“The only way you can
find these records is to actually travel. I'd get in my car and drive across
the country looking for records. Music in the Sixties and Seventies, especially
in Canada, was very regional. In a town like Regina in the province of
Saskatchewan, a band might've cut a record in the late Sixties and that record
never left the city. There just wasn't access to distribution. I've been doing
it for the last 15 years, or more, hitting the road and digging up these
records. I love artists like Leonard Cohen and Joni Mitchell and Gordon
Lightfoot dearly, I have all their records, but there's more.”
Plademærket Light in the Attic
har gjort det igen. Udgivet sidste års bedste reissue eller hvad det nu hedder, når
der er tale om en opsamling med musik af marginaliserede folkefærd - indianere
og inuitter - fra den canadiske side af den nordamerikanske grænse. Desværre
opdagede jeg albummet for sent til, at det kom med i Mod Strømmen-udsendelsen, 2014 i genudgivelser mv.
Just omtalte Kevin ’Sipreano’
Howes har møjsommeligt indsamlet materialet til ‘Native North America:
Aboriginal Folk, Rock, and Country 1966-1985’, der i flere tilfælde udmærker
sig ved at være fuldt på højde med eller endog bedre, end de forbilleder, som de lokale musikanter og orkestre, lod sig inspirere af. Det være sig, Woody Guthrie, Neil
Young, Bob Dylan, Creedence Clearwater Revival, Phil Ochs, Buffalo Springfield,
Hank Williams, Hank Snow m.fl.
Et par numre fra opsamlingen:
Til slut ‘Silent Inuit’ med Willie
Trasher. Sangen er ikke at finde på opsamlingen, men det er trods alt ham, der
poserer med et våben foroven.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar