Manuel
Galbán
|
Den cubanske guitarist, pianist
og arrangør Manuel Galbán, fik et
større publikum først øje på i Wim Wenders film ’Buena Vista Social Club’ og
den plade der fulgte. Jeg har ikke set filmen, men albummet, som Ry Cooder var
primusmotor bag og som tog den vestlige verden med storm, skal jeg ikke
udelukke at have hørt. Den stod fremme i mange hjem i slutningen af
halvfemserne. Galbán var vist på intet
tidspunkt under udsendelsen en seriøs kandidat til at blive spillet. Vi havde
medbragt ’Patricia’ fra det senere Galbán / Cooder samarbejde, ’Mambo Sinuendo’.
For collegefolk-ensemblet The
Highwaymen bliver det ikke til flere gendannelser. De sidste to medlemmer Bob Burnett og Gil Robbins, døde i 2011. Sidstnævnte var far til skuespilleren
Tim Robbins, som også mistede sin mor sidste år. I begyndelsen af tresserne
hittede gruppen med ’Michael, Row The Boat Ashore’ og ‘Cottonfields’. Vi fik
ikke spillet deres version af Buffy Saint Maries ’Universal Soldier’.
Howard Tate fortalte i 2003, at det var “a call from God”, der fik ham tilbage til den scene, som han desillusioneret
forlod i begyndelsen af halvfjerdserne. I årtiet før, havde han ellers haft tre
R&B top-20 hit, skrevet sammen med hans mangeårige producer Jerry Ragovoy,
der også døde i 2011. Siden fulgte hjemløshed og narkomani, før Gud altså kaldte.
Sangen ’Get It While You Can’ fra 1967, som vi havde med, kunne vi formentlig med
justnævnte i mente, have spundet en længere ende over. Den blinde soulsanger, Calvin Scott, der både indspillede for Atlantic og Stax, blev også
udeladt. Vi havde ellers en groovy version med af Holland–Dozier–Hollands ’Can
I Get A Witness’.
Reggaemusikeren og dj’en Smiley Culture død i politiet varetægt
i marts 2011, var ifølge flere britiske medier, en af de hændelser, som bar ved
til det bål, som lagde mange engelske storbyer øde i august. Følgende stammer
fra et tidligere indlæg her på bloggen: ”Smiley
Culture havde en kort karriere med et par album og en håndfuld singler fra
midten af firserne og fem år frem. Han er ikke desto mindre blevet husket af
mange briter med caribisk herkomst. Både som en forløber for Tinie Tempah og
Dizzee Rascal, men også fordi han med singlen ’Cockney Translation’ fra 1984,
var med til at nedbryde en sproglige barriere” ’Police Officer’ lå klar i
12”-udgaven.
Hubert Sumlin og Howlin' Wolf |
Roots-blues var alarmerende
fraværende under udsendelsen. Chicago-guitaristen Hubert Sumlin, der spillede med Howlin Wolf i velmagtsdagene, havde
ellers været oplagt med ’Down In The Bottom’ på hans hofguitar, Gibson Les Paul
Goldtop fra 1955. Den klassiske musiker, der introducerede piccolotrompeten i
moderne popmusik, David Mason, er her heller ikke længere. Paul McCartney var ikke tilfreds med de instrumentale passager
i ’Penny Lane’. Efter at have hørt Bachs anden Brandenburgkoncert i radioen, hyrede han Mason, til at spille den
enormt høje trompet, som langt de fleste har en form for forhold til i dag. Godt
eller dårligt.
Herren bag et af soulhistoriens kendteste
guitarriff, sprang vi desværre også over. Marvin
’Marv’ Tarplin komponerede ikke alene, ‘The Tracks Of My Tears’, som der er
tale om og som lå klar, han spillede også guitar i The Miracles fra halvtredserne
og frem til begyndelsen af halvfjerdserne. Derudover skrev han klassenumre til
en lang række Motown-artister, såsom ’Ain't That Peculiar’ og ’I'll Be Doggone’ til Marvin Gaye, ’Going To A
Go-Go’ til The Miracles. Listen er alenlang.
Arrangøren, produceren og
bandlederen Wardell Quezergue, gik blandt
musikere i New Orleans under navnet ’Creole Beethoven’. I fyrrerne spillede
han i Dave Bartholomews orkester, senere arbejdede han sammen med både
Professor Longhair og Fats Domino. Sangen vi havde med kom fra Quezergues
tid med eget pladeselskab, Nola Records, der hittede med ’Barefootin’ med
Robert Parker i 1964. Vi kunne faktisk have spillet selvsamme med
bluesguitaristen Pinetop Perkins, der også gik bort sidste år.
Her ved vejs ende, går den sidste hilsen til tenorsaxofonisten Gil Bernal, der spillede sammen med bl.a. Spike Jones, Lionel Hampton og Ry Cooder. De fleste husker nok Duane Eddys ’Rebel Rouser’ for den karakteristiske twangy-guitarlyd, men den har også en saxsolo spillet af Bernal.
Her ved vejs ende, går den sidste hilsen til tenorsaxofonisten Gil Bernal, der spillede sammen med bl.a. Spike Jones, Lionel Hampton og Ry Cooder. De fleste husker nok Duane Eddys ’Rebel Rouser’ for den karakteristiske twangy-guitarlyd, men den har også en saxsolo spillet af Bernal.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar