Hvis
jeg omkring jul var blevet spurgt om, jeg her medium februar havde læst
Benn Q. Holms to seneste romaner, havde jeg formentlig trukket på skulderen, og
repliceret noget i retning af ”no way” eller ”det kan jeg dårligt forestille
mig”. Det er ikke desto mindre, hvad der er sket. Tak til de kommunale
biblioteker.
Ikke
et ord om handlingsforløbene i de to bøger, roadfortællingen ’Den gamle
verden’ fra 2009 og samtidsromanen ’Byen og øen’ fra 2011. Dét, der har slået
mig og som jeg dybest set godt vidste, er, hvor god Holm er til at skildre
netop min generation. Sagt anderledes, så er det, det genkendelige, de
samtidshistoriske begivenheder, der bliver tidsbestemmende for fortællingerne, der
giver mig en masse tilbage. Selvom begge værker breder sig udover det meste af
verden, er det stadig min tid, min by, når det drejer sig om København. Værtshuse
og bydele, som jeg husker dem.
Jeg
har altid læst Benn Q. Holm, lidt som jeg har læst de store kollektivromaner
fra mellemkrigsårene. Ikke forstået på den måde, at der ligger et politisk
budskab bag. Slet ikke. Det er de mange stemmer. Personskildringer. Dagens
dont. Idealerne, som livet slugte. Nedslagene i de forskellige miljøer, ”lige
fra Christiania op til Hotel Plaza”. Musikken, der bandt og bestemte, hvem man var.
Håbløse drømme om at vende tilbage til ungdommens fællesskaber. Krampagtige
krumspring. Desillusion. Formaliteter. Erkendelse. Men, som sagt, ingenlunde en
erkendelse, der viser frem mod noget overordnet samfunds- og strukturmæssigt.
Mere den her stille erkendelse af eksistensens grundvilkår.
Om ikke andet, må jeg erkende, at jeg var med fra start til slut i begge romaner. Hvorvidt
det bliver det samme med Eddie Thomas Petersens ’Ønskebarnet’, som jeg lige er
gået i gang med, må tiden vise.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar