Seperate sider
tirsdag den 27. februar 2007
Udsolgt II
Koncertstederne, der indgår i vor lille undersøgelse, er Vega, Pumpehuset, Loppen, Rust, Stengade 30 og Amager Bio. Som sidst er det ikke alt sammen rar læsning.
Vega:
Onsdag 14/3 - Dave Matthews Solo
Tirsdag 20/3 - Brett Anderson
Onsdag 21/3 - Fall Out Boy
Torsdag 22/3 - Damien Rice
Fredag 23/3 - Bonnie ‘Prince’ Billy
Fredag 6/4 - Nine Inch Nails
Onsdag 18/4 - Vaya Con Dios
Fredag 20/4 - Rugsted Kreutzfeldt
Fredag 27/4 - Danser Med Drenge
Mandag 30/4 - Blog Party
Fredag 18/5 . OneTwo.
De andre fem steder melder til gengæld ikke udsolgt til nogen koncerter pr. dags dato.
Her er dog en anbefaling. Fredag 16/3 spiller The King Khan & BBQ Show i Stengade 30. Tag lige at tjek deres album fra sidste år, ‘What’s for Dinner?’.
mandag den 26. februar 2007
West
Eller også kan man tage Lucinda Williams egne ord om tilblivelsen af sangene for gode varer: “The songs deal with a chapter in my life and they definitely tell a story, It’s probably been the most prolific time in my life as a writer. I’d been through so many changes -- my mother’s death and a very tumultuous relationship that ended badly-- so obviously there’s a lot of pain and struggling, but it ends with a look towards the future.”
Lucinda Williams blev født 26. januar, 1953, i Lake Charles, Louisiana. Hendes far, Miller Williams, var litteraturprofessor, med nogle digtsamlinger i bagagen, samtidig var han vild med Delta Blues og Hank Williams. Familien flyttede rundt efter farens arbejde, så som barn nåde Lucinda Williams, at bo i Louisiana, Mississippi, Georgia, Arkansas, Mexico City og Santiago i Chile.
Undervejs opdagede hun folkmusikken. Et af hendes første idoler var Joan Baez, men det var dog først efter at have hørt Dylans ’Highway 61 Revisited’, at hun begyndte at lave skitser til eget materiale. I og med at hun voksede op i et collegemiljø, var det også svært ikke at undgå, at navne som Leonard Cohen og Joni Mitchell kom til. I 1969 blev hun smidt ud fra high school, fordi hun nægtede at sværge den såkaldte Pledge of Allegiance ed, der i bund og grund handler om troskab og loyalitet overfor fædrelandet. Det næste års tid brugte hun på at læse sig igennem en liste af bøger, som hendes far havde affattet.
’West’ er produceret af Hal Willner, der for mange står som opfinder af det moderne tributealbum. For eksempelets skyld er her nævnt, ’Stay Awake: Interpretations of Vintage Disney Films’ og ’September Songs: The Music of Kurt Weill’. Yderligere medvirker guitaristerne Bill Frisell og Doug Pettibone, på violin hører man Jenny Scheinman, mens bassisten fra Dylan’s band Tony Garnier og trommeslageren Jim Keltner udgør rytmesektionen.
fredag den 23. februar 2007
LARM på Information
Dagbladet Information har åbnet musikloggen LARM. Skribenterne tæller Anita Brask Rasmussen, Ralf Christensen og Klaus Lyngggaard.
Således bliver webloggen præsenteret:
"Larm er kærligt ment. For denne blog handler om musik, især den rytmiske variant, som vi elsker så højt og larmende som overhovedet muligt.
Larm er med andre en blog om den musik, der gør mest væsen af sig. Og den musik, som vi mener fortjener størst ståhej. Den musik vi elsker og den vi hader, den vi har store forventninger til – og den vi har store bekymringer for.
For med internettets komme er musik også blevet et spørgsmål om kriminalitet og borgerrettigheder, og det kan vi ikke ignorere.
Hvordan skulle vi kunne det? Vi elsker jo al den larm."
Pocket Life i Mod Strømmen
Pocket Life har et album på vej. Der er endnu ikke fastsat en udgivelsesdato, men mon ikke vi får smagsprøver derfra alligevel? Desværre kommer udsendelse til at foregå uden bandets sangskriver og guitarist, Ole Luk Sørensen. Kort før jul og bedst som aftalerne om mixning af det nye album var begyndt at tage form, døde Ole Luk Sørensen , som følge af uheldige omstændigheder i forbindelse diabetes.
Bandet er nu i gang med mix af det nye album, sammen med tekniker og co-producer Jakob Berthelsen, der tidligere har arbejdet med bl.a. Under Byen, Howe Gelb & Giant Sand, Delicia Mini, Peter Sommer, Antophones og Marie Frank.
I øvrigt vil Pocket Life give koncert i Christianshavns Beboerhus efter udsendelsen d. 1. marts. Mød op kl. 21.
Pocket Life er i dag:
Palle Jensen (vokal, guitar)
Jakob Schmidt (tangenter, guitar, mundharpe, kor)
Kim Eland (bas)
Rasmus Fink Lorentzen (trommer)
onsdag den 21. februar 2007
Winter
På sådanne dage henter nogen nok en Christian Winther digtsamling ned fra hylden. Undertegnede blogger hev i stedet The Rolling Stones 1973-album ’Goat’s Head Soup’ frem fra gemmerne for at høre ’Winter’. Hvilket genhør!
Pladen er indspillet i Dynamic Sound Studios i Kingston, Jamaica, i december 1972. Ikke megen vinter der, indrømmet! Keith Richards havde købt hus på øen og havde opbygget forbindelser til en del reggaemusikere, for ikke at nævne et slæng af dopedealere, der i de år fulgte Richards, hvor end han vraltede.
Der blev i alt optaget 23 numre, hvoraf ti kom på albummet. Hvem husker ikke ’Doo Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker)’, ’Angie’ og ’Starfucker’ eller det fortrinlige jam i ’Can You Hear The Music’? Tilligemed solide rocknumre, som ’Dancing With Mr. D’, ’Silver Train’ og ’Winter’.I England blev pladen censureret, idet der blev fjernet et vers i ’Starfucker’, mens sætningen ’I Bet You Keep Your Pussy Clean’ blev skaffet af vejen i den amerikanske udgave. Distributørerne i England og USA godkendte heller ikke ’Giving Head To Steve McQueen’. Det havde Steve McQueen dog intet imod, han gav Stones tilladelse, han kunne bruge publiciteten.
Af de numre der blev indspillet, men ikke kom på ’Goat’s Head Soup’, har publikum senere stiftet bekendtskab med ’Short And Curlies’, der blev udgivet på ’It’s Only Rock’n’Roll’ i 1974, plus ’Tops’ og ’Waiting On A Friend’, som først kom i 1981 på ’Tattoo You’. Sidstnævnte nummer spiller Sonny Rollins saxofon på.
Andre titler fra sessionen i julemåneden i 1972, der godt nok er dukket op på forskellige bootlegs, men aldrig har fået et officielt stempel, er, ’They Are Criss Cross (Save Me)’, ’Separately’, ’You Should Have Seen Her Ass’, ’Four And In’, ’Give Us A Break’, ’First Thing’, ’Miami’, ’Man-Eating Woman’, ’Brown Leaves’, ’After Muddy & Charlie’, ’Jamaica I’, and ’Zabadoo’.
Hvem vil ikke give en god del for at høre en optagelse af ’You Should Have Seen Her Ass’ eller ’After Muddy & Charlie’?
tirsdag den 20. februar 2007
1975 vs. 1985
1975:
1. Bruce Springsteen - Born To Run
2. Queen - Bohemian Rhapsody
3. Bruce Springsteen - Thunder Road
4. Aerosmith - Walk This Way
5. Bob Dylan - Tangled Up in Blue
6. Jonathan Richman & The Modern Lovers - Roadrunner
7. Led Zeppelin - Kashmir
8. Patti Smith - Gloria
9. Steve Harley & Cockney Rebel - Make Me Smile (Come Up and See Me)
10. 10 CC - I'm Not in Love
1985:
1. Madonna - Into the Groove
2. Pet Shop Boys - West End Girls
3. The Jesus and Mary Chain - Never Understand
4. Kate Bush - Running Up That Hill
5. The Jesus and Mary Chain - Just Like Honey
6. Doug E. Fresh - The Show
7. Simple Minds - Don't You (Forget About Me)
8. Robert Palmer - Addicted to Love
9. The Cure - Inbetween Days
10. USA for Africa - We Are the World
Lige uden for Top 10 fra 1985, finder man, til denne skribents glæde, som nr. 11. Hüsker Dü med ‘Makes No Sense At All, og som nr. 13. The Replacements med ‘Bastards Of Young’.
mandag den 19. februar 2007
Au Revoir Simone & Nouvelle Vague
I aften spiller electro-pop trioen Au Revoir Simone fra Brooklyn, New York. Om navnet hentyder til den franske forfatter, eksistentialistiske filosof og feminist Simone De Beauvoir, skal være ufortalt, men pigerne i Au Revoir Simone lægger ikke skjul på, at de finder megen inspirationer i bøger. De har deres andet album på trapperne, hvorfra det er muligt at downloade et nummer på deres hjemmeside.
Tirsdag drejer det sig om den franske opfindelse Nouvelle Vague. Konceptet er 1980’er pop, new wave og punk i bossa nova udgaver. Langt hen ad vejen er det ganske charmerende. Dead Kennedys ’Too Drunk To Fuck’ er et godt eksempel fra Nouvelle Vague’s debutplade fra 2004, ligesom det gamle The Lords Of The New Church nummer ’Dance With Me’ fra den nye udgivelse ’Bande A Part’ fra 2006 er kræs.
søndag den 18. februar 2007
Dans i Mod Strømmen
Den ræsonnerende læser har allerede regnet ud, at temaet er ’Dans, og hvis samme læser har fulgt en smule med her på siden, vil vedkommende også vide at den gode Bob Dylan har haft det samme tema i hans radioshow Theme Time Radio Hour.
Er der nogen der vil tro redaktionen, hvis den påstod, at ugens program var på tegnebrættet før vi blev vidende om at Dylan lavede det samme? Hvis ikke, kan lytterne i det mindste modstille playlisterne, når torsdagens udsendelse er vel overstået.
Her Dylans playliste fra november 2006.
1. Dancing In The Street – Martha Reeves & The Vandellas (1964)
2. Let’s Go Dancing - Roy Hogsed (1947)
3. Do You Wanna Dance – The Ramoses (1977)
4. Let Her Dance – Bobby Fuller Four (1965)
5. Ten Cents A Dance – Anita O’Day (1960)
6. My Baby Don’t Dance To Nothin’ But Ernest Tubb – Junior Brown (1993)
7. Dance The Slurp – 7-11 (1967)
8. Dance Dance Dance - The Lebron Brochers (1967)
9. When You Dance - The Turbans (1955)
10. Dancing Mood - Delroy Wilson (1966)
11. The Girl Can’t Dance – Bunker Hill (1963)
12. I Won’t Dance - Fred Astaire (1935)
13. I Can’t Dance (I’ve Got Ants In My Pants) - Roy Newman (1935)
14. Let’s Dance - Chris Monter (1962)
15. Dancing To The Rhythm - Eddie Seacrist & The Rolling Rockets (195?)
16. Dance Dance Dance - Bill Parsons (195?)
17. I Can’t Stop Dancing - Archie Bell & The Drells (1968)
18. Save The Last Dance For Me - Buck Owens (1962)
torsdag den 15. februar 2007
’The Return To Form Black Magick Party’
Selv siger Levi, at hvis lytteren pinedød skal have en indgang til hans musik, så er den at finde i et Bob Dylan citat fra et svensk interview i 1966. Her fortalte Dylan, at han ikke hørte sin egen musik som folk, men mere som matematik og kærlighedssange.
Døm selv ved at følge ovenstående link. Herfra fornemmes dog en del referencer fra T.Rex og andre glamrockere.
mandag den 12. februar 2007
Tretten Byer
Det vil være dumt at påstå, at Richmond Fontaines frontmand og sangskriver Willy Vlautin, er en dovendidrik. Siden 2004 har bandet udgivet det lille Americana mesterværk 'Post To Wire' og i 2005 den mere sparsomme, dog i klasse A, 'The Fitzgerald', og ligeledes i 2005 'Obliteration By Time (New Recordnings Of Old Favorites), der viser gruppens rødder i punk/hardcore og som indeholder den fremragende hyldest til bandet Dead Moon 'Song For Dead Moon'. Yderligere er livepladen 'Live At The Doug Fir Lounge' kommet på gaden.
Dertil kommer, at Vlautin har udgivet bogen 'The Motel Life', der mest af alt minder om en prosaudgave af en af hans sange. Heri følger man to socialt og økonomisk marginaliserede brødre i og omkring spilleby Reno i Nevada, mens de venter på at deres held skal vende. Bogen er netop kommet i andet oplag i USA, ligesom den i løbet af 2007 bliver udsendt i Australien, Frankrig, Holland, Tyskland og Spanien.
Tekstmæssigt er der ikke sket noget dramatisk nyt på 'Thirteen Cities'. Vlautin skriver stadig om de fortabte, de ensomme og rodløse eksistenser. Ordene er knappe, men det musikalske univers er blevet mere flersidigt. På åbningsnummeret 'Move Back Home #2' bringer hornsektionen, der består Joey Burns og Jacob Valenzuela fra Calexico, lytterne ud på støvede amerikanske ørkenveje, mens Vlautin fortæller historien om en mand, der bor i sin mors kælder, uden tegn på, at han har tænkt sig at ændre på den situation. Howe Gelb fra Giant Sand medvirker desuden på klaver på '$87 And A Guilty Conscience That Gets Worse The Longer I Go'.
Behøver her at stå mere? Bortset fra at 'Move Back Home #2' er at finde her.
søndag den 11. februar 2007
Jørgen Teller & The Empty Stairs i Mod Strømmen
Hvad kan lytterne så forvente sig? I forbindelse med 25-års jubilæet blev albummet 'House Of Rainbows' udsendt. Herpå er skæringerne 'Looking For A Day' og 'Southern Phone', henholdsvis tilegnet Ray Davies og Joy Division.
Musikbladet Geiger skrev: "Man kan sagtens høre, hvorfor et af pladens numre er dedikeret til Joy Division, men det betyder imidlertid ikke, at Teller decideret kopierer denne gruppes lyd, blot at visse elementer, eller måske snarere en særlig tilgang, gør sig gældende. Ligeledes med den række af andre navne, man umiddelbart kommer til at tænke på inden for mørk og skramlet kunstrock – Pere Ubu, Chrome, This Heat – en tradition, Teller overbevisende placerer sig inden for, samtidig med at han giver sit eget personlige bidrag.".
Lyt med torsdag. Vi går et par spændende timer i møde.
torsdag den 8. februar 2007
Here For A Laugh
”The Breakers, Here For A Laugh, May 8 -- Glam-ass punky vocals that conjure Rod the Mod in full Faces glory, backed by a band that can kick it old school a la the Stones, AC/DC, Thin Lizzy ... It’s a gasgasGAS!”.
Sådan præsenterer det amerikanske pladeselskab Funzalo Records deres nye stjerneskud fra Danmark. Covermæssigt kommer der også til at ske nogle ændringer, da bandbesætningen ikke er den samme, som den var da albummet kom på gade i begyndelsen af 2006.
onsdag den 7. februar 2007
"Sex In The Brain, Y'Know?"
tirsdag den 6. februar 2007
Coke Lovebirds
Her er det ligeledes muligt, at høre Unmacks demo-version af Joakim Thåströms 'Sønder Boulevard'.
lørdag den 3. februar 2007
Radio on Marsh
Siden 2004 har den amerikanske rockkritiker, historiker, journalist og forfatter Dave Marsh haft sit eget radioshow 'Kick Out The Jamz with Dave Marsh' på Sirius Satellite Radio i USA. Programmet tager udgangspunkt i rockmusik og politik, efter som March aldrig har lagt skjul på, at man gennem musik kan forandre verden.
Marsh første skridt som journalist tog han på rockbladet Creem, som han også var med til at starte, da han droppede ud af Detroit´s Wayne State University i 1969. Her skrev han, især om bysbørnene MC5 og Bob Seger, sidstnævnte var på det tidspunkt langtfra mainstream, samt garagerock og soulmusik. Det var i Creem, at Marsh, hvis man skal tro rygterne, var den første til at bruge betegnelsen 'punkrock', da han skrev en anmeldelse af en koncert med ? & The Mysterians.
Dave Marsh har siden blandt andet arbejdet for 'The Village Voice', 'Rolling Stone' og 'Playboy', ligesom han er redaktør på nyhedsbrevet 'Rock and Roll Confidential', senere omdøbt til 'Rock and Rap Confidential', der i Marsh ånd skriver om musik og socialpolitiske tiltag.
I 1979 publicerede han bogen 'Born To Run: The Bruce Springsteen Story', der satte en ny standard for rockbøger, idet det tidligere havde været reglen at den slags bøger kun appelerede til et teenagesegment. Væk var popblad-stilen. March´s gennemresearchede bog blev tilmed en bestseller.
Her følger en liste over Marsh´s publikationer:
Born To Run: The Bruce Springsteen Story. 1979
The Book of Rock Lists. 1980
Elvis. 1982
Rocktopicon: Unlikely questions and their surprising answers. 1982
Before I Get Old: The Story of the Who. 1983
Fortunate Son. 1983. A collection of his journalism and criticism.
The First Rock and Roll Confidential Report: Inside the Real World of Rock and Roll. 1984. Compilation.
Sun City: The Making of the Record. 1985
Trapped: Michael Jackson and the Crossover Dream. 1986
The Rolling Stone Record Guide: Reviews and Ratings of Almost 10,000 Currently Available Rock, Pop, Soul, Country, Blues, Jazz, and Gospel Albums (first and second editions 1979, 1983)
Glory Days: Bruce Springsteen in the 1980s, 1987. A sequel to Born to Run.
The Heart of Rock & Soul: The 1001 Greatest Singles Ever Made. 1989
Heaven Is Under Our Feet: A Book for Walden Woods, co-editor with Don Henley. 1991
50 Ways to Fight Censorship: And Important Facts to Know About the Censors. 1991
Louie Louie: The History and Mythology of the World's Most Famous Rock'n'Roll song; Including the Full Details of Its Torture and Persecution at the Hands of the Kingsmen, J. Edgar Hoover's F.B.I., and a Cast of Millions; and Introducing, for the First Time Anywhere, the Actual Dirty Lyrics. 1992
Merry Christmas Baby: Holiday Music from Bing to Sting. 1992.
Pastures of Plenty: A Self-Portrait with Harold Levanthal and featuring the writings of Woody Guthrie. 1992
The New Book of Rock Lists with James Bernard. 1994
Mid-Life Confidential: The Rock Bottom Remainders Tour America with Three Chords and an Attitude. 1994
Sam and Dave (For the Record series) 1998
Sly and the Family Stone: An Oral History (For the Record series) 1998
George Clinton & P-Funkadelic (For the Record series) 1998
Bruce Springsteen: Two Hearts : The Definitive Biography, 1972-2003. 2003. Combines earlier two works about Bruce and adds a new chapter.
Forever Young: Photographs of Bob Dylan with Douglas R. Gilbert. 2005
Bruce Springsteen on Tour : 1968-2005. 2006
Tænk, hvis DR eller TV2 Radio, turde ansætte en mand med et rock'n'roll og samfundssinds generalieblad, der var bare 1/3 så langt som Dave Marsh.
Nordstrøm i Mod Strømmen
Undertegnede stiftede første gang bekendtskab med Nordstrøm i løbet af forsommeren 2006, hvor singlen 'Berlin' råhittede på P3. Siden har duoen været nomineret til Zulu Awards. Nordstrøm siger selv, at hvis man endelig skal finde et forlæg for dets musik, er det i navne som Gangway, Love Shop og Pet Shop Boys, hvilket jo ikke er et dårligt sted at begynde.
Nordstrøm er: Troels Holdt: programmering, keyboard, kor, percussion, guitarer m.m. Lars Malm: sang, keyboard, programmering, kort m.m.
Tak til DJ Caine fra Indie Night, Stengade 30, for formidling af kontakt. DJ Caine deltager iøvrigt i torsdagens udsendelse.