Af Ole Lindved Sværke
Roskilde Festival 2014 bliver for
mit vedkommende en éndagsfestival begrænset til søndagens program. Det skyldes
ikke, at jeg har nået pensionistalderen med gratis adgang til følge, men
derimod andre familiære og arbejdsmæssige prioriteringer. Sådan er det nogen
gange - kender I det?
Og selv om det unægteligt har
trukket i mig de sidste par dage, så er det et glimrende program jeg kommer ned
til, når nu jeg kun skal være én dag.
Udhvilet og nyvasket vil jeg
starte dagen kl. 13.00 i Pavilion hvor kora-mesteren Toumani Diabaté og hans søn Sidiki
forhåbentlig giver en lille søndagsfest til at starte op på.
Kl. 14:00 går turen så til
Avalon, hvor en af legenderne fra New Yorks No Wave-scene alsidige Arto Lindsay optræder. Siden debuten
med DNA på No New York-opsamlingen tilbage i 1978 har Lindsay bidraget med sit
skæve guitarspil hos alverdens musikavangardister som John Zorn, Lounge
Lizards, David Byrne og Laurie Anderson samtidig med, at han har samarbejdet
med brasilianske Tropicalia-legender som Tom Ze og Caetano Veloso - og oveni
passet en spraglet solo-karriere, der iøvrigt bliver glimrende præsenteret på
dette års opsamling "Encyclopedia of Arto". Mon ikke der venter en
alsidig eftermiddag.
Kl. 16:00 står den så på Deerhunter, der meget vel kan blive
dagens oplevelse - det er ihvertfald dem jeg har størst forventninger til.
Forventninger, der er opbygget gennem en lang række fornemme udgivelser og ved
deres seneste live-optræden i Vega leverede de i høj grad varen. Bradford Cox
og resten af Deerhunter har fulgt godt med i den rockmusikalske
historieundervisning fra Phil Spector over garagerocken til krautrock, 80'er
indie mv., men de sørger altid for at have en kant, og da Cox er en pokkers god
sangskriver og bandet utroligt velspillet kan det ikke gå helt galt på
Arena.
Kl. 17:00 optræder Julia Holter på Gloria. Der så jeg
hende også for to år siden til en ualmindelig intim koncert, hvor hun optrådte
alene med keyboard, sampler og hendes fine stemme. Holters alsidige sange giver
både mindelser om Angelo Badalamenti, Bernard Herrmanns Taxi Driver, 4AD's
samlede 80'er udgivelser, Scott Walker og, ok, en Enya, der slipper dæmonerne
løs. Det bliver et genhør for mig.
Kl. 19:00 giver jeg argentinske Juana Molina en chance på Pavilion. Det
jeg har hørt af hendes blanding af latinsk singersongwriter og elektronica
lyder meget indbydende, og så er jeg ret sikker på, at jeg aldrig før har hørt
et argentinsk navn på Roskilde, med mindre jeg har passeret en eller anden
tangokoncert uden at være opmærksom på det.
Stevie Wonder skal naturligvis også have en chance på Orange kl.
19:45. Jeg ville naturligvis helst have hørt ham i start-halvfjerdserne før
dreadlock og hestehale afløste stort afrohår - og jeg vil da også gerne undgå,
at der bliver dyppet for meget i sødsuppen. Men at høre funkye klassikere som
"Living for the City" og "Superstition" fra ham selv kan
vel ikke være helt skidt?
Kl. 21:00 afgør humøret og
selskabet om jeg går til mørk ambient med Forest
Swords i Gloria eller tilbagelænet tysk house med Moderat på Arena.
Og så slutter jeg vel af med Jack White på Orange ligesom så mange
andre.
Alt skal naturligvis tages med de
festivalkendte forbehold som godt selskab, der trækker i andre retninger, koncerter
der skuffer, akut behov for flæskestegssandwich eller dixieburger mv.