteder, seneste i Stengade 30, fredag d. 29. september. Til den flok som ikke har, er kun at sige lyt med! AIM flytter til Berlin i løbet af oktober, så det er måske sidste chance i temmelig lang tid.

AIM består af sangerinde Veronica DSouza, guitarist Adam Olsson, bassist Greg Boye og trommespiller R.R. Riise. Det er tæt på, at AIM har deres debutalbum klar, så mon ikke der kommer smagsprøver derfra. Ellers beskriver bandet sig selv som, et miks af "dansabel 60'er pop, punk-soul og hvæsende low-fi". Det er genrebetegnelser, som vi på redaktionen Mod Strømmen nikker genkendende til, vi glæder os....