”Rygtet var løbet i forvejen, men måske ikke hurtigt nok, da
undertegnede, en kold tirsdag aften i december 1996, mødte op på Loppen på
Christiania, for at høre Wilco. Efter, at Uncle Tupelo var gået i opløsning var
Jay Farrar fortsat i Son Volt, der hurtig viste sig at slå ind på en
traditionel countryvej, mens Jeff Tweedy på debutpladen med Wilco, ’AM’, fra
1994, lænede sig op ad en form for countryrock, der var funderet i hans
tidligere arbejde.
Et par måneder før Wilco besøgte København hin decemberaften, havde det
udgivet det ambitiøse dobbeltalbum ’Being There’, som man i dag må betegne som
gruppens store spring fremad. Mange af de idéer og de uventede omveje i
psychedelia, power pop og soul, som ’Being There’ flyder over med, kan vi i dag
takke multiinstrumentalisten Jay Bennett for. Der var allerhøjest 30 mennesker
til stede på Loppen, da Wilco gik på scenen. Det lod dog ikke til at ryste
bandet, der gav en fortrinlig koncert, hvor det meste af materialet kom fra
’Being There’”
Ovenstående indgik i de mindeord,
jeg skrev om Jay Bennett (1963-2009), der var med til at forme lyden på Wilcos
mesterværk, ’Being There’, der udkom, d. 29. oktober 1996.
’Red-Eyed And Blue’:
Stereogum lovpriser også albummet i dagens anledning:
“Right from the start
it’s clear this will be no regular alt-country album. “Misunderstood,” the
first of many epic Wilco album openers, finds Tweedy converting his Paul
Westerberg worship into something larger than life. Six-and-a-half minutes of
lurching noise and strung-out balladry about an underachiever skulking around
his hometown culminates in a thunderous kiss-off that remains the highlight of
many Wilco concerts to this day: “I’d like to thank you all for nothing! I’d
like to thank you all for nothing at all! I’d like to thank you all for
nothing! Nothing! Nothing! Nothing!” It’s the sound of triumphantly disavowing
your past, and it accomplishes its bridge-burning objective in rapturous fashion.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar