Seperate sider

onsdag den 13. juni 2007

SO-36

Det, der egentligt skulle have været en nem måde, at slippe omkring at skrive for meget på denne side, indlæggene om musikeres forsøg med billedkunst m.v., altså at vise et værk og alene nævne hvem der står bag, er med dagens mængde af tekst muligvis ved at løbe løbsk.

I slutningen af halvfjerdserne og begyndelsen af firserne var midtpunktet for ny tysk musik klubben SO-36 i Kreuzberg, Berlin. Her fandt en sammensmeltning af punkrock og kunst sted. Der var koncerter, dias og filmfremvisninger, man malede billeder på væggene, der blev malet over dagen efter. Flere af de deltagende kunstnere, der senere i medierne fandt udbredelse under betegnelsen ’Neue Wilde Malerei’, spillede også i forskellige konstellationer af punkbands. Derudover optrådte grupper som Wire, Scritti Politti, Red Crayola, The Lounge Lizards, Throbbing Gristle, 999 og danske Sods i SO-36.

Helmut Middendorf, som har malet ’The Singer’ (øverst) har siden fortalt, at “det var virkelig vigtigere at høre en god koncert, end at se på billederne. Det var helt klart mere inspirerende for os”. Det kommer ligeledes til udtryk i spontaniteten og de rene farver, rød, gul, blå i ’The Singer’, der i øvrigt er Århus Kunstmuseums.

Alt har jo som bekendt sin tid. Da punkscenen begyndte at manifestere sig i nye retninger, kom det til flere sammenstød mellem kunstpunken, New Wave eller Post-punken, som stilarten senere hen er blevet døbt og Hardcore-punk publikummet. Sidstnævnte kunne ikke leve med de kommercielle udstillinger og koncerter som begyndte at fylde SO-36’s program. Et program, der tilmed blev udleveret fra rejsebureauerne, hvilket medførte at der efterhånden kun dukkede pseudopunkere og turister fra Vesttyskland op i klubben.

2 kommentarer:

  1. London Calling don't you think?

    SvarSlet
  2. Du har meget vel ret, Jamie. Var London Calling coveret ikke nappet fra Elvis?

    SvarSlet