Seperate sider

tirsdag den 30. januar 2007

Outer-Space i Mod Strømmen

Når radioprogrammet Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid) går i æteren torsdag d. 1. februar 2007, kl. 18-20, kommer det til at handle om fjerne planeter og gæster fra rummet. Kort sagt, vi skal på rundtur i Outer-Space.

Ifølge ufologer kan man finde de ældste beretninger om gæster fra rummet i sagn og gamle myter. En respektabel kinesisk fortælling, omtaler således et fjernt "land af flyvende kærrer", beboet af en-armede, tre-øjede folk, der kører i bevingede stridsvogne med forgyldte hjul. "Drona Parva", en samling af Sanskrit-tekster, beskriver luftkampe mellem guder i flyvende maskiner, der bliver kaldt "vimanas".


Blandt ufo-forskerne er der stor enighed om, at de mest betagende historier er fundet i Biblen. Tag fx. profeten Elias fra Det Gamle Testamente, der steg til himmels i en "vogn af ild". Eller Jakobs syn fra 1. Mosebog, af engle klatrende på en stige ind i himlen. I fortællingen om Moses, der leder israelitterne ud af Egypten og tværs over Sinai til det forjættede land, hedder det: "Herren gik foran dem om dagen med en søjle af skyer for at vise vej, og om natten med en søjle af ild, så de kunne rejse både dag og nat."

Af de mulige ufo-observationer i Biblen, kommer den mest livagtige og minutiøse fra profeten Ezekiel. Da han var 30 år, omkring år 593 f. Kr., havde han et usædvanligt syn: "Jeg så, og se, der kom en storm fra nord og en stor sky med lys omkring sig. Ild flammede ud fra den. Ud fra ilden kom fire levende væsner. Sådan her så de ud: de havde form som mennesker, men hver af dem havde fire ansigter og fire vinger. De skinnede som glansen af poleret kobber". Senere hedder det, at de fire væsner gik rundt sammen og fra deres midte kom noget "som lignede brændende kul, som fakler der bevægede sig frem og tilbage mellem dem". Skabningerne var ligesom af en større opbygning, der omfattede fire sæt funklende ringe, hvor hvert sæt var et hjul i hjulet. Oven over det hele så Ezekiel, et brændende gudehoved, "som glødende metal fuld af ild".

Indenfor populærmusikken har både The Dixie Hummingbirds, John Lee Hooker og Woody Guthrie indspillet "Ezekiel Saw The Wheel". Om det nummer bliver spillet, når Mod Strømmen sender på torsdag, vil tiden vise? Hvis ikke, så er der med garanti, en lang række af andre numre, som kan tage lytteren med på rumrejse år 2007.

Wittrup Motel

Flere årtier før, at stortset enhver dansk mellemstor provinsby, kunne prale af, at nu havde en af de amerikanske super-size-me fastfoodkæder, slået sig ned i deres nærområde, så en lille smule amerikansk kultur dagens lys på Roskildevej i det nuværende Albertslund.

Vi skal tilbage til 1955. Europa er ganske langsomt ved at komme på fode efter Anden Verdenskrig. Økonomien og købelysten er i fremgang, de mest populære varer kommer fra USA, livsstilen ligeså. Dette mønster øjende det danske ægtepar Wittrup, som den 6. august 1955 slog dørene op for Wittrup Motel.

Siden midten af 1920'erne var der i USA skudt moteller op fra kyst til kyst. Alt i Wittrup Motel var opført og indrettet i bedste amerikanske stil. Drive-in-reception, parkering lige uden for værelsesdøren, amerikanske skydevinduer, let og luftig møblering. Intet var tilfældigt.


Indtil 1972, blev den daglige drift af motellet tilmed varetaget af den amerikanske skolelærerinde Sallie Zimmerhackel, der var blevet tilknyttet de amerikanske styrker i Europa i 1953. I 1954 blev hun overflyttet til København, hvor man så året efter kunne møde hende i Sallies Snack Bar på Wittrup Motel. Her blev de nyeste hit spillet på juke-boxen, alt i mens Zimmerhackel langede kaffe og amerikansk mad over ståldisken. Siden fik motellet en grillrestaurant, ice-cream shop m.v.

I dag er de fleste af de amerkanske servicefunktioner forsvundet, men man kan stadig køre bilen op foran motelværelset.

onsdag den 24. januar 2007

Hvad mere er der at sige?

'Johnny B. Goode', 'Rock & Roll Music', 'Sweet Little Sixteen', 'Roll Over Beethoven', 'Around And Around', 'Maybellene', 'Too Much Monkey Business', 'Promised Land', 'You Never Can Tell', 'Come On'. Rækken af uundgåelige klassikere er drabelige. Det samme kan man sige, om den indflydelse denne mand har haft på den nyere musikhistorie. Navnet er Chuck Berry, født 18. oktober 1926 og døbt Charles Edward Anderson. Det vil sige, at han er 81 år gammel, når han på lørdag d. 27. januar går på scenen i Amager Bio.

Som overskriften antyder, er det vanskeligt, at skrive noget om Chuck Berry, der ikke allerede er omtalt talløse gange. Det er dog alligevel forsøget værd. Lad os gribe fat i to album fra de tidlige 1970'erne, hvoraf det ene af dem faktisk gik hen og blev hans største kommercielle succes.


Allerførst skal det dog handle om albummet 'San Francisco Dues' fra 1971. Alene titlen lader ane, at vi måske har at gøre med en lp, hvor Chuck Berry så tilbage på den eksperimentale San Francisco-tone, som havde fyldt så meget i lydbilledet i de sene 1960'ere. Ville Berry vise hippierne, hvordan et vaskeægte rock'n'roll album skulle skrues sammen, eller ville han hoppe med på bølgen og indspille en psykedelisk lp?

Svaret er både-og. Vi har stadig at gøre med den gamle Chuck Berry, han er måske blevet en smule klogere og langt venligere. Groovet på albummet er i hvert fald hjerteligt og muligvis også en smule diskret. Ikke desto mindre, får de langhårede en kommentar med på vejen i nummeret 'The Festival', hvori Berry beskriver to uger i selskab med en del af de nye navne, men naturligvis også flere fra hans egen generation:

Havin' a nationwide festival for fourteen days and nights
Ah, there's fifty four bands on a river boat spot in the lights
Hundred of bands and tents all on the banks of the Ohio
Bandstands floatin' from Paducah to Cairo
Be over a million freaks there diggin' the sights

There's so many beautiful people there to love and cheer
Some of the greatest guitar playin' in the western hemisphere
Got the Who, the Band from across the north border Canned Heat
The Fifth Dimension, Creedence Clearwater
Oh, brother Hendrix, sister Joplin, we wish you were here

Early in the mornin' Johnny Cash and old Elvis got loose
The Who, Vanilla Fudge and the Woolies start paying their dues
All evening Ike Turner and Aretha right on the Drifters
And the Coasters and the Loading Zone
All night Howlin' Wolf and Muddy Waters in a battlin' mood

Oh, what a beautiful show, was sitting right up under the microphone
Diggin' the Grateful Dead, Little Richard and the Rolling Stones
Ray Charles, Led Zeppelin and the Everly Brothers
Bad Bo Diddley and the Beatles and some others
Everybody's laying back and freaking out all week long

Det andet album er 'The London Chuck Berry Sessions', der kom i 1972, og, som nævnt, er hans mest solgt udgivelse til dato. Den ene side er studieoptagelser, hvor han blandt andet får hjælp af Ian McLagan og Kenny Jones fra The Faces. Den anden er en liveindspilninger fra Lancaster Arts Festival i Coventry.

Side et, er betydeligt mere bluespræget end Chuck Berry nogensinde har lydt før, og har som sådan intet at gøre med hans storhedstid i slutningen af 1950'erne og begyndelsen af 1960'erne. Sangene bliver dog stadig båret oppe af signifikante guitarriff, også selvom, at han kommer forbi decideret boogierock og shufflemusik. Når det er sagt, er den første side absolut værd at lytte til.

Side to, kan dog være svær at kapere. En elleve og halvt minut lang version af 'My Ding-a-Ling', siger vist det hele!

Hvad kan vi så forvente os på lørdag? Der er forlydender om, at Chuck Berry spiller bedre end i mange år, ligesom onde tunger vil vide, at han kan finde på at spille en halv time og så kræve ekstrabetaling, hvis publikum gerne vil have mere.

søndag den 21. januar 2007

'I Drink'

"Fish swim / Birds fly / Lovers leave / By and by / Old men / Sit and think / I drink"

Så enkelt, ekspressivt og billedeskabende kan man udtrykke det, hvis man hedder Mary Gauthier. Nummeret det handler om er 'I Drink' fra albummet 'Drag Queens in Limousines' fra 1999. Det stod ingen steder, at Gauthier skulle få en karriere indenfor musikken. Tværtimod, hun brød først isen som 35-årig ved nogle åben mikrofon-arrangementer, hvor de fleste af de andre medvirkende var 15 år yngre.

Mary Gauthier blev født i Baton Rouge, Louisiana, 1962. Hendes opvækst var præget af adoptivforældrenes buldrende ægteskab. Når bølgerne gik højt, fortrak Gauthier ind i musikken, hvor hun fornemmede en tryghed, som forældrene ikke kunne give hende.

I stedet for, at kaste sig ud i Gauthiers levnedsløb, indtil hendes sene debut, følger her Bob Dylan's fremstilling, da han præsenterede netop 'I Drink' i Theme Time Radio Hour med titlen 'Drinking', d. 17. maj 2006:

"At 15, she stole her parents' car and ran away from home. Spent her 18th birthday in the Kansas City Jail. Finally made her way to Boston and opened a soul food restaurant called the Dixie Kitchen."

'I Drink' er, så at sige, taget fra hovedstolen, ligesom mange andre af Gauthiers sange er. I 1990 blev hun sat fast for spirituskørsel. Det var ikke første gang, men denne gang, holdt hun op med at drikke. Siden har hun ligeledes lagt kokkegerningen bag sig, for at koncentrere sig 100% om musikken.

Mary Gauthier seneste album er Mercy Now, der kom i 2005.

fredag den 19. januar 2007

The Magic Bullet Theory i Mod Strømmen

Er ’London Calling’ med The Clash, det bedste album der nogensinde er udgivet? Hvad får man hvis man parrer Tamla Motown med AC/DC? Og hvordan lader man sig inspirerer af Charles Bukowski´s drikfældige socialrealisme? Lyt med, når Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid) torsdag d. 25. januar kl. 18.00, får besøg af The Magic Bullet Theory.

I oktober 2006 kom The Magic Bullet Theorys andet album ’Love aka Sugar’ på det engelske selskab Naz Recordings. Hvis man skal nævne et ledemotiv på pladen, må det være kærlighedens uransagelige boulevarder, biveje og blindgyder. Når det er sagt, er det også et album der emmer af garagerock og blues. Vi har altså, at gøre med en gruppe, hvor guitaren er det foretrukne instrument. Det kan vi på Mod Strømmen både nikke genkendende, som anerkendende til.

Stil ind torsdag d. 25. januar, kl. 18.00. Det kan være, vi får at vide, hvorfor bandet har kaldt sig The Magic Bullet Theory. Redaktionen bekendt kunne det måske have noget, at gøre med likvideringen af den amerikanske præsident John F. Kennedy i 1963?

tirsdag den 16. januar 2007

Elvis vs. Nixon

Af alt det materiale som Det Amerikanske Nationale Fotoarkiv har på depot, er der en serie billeder, der er mere efterspurgt end alle andre: Elvis Presleys møde med daværende præsident Richard M. Nixon, d. 21. december 1970.

Hvad ville de dog hinanden?. Læs mere her.

lørdag den 13. januar 2007

En måned frem i Mod Strømmen

For første gang i radioprogrammet Mod Strømmens historie, har vi planlagt udsendelsesrækken én måned frem. Vi sender hver torsdag mellem kl. 18-20 på 98.9 FM eller 98.8 Hybrid.

18/1: Besøg af The Unit.

25/1: Besøg af The Magic Bullet Theory.

1/2: Tema: Outer-Space.

8/2: Besøg af Nordstrøm.

15/2: Besøg af Jørgen Teller & The Empty Stairs.

fredag den 12. januar 2007

The Unit i Mod Strømmen

Torsdag d. 18. januar 2007 får Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid) besøg af den københavnske rocktrio The Unit. I november 2006 udgav de deres andet album ’Gunpoint’, der blev indspillet på blot fjorten dage i en ødegård i Sverige.

The Unit er ofte blevet sammenlignet med amerikanske Fugazi, ligesom de har fået prædikatet kompromisløse. Er der noget om snakken? Og hvilken musik er bandet inspireret af? Et fingerpeg kunne være, at The Unit til deres releasefest for ’Gunpoint’, spillede en fin udgave af The Lollipop Shoppe’s ’You Must Be A Witch’, hvor de tilmed fik hjælp af bandvennen Guf Lorentzen fra Baby Woodrose.

Lyt med torsdag d. 18. januar kl. 18-20.

onsdag den 10. januar 2007

Frisk Frugt: Guldtrompeten

I løbet af december var der et par anbefalinger af udgivelser fra 2006 her på siden. Lad os bare, kalde dette indlæg en fortsættelse af disse. I dag er vi nået frem til et dugfrisk album. Ja, det er faktisk kun lidt over en måned siden, det kom på gaden. Det er selvfølgelig en risiko at løbe, for tænk nu, hvis albummet ikke holder! De fleste danske anmeldere, der har gidet at sætte sig ned for at høre albummet er dog begejstrede. Mere om det senere.

Pladen, det handler om, er soloprojektet med navnet Frisk Frugt fra Anders Lauge Meldgaard, som er kendt i bandsammenhængene med Kirsten Ketsjer the rock band, Forkert, Slütspürt, Blob Back Fahrenheit m.v.. Meldgaard har indspillet albummet i Berlin, dels i hans daværende lejlighed, dels i musikkollektivet yoyooyoy’s studie.

Og hvilken modtagelse har Anders Lauge Meldgaard så fået:

Geiger: ”Selvom albummet måske kan virke flagrende og løst på nye lyttere - ikke mindst pga. Meldgaards hang til billige instrumenter og lo-fi-æstetik - skal man altså ikke tage fejl. Det er gennemarbejdede sager, det her. Svendestykket, om man vil…Det er avantgarde, men også pop på et plan, hvor flere, end de selv tror, kan følge med og begejstres. Det er naivt, men ved mellem linjerne det hele. Og det er med lethed det rigeste, mest ligefremme og samtidig mest gådefulde danske album, man kommer til at høre i år."

Gaffa: ”Resultatet er et album, der på en virkelig vellykket facon blander så uegale størrelser som dansksproget sangskrivning, støj, drone, electronica og moderne kompositionsmusik. Nu er verden som bekendt ikke noget udpræget retfærdigt sted, men hvis den var, så ville numre som Isabella Rosselini Uden At Vide Det og Uglerunde Øjne Sået Til Med Sære Syn opnå bred anerkendelse i kraft af dét, der i mangel på bedre kan beskrives som múm med skizofrene tilbøjeligheder.”

Soundvenue: "Det er ikke småting lytteren bliver udsat for gennem denne 40 minutters musikalske rejse. Fra erindringer fra folkeskolens blokfløjteundervisning, gennem Kim Larsensk engelsk til 60'ernes støjkompositioners helvede og skæve dansksprogede, løst associerende tekster, der bliver leveret med et dejligt glimt i øjet. Og det er netop denne ironiske distance, der gør, at der bliver holdt sammen på det hele alligevel.”


Herfra ønsker vi tillykke med udtalelserne, og glæder os til at se Anders Lauge Meldgaard og Kirsten Ketsjer the rock band i radioprogrammet Mod Strømmen på et tidspunkt i løbet af de første måneder af 2007.

mandag den 8. januar 2007

1965 vs. 1995

Nu er det tid til endnu en sammenligningsrunde. Som omtalt tidligere, har Acclaimed Music på snedig vis fundet ud af alletiders mest betydende numre. Denne gang modstiller vi 1965 og 1995.

1965:

1. Bob Dylan - Like A Rolling Stone
2. The Rolling Stones - (I Can't Get No) Satisfaction
3. The Who - My Generation
4. The Byrds - Mr. Tambourine Man
5. Smokey Robinson & The Miracles - The Tracks Of My Tears
6. Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
7. Wilson Pickett - In The Midnight Hour
8. The Beatles - Yesterday
9. The Mamas & The Papas - California Dreaming
10. James Brown - Papa's Got A Brand New Bag


1995:

1. Pulp - Common People
2. Oasis - Wonderwall
3. Underworld - Born Slippy (NUXX)
4. Radiohead - Fake Plastic Trees
5. Alanis Morissette - You Oughta Know
6. The Smashing Pumpkins - 1979
7. Coolio feat. L.V. - Gangsta's Paradise
8. Supergrass - Alright
9. Tricky - Black Steel
10. Method Man feat. Mary J. Blige - You're All I Need To Get By

Og nu, hvor The Smashing Pumpkins er at finde på 1995-listen, så skal det også med, at der på The Guardians Music blog, er en playliste hvor brugerne/læserne hver uge stemmer sange ind efter temaer. Sidste uges emne var 'Songs named after dates'.


1. John Cale - Paris 1919
2. New Order - 1963
3. Serge Gainsbourg - 69 Année Érotique
4. The Smashing Pumpkins - 1979
5. Estelle - 1980
6. Sufjan Stevens - Casimir Pulaski Day
7. Aimee Mann - 4th of July
8. Talk Talk - April 5th
9. Brian Eno - Dunwich Beach, Autumn, 1960
10. Deltron 3030 - 3030

Tak til James Mason for linket.