Seperate sider

tirsdag den 30. september 2008

Brudstykker af hovedstolen

Indenfor litteraturen finder man begrebet, at tage fra hovedstolen. Det er formentlig blevet italesat af digteren Per Højholt i en radioudsendelse. Højholt anså det, som en litterær indfaldsvinkel, det var bedst at holde sig langt væk fra. Begrebet er senere hen blevet sprængt i stumper og stykker i navlebeskuende digtsamlinger og erindringsromaner.

Undertegnede ved ikke, om begrebet er annekteret indenfor sangskrivning. Det er i og for sig også ligegyldigt, eftersom det vil blive brugt på en anden måde her. Populærmusikken flyder over med kopiversioner. Mange er intetsigende. Der er dog nogle sange, man helst ikke skal røre ved. Medmindre man er døbt Aaron Neville.

På albummet ’Bring It On Home…The Soul Classics’ fra 2006, begiver den begavede soulsanger sig ud i en række udgaver af soulmusikkens store numre. Opmærksomheden skal blot henledes på ’(Sittin’ On) The Dock Of The Bay’, som i Neville’s version emmer af meditativ stilhed, der måske endog overgår eller i al fald er på højde med stemningen i Otis Redding’s originaludgave.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar