Seperate sider

fredag den 30. oktober 2020

Flamenco II med Casper Morilla & Henrik Liebgott. Playliste 29. oktober 2020

1. Ramon Montoya - Farruca
2. Ramon Montoya & La Nina De Los Peines - Caracoles
3. Tomás Pavón - El Pasito Que Yo Doy (Solea)
4. Mario Escudero - Taranta
5. Sabicas - El Duende Flamenco
6. Camarón De La Isla & Paco De Lucía - No Dudes De La Nobleza (Fandangos)
7. Camarón De La Isla & Paco De Lucía - Tu Cariño Es Mi Castigo (Bulerías)
8. La Susi - Cielo De Colores
9. Manolo San Lucar - Maletilla
10. Anoushka Shankar - Boy Meets Girl
11. El Lebrijano - Vivir Un Cuento De Hadas
12. Troln - No Stranger
13. Las Grecas - Amma Immi
14. Alive With Worms - Light Into Darkness
15. Los Chunguitos - Carmen

 

fredag den 23. oktober 2020

Kørfirs Records. Playliste 22. oktober 2020


1. Aarhus Jazz Orchestra og Signe Bisgaaard feat. Bjørn Svin & Ida Nørholm - De Dødes Ø (2020)
2. Sneglefeber - Stankman (2020)
3. Skiven & Pis - Lil Diller (2020)
4. Nabla - Tiktaalik (2020)
5. Thomas Madsen & I Think You're Awesome - Waste Of Beauty (2020)
6. Vandreår - Stilhed Har Slået Rede (2019)
7. Smertegrænsens Toldere - The Minds Of 99 (2020)
8. CS Nielsen - Judges 19 (kommende udgivelse) (2020)
9. The Land Band - Will Sees The Ocean (demo) (2020)
10. Miss B. Haven - Til Sommer (1991)
11. Girlcrush - I’m Easy (2020)
12. Vilde Græs - Døde Måne (2020)
13.Trubaduren & Hans Rockband - Helsingør (2020)
14. Kampvogn - Gennemboret Af Bajonet (kommende udgivelse) (2021)
15. Peking Grill - Alt På Et Bræt (2020)


onsdag den 21. oktober 2020

Årets sidste Klub Soja: Situationsfornærmelse og Girlcrush.


Planket fra arrangements-siden på Facebook. Koncert, kl. 20.30. Døren åbner vist, kl. 20.00

”Bryggens alternative musikklub vil gerne have dig med til en aften med punkparty-musik og kæk pop med masser af attitude.

Situationsfornærmelse

Anmelderrost, velspillet og højenergisk punkrock, om alt det vi ikke taler om. Hvorfor skal punken altid være så vred? Hvorfor ikke grine lidt mere med punken – grine lidt mere af punken – grine lidt mere af os selv? Situationsfornærmelse leverer punk med glimt i øjet, hvor maksimal energi og fællesang, om alt det man ikke taler om, forener band og publikum i dansefest og delebajere. Situationsfornærmelse er blevet kaldt et partyband – og hvilken ære. Situationsfornærmelse kom til verden i Aarhus, 2019, og udgav samme år debut-EP'en ”En Hurtig Omgang Dansk”. Bag vidunderet står to søskende, en roomie og Mathias – 4 venner i alt, som selv indspiller, producerer og udgiver uhyrlighederne til folket. Situationsfornærmelse spænder vidt mellem Frederik Uglebjergs hæsblæsende blastbeats, og Andrea Uglebjergs skringre barnestemme, til Dines Karlsens eksplosive guitarsoloer, og Mathias Jørgensens helt specielle basspil. For som Situationsfornærmelse altid siger: en hurtig omgang dansk har aldrig været sjovere.

Girlcrush

De kalder sig selv Girlcrush, og de har fundet sammen om en fælles vision: At ændre på folks opfattelse af køn, kropsidealer og seksualitet gennem charme, stærke holdninger og pisse gode sange. Nat, Andrea og Marie fandt hinanden gennem et opslag i facebookgruppen ‘Ugidelige Feminister’ for blot halvandet år siden. Den oprindelige ambition var blot at hygge sig med at spille et cover af The Cure’s: ‘Boys Don’t Cry’. De havde nemlig aldrig for alvor spillet et instrument før. I takt med at sammenspillet, venskabet og kærligheden til projektet voksede, fulgte ambitionerne med. I løbet af sommeren 2018 spillede bandet deres første koncerter. Det gjorde de med en sådan overbevisning, at Roskilde Festival hurtigt forelskede sig i bandet og bookede dem til årets Rising Program. Alt dette er sket på blot et år, endda uden officielt at have udgivet en eneste sang. Hvad Girlcrush endnu ikke har med sig af musikalsk erfaring, kompenserer de for med deres evner til at skrive ukomplicerede og ærlige popsange – fyldt til bristepunktet med attitude, kækhed og kærlighed. Girlcrush har netop lige udgivet deres ny single, et råt angreb på det kønnede sprog: "Throwing like a girl".

Arrangementet er et samarbejde mellem musikforeningen Klub Soja og Kulturhuset Islands Brygge.”

tirsdag den 20. oktober 2020

Kørfirs Records i Mod Strømmen


”Filosofien er helt klart at gøre det selv og udgive i små oplag og bruge dem på forskellige, kreative måder. Der findes mange skjulte regler indenfor at udgive vinyler – især hvis man virkelig skal score kassen, men jeg sørger for at hovedparten af pladeoplaget sælges til pladeforretningerne. Det kan jeg mærke, at de virkelig synes er fedt. Der er noget helt unikt, nærværende og taktilt i at gå ned og aflevere 30 plader med Sneglefeber, Skiven og Pis eller Nabla og så vide at det er en tredjedel af det samlede oplag.”

- pladeselskabsdirektør i Kørfirs Records, Peter Ole Pedersen, til Solidaritet, 4. september 2020.

I overmorgen kommer radioprogrammet til at handle om det nyetablerede pladelabel Kørfirs. I marts kom selskabets første udgivelse, ’Hvor tids hest’, med rapgruppen Skiven & Pis. Henover sommeren er der yderligere kommet vinyler med Aarhus Jazz Orchestra og Signe Bisgaaard feat Bjørn Svin & Ida Nørholm, Nabla og Sneglefeber. Fire skiver med fire vidt forskellige udtryk. Hvilket også er en klart defineret del af Kørfirs. Her er der ingen hellige køer, ingen stilart man værner specielt om. Ikke, at alt er ét fedt. Men dét og meget andet, forventer jeg, at vi kommer til at tale mere om, nu på torsdag, d. 22. oktober. Stil ind, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via et af disse link: den direkte stream / TuneIn.

mandag den 19. oktober 2020

Læs alle numre af Slash Magazine

Her i weekenden kom der en meddelelse om, at grundlæggeren af Slash Records Bob Biggs er død. Pladeselskabet voksede ud af LA-undergrundsmagasinet Slash Magazine, der udkom fra 1977 til 1980. Blandt bidragsyderne til magasinet var, udover Biggs, folk som Jeffrey Lee Pierce fra Gun Club og Chris D fra Flesh Eaters. Så sent som i torsdags, havde vi Rank And Files stilskabende debut-lp ’Sundown’, som Slash Records udsendte i 1982, på grammofonen under vores Country-shoot. Biggs første udgivelse på Slash var Germs 7”ér ’Lexicon Devil’ i 1978. I årene efter, skrev han, kontrakt med bands som X, Los Lobos, The Blasters, Violent Femmes, Fear og Faith No More. Nu er Bob Biggs her ikke længere, men man kan downloade alle numrene af Slash Magazine ved at følge linket herunder. Man kan også bare gå over i reolen og finde pladerne frem.

lørdag den 17. oktober 2020

0%, Yahowa og Fright Eye direkte live fra Aarhus i aften.


I går aftes optrådte ovennævnte orkestrer i Mayhem. Arrangementet var ikke annonceret på de sociale medier, men jeg fik en privat invitation. Sådan kan man også tage hånd om, at der ikke kommer for mange i en tid med restriktioner. Desværre var jeg forhindret i at deltage. Så meget desto mere glæder jeg mig til i aften, hvor Hul, det hedder den aarhusianske koncertarrangør, livestreamer 0%s, Yahowas og Fright Eyes koncerter fra HeadQuarters i Aarhus. Hul har sat sig for at vise, ”at rocken stadig er i live som genre, og at den bliver ved med at udvikle sig – at rocken ikke blot er et levn fra forrige århundrede”.

Det statement tilslutter jeg mig, uden den mindste form for indsigelse. 0%, Yahowa og Fright Eye har alle været på besøg i Mod Strømmen. Et par af orkestrene mere end én gang. Men andre ord, så er de er blandt mine absolutte favoritter på den danske rock- og punkscene.

I stedet for mine egne beskrivelserne af de tre bands, som gemmer sig et-eller-andet sted på herværende blog, kommer her et ekstrakt af, hvordan de skildrer sig selv.

Først 0%: ”0% går direkte til vaflerne med deres øjeblikkelige intuitive sange, så hele salen føles som et frådende mosh pit…De ka’ deres shit, de herrer, så glæd dig til et voldsomt møde med dansk punks stormestre.”

Yahowa: ”Yahowa er et støjende punkrock band, med en veludviklet melodisk tæft, uden det bliver klammo…Classic rock with a classic twist.”

Fright Eyes beskrivelse stammer fra en koncertanmeldelse i Devolution: “Fright Eye fyrede skarpe garagepunkskæringer af med kølig attitude og ditto seriøsitet. Bandet var veloplagt, velspillende og lød vedkommende. Derudover fik de det til at se let ud, som de stod der og drak bajere mellem numrene og trak venligt på skuldrene, inden de startede det ene og det andet gode nummer efter hinanden.”

Og hvad skal man så gøre for at se livestreamen? Det er ganske ligetil. Gå ind på Facebook. Find arrangementet. Vis interesse. Så får man en notifikation, når livestreamen begynder. Det er kl. 20.00. Se mere herunder.

fredag den 16. oktober 2020

Shoot From The Hip #5 (2020) Country I. Playliste 15. oktober 2020


1. Merle Haggard - My Own Kind Of Hat (1979)
2. Dwight Yoakam - Guitars, Cadillacs (1986)
3. Waylon Jennings - Just To Satisfy You (1964)
4. The Flatlanders - Bhagavan Decreed (1972/1980)
5. John Prine - Pretty Good (1971)
6. Townes Van Zandt - Hunger Child Blues (demo) (1965)
7. Tyler Childers - Whitehouse Road (2017)
8. The Delmore Brothers - Blues Stay Away From Me (1949)
9. Hank Snow - The Prisoner's Song (1964)
10. The Flying Burrito Brothers - My Uncle (1969)
11. Bobby Bare - Woman, You Have Been A Friend To Me (1970)
12. Billie Jo Spears - Blanket On The Ground (1975)
13. Patsy Cline - I Fall To Pieces (1961)
14. John Mogensen - Hjemme (1972)
15. Daniel Romano - Hard On You (2011)
16. The Rolling Stones - Far Away Eyes (1978)
17. St. Thomas - Take A Dance With Me (2001)
18. Rank And File - Lucky Day (1982)
19. Merle Haggard - Branded Man (1967)
20. Hank Williams - I Saw The Light (1948)
21. Kris Kristofferson - Sunday Morning Coming Down (1970) 


onsdag den 14. oktober 2020

Music By Idiots og Sune ’Køter’ Kølster

Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg aldrig har hørt originalversionen af Music By Idiots første single, selvom den i 2012 fik en del rotation på Danmarks Radio. ’Sønderskudt’ hedder sangen, som AREX alias Anders Rex, der har været primus motor i Svartbag og Rex Kyed, åbenbart havde et mindre hit med for otte år siden. Jeg ved ikke om Rex, der står i spidsen for Music By Idiots, ikke var tilfreds med AREX-indspilningen, eller, det ved jeg måske godt alligevel, der har nemlig været interesse for at få kompositionen ud i en bandudgave. Og, ja, det er netop, hvad er er sket med Music By Idiots, der ud over Rex, består af Mads Lassen (Shiny Darkly, Motorique mv.), Tobias Bendixen (Big Mess, Septage mv.) og Jan Kromann (Decorate Decorate, Bug Chaser mv).

Til februar kommer fuldlængdedebuten med Music By Idiots, den er produceret af Nis Bysted (Iceage, Liss og Speaker Bite Me) og Oliver Matthew Volz (Shiny Darkly, Deadpan og Collider).

"Skøn som en sønderskudt banegård", skrev Tom Kristensen i ’Landet Atlantis’ fra debutdigtsamling ’Fribytterdrømme’, der kom i 1920. Det er ikke dét digt, vi skal have fat i nu, men jeg kan alligevel ikke lade med at nævne strofen, da vi skal til Tom Kristensen, og Music By Idiots-sangen som bekendt har titlen ’Sønderskudt’. Vi skal tolv år ind i Kristensens forfatterskab, frem til 1932 og digtet ’Angst’. Det har Sune ’Køter’ Kølster fra blandt andet Guddommelig Galskab, sat i musik til Emil Nørgaard Munks film om sin far, ’Imagining My Father’. Dokumentarfilmen kom sidste år, men soundtracket, er, såvidt jeg ved, først udkommet i år. Med sig har Kølster Ida Nørholm på cello, Joachim Robert Hvid på oud og Aydin Adem på violin. Og det er jo digtet, der begynder med ”Asiatisk i vælde er angsten”:



tirsdag den 13. oktober 2020

Torsdagens Shoot-udsendelse er helliget countrymusik

 Ifølge Merriam-Webster online-ordbog er country:

”Music derived from or imitating the folk style of the Southern U.S. or of the Western cowboy

especially : popular vocal music characterized by simple harmonies, accompaniment by stringed instruments (such as guitar, fiddle, banjo, and pedal steel), repeated choruses, and often narrative lyrics

— called also country, country and western

First Known Use of country music: 1942”

På Dictionary.com lyder definitionen:

“a style and genre of largely string-accompanied American popular music having roots in the folk music of the Southeast and cowboy music of the West, usually vocalized, generally simple in form and harmony, and typified by romantic or melancholy ballads accompanied by acoustic or electric guitar, banjo, violin, and harmonica.”

På netop citerede side, kan man dog klikke sig videre til beskrivelser med mere kød på:

What comes to mind when we say country music? Pickup trucks and cowboy hats? Garth Brooks and Patsy Cline? How about West African string instruments and Atlanta-based hip-hop? Past and present, country music—and what gets to be called country music—is far more complex than many realize.

What is country music?

Country music is defined as “a style and genre of largely string-accompanied American popular music having roots in the folk music of the Southeast and cowboy music of the West, usually vocalized, generally simple in form and harmony, and typified by romantic or melancholy ballads accompanied by acoustic or electric guitar, banjo, violin, and harmonica.”

The regional influences of the genre are likely how it came to be known as country music in the first place. The word country itself is old, however, recorded in English in the 1200s. By the early 1500s, country was being used to denote rural areas and things in distinction to urban ones. There’s even evidence of the phrase country music in the late 1500s, though the name for the modern music genre, alongside country and western and country-western, isn’t recorded until the 1940s.

What about the actual music the phrase describes? Most people think country music began with the cowboys who sang campfire songs out on cattle drives, but its true origins are far older and more diverse that.

For instance, the banjo—an instrument prominently featured in country and bluegrass music and, as a result, associated with white people—is based on instruments black slaves brought from West Africa. As Pamela Foster, author of My Country: The African Diaspora’s Country Music Heritage (1998), explained in the Chicago Tribune: “In the antebellum South, banjos, fiddles and harmonicas were the dominant instruments played in black culture. Unfortunately, history has distorted these facts to make people believe jazz, blues and spirituals were the staples of black culture at that time when, in fact, it was country.”

After slavery was abolished, segregation and Jim Crow laws meant that music was often separated into genres by race. White folk music became country music while music by black artists, including blues, gospel, and rhythm and blues, was labelled “race” music. But, black and white artists worked together in music studios more often than is thought. Patrick Huber, a professor of history and political science at Missouri University of Science and Technology, notably identified around 50 black artists who played on white “hillbilly” records, as they have been called, before 1932.

Nevertheless, the erasure of black artists has long been a problem in what we popularly understand as country music. Many people know Johnny Cash, for example, but they don’t know DeFord Bailey, a black musician, best known for his harmonica playing, who was an early superstar of the Grand Ole Opry in the 1920s. Such erasure continues today, as we see with Atlanta rapper Lil Nas X (Montero Lamar Hill), who can’t seem to get his own hit country song recognized by the music industry.”

Læs videre herunder

Ovenstående er efterhånden blevet en lang og forudsigelig smøre, så jeg undlader at citere Den Store Danske Lexs definition af countrymusik. I virkeligheden handler dette opslag også bare om, at man på torsdag, d. 15. oktober, skal stille ind på Mod Strømmen. Her vil Jan Damage Petersen, Thomas Løppenthin, Lars Krogh og undertegnede, divertere med nedslag i countrymusikkens lange historie. Stil ind, kl. 18.00, på enten FM 98.9 eller via et af disse link: den direkte stream / TuneIn. Tak for opmærksomheden.

mandag den 12. oktober 2020

Alex Chilton og 'Mats. 25. april, 1987.

Fotografiet stammer fra Cuban Club, Ybor City, Tampa, Florida. Chilton spillede support. Koncerten var en af de første med Slim Dunlap. Ifølge The Replacements Live Archive Project, råbte publikum på Bob Stinson undervejs, hvortil Westerberg svarede: “We kicked him out of the fucking band ‘cause he was worthless...”

fredag den 9. oktober 2020

The Big Oil Recording Company. Playliste 8. oktober 2020


1. Himmelrum - Kære Blå, Sender Sonar! (2020) 
2. Snake And Jet's Amazing Bullit Band - The Many Colors Of Mr. Van X (2009)
3. Less Win - In Trees (2010) 
4. Ocean View - Great No Grace (2012) 
5. Will Stratton - You Divers (2009) 
6. Battle - Unbeatable Timing (2013) 
7. ticktock - A-A-A (2015) 
8. Less Win - Bury The Heart (2016) 
9. Baby Blood - Gender Science (2016) 
10. Sekuoia - Bashed (2016) 
11. Gents - Since Forever (2017) 
12. Atusji - It's Bigger Than Me (2019) 
13. Excelsior - Time Of None (2019) 
14. Tettix Hexer - Onomatopoietikon (2020) 
15. Blikfang - Duu (2020) 
16. Schultz & Forever - Backwards (2018)
 

onsdag den 7. oktober 2020

“For a time in the early 2000’s, punk rock’s fickle focus rested firmly on Denmark….”


 “For a time in the early 2000’s, punk rock’s fickle focus rested firmly on Denmark, with K-town bands like No Hope For The Kids and Young Wasteners sending fanzine writers into paroxysms of sweaty hyperbole while the price of Lost Kids 7-inches skyrocketed. These bands have since fallen out of punk vogue, and many of the early ‘00s Danish scene’s releases are now available for chump change online and in-store. One such release—and one that’s ripe for rediscovery—marks Armageddon’s most melodic venture: a two-track EP from Copenhagen’s Gorilla Angreb. Released (alongside the band’s split with Lokum) to coincide with a U.S. tour, this single sets out the band’s style with no muss or fuss: “Long Island” is mid-paced and gloomy, making optimal use of the band’s dual vocalists as it slouches its way through three surly minutes, while “Supersyn” ups the tempo and halves the running time with irresistible barroom swagger.”

- fra artiklen ’Armageddon Records Helps Keeps New England’s Punk Flame’ på Bandcamp fra d. 21. september 2020. Spørg mig ikke om, hvordan jeg havnede dér. Det kan jeg ikke huske. Men, ja, Armageddon genoptrykte i 2005 ’Long Island’-7’eren, i forbindelse med en Gorilla Angreb-tour i USA.

tirsdag den 6. oktober 2020

Big Oil Recording Company i Mod Strømmen

Jeg blev en kende overrasket, da jeg så, hvor længe pladeselskabet Big Oil Recording Company, har eksisteret. Det er næsten ti år siden, at det udsendte [OIL001], eller ’In the Belly of the Whale’ af ticktock. Bag ticktock stod én af de personer, der stadigvæk driver labelet. Måske Big Oil Recording Company i begyndelsen var tænkt som en vej til at få egen musik ud? Jeg ved det ikke. Uanset hvad, så udsendte selskabet i de følgende år grupper og solister som Ocean View, Battle, Less Win, Will Stratton, Sekuoia, Gents mv.

Antallet af udgivelser har efterhånden rundet de fyrre. Senest en spændende udgivelse med Tettix Hexer og støttealbummet ’Liminal Works 2020’, hvor navne som BishBusch, School of X, Polly Jean, Chorus Grant, Bona Fide og Anders Bach har bidraget med materiale. Overskuddet går til organisationen Together We Push, der arbejder for at forbedre vilkårene for familierne på Udrejsecenter Sjælsmark. Og så venter der faktisk endnu en interessant plade lige om hjørnet. Himmelrums ’Vand, Død & Ensomhed’. Men meget, meget mere om dét, nu på torsdag, d. 8. oktober, hvor et par repræsentanter fra selskabet kommer fordi radiostudiet. 

Stil ind, kl. 18.00, på enten FM 98.9 eller et af disse link: den direkte livestream / TuneIn.

fredag den 2. oktober 2020

Nicolaj Stochholm. Playliste 1. oktober 2020

1. Black Mountain - Sadie (2010) 
2. Teho Teardo & Blixa Bargeld - Crimson And Clover (2014) 
3. L'Épée - Ghost Rider (2019) 
4. Fontaines D.C. - Boys In The Better Land (2019) 
5. Pop Tops - Mamy Blue (1971) 
6. The Kettering Vampires - All Tomorrow´s Parties (2015) 
7. Bona Fide - Harvest (2020) 
8. Iceage - Catch It (2018) 
9. Gullo Gullo - Be Bop A Lula (2019) 
10. Psychic Ills - Coca-Cola Blues (2016) 
11. The Rolling Stones - No Expectations (1968)