Flere anmeldere har nævnt, at Kel
Assouf spiller heavyrock. Termen er også nævnt i gruppens eget pressemateriale.
Det er rigtigt, at der er en mere aggressiv, pågående stil på ’Tikounen’, end på
bandets debutplade, ’Tin Hinane’, fra 2010. Men ligefrem heavyrock, den køber jeg
ikke. Jeg vil snarere kalde det en frugtbar
krydsning mellem Tuareg-ørkenblues og europæiske-amerikanske rockmusik. På
papiret ser det første bedst ud, men sådan er det, når musik skal appellere
bredt, så må beskrivelsen af den helst ikke blive for kompliceret. Musik er
forretning. Hvad vil jeg egentlig sige med det?
Sanger og guitarist i Kel Assouf,
tidligere medlem af Tinariwen, Anana Harouna, er født i Niger. De seneste ti år
har han boet i Bruxelles. Her har han samlet et hold af musikere fra Mauretanien,
Ghana, Frankrig, Mali og Algeriet, der udgør Kel Assouf. Gruppens nye plade er
forankret i vrede og afmagt over en verden, hvor krige raser, havene stiger, fordelingen
af verdens goder tilfalder et fåtal, de rige lande lukker sig om sig selv. Historisk
set er der vist noget om, at civilisationer bliver syge og går til grunde, hvis
de helt og holdent lukker sig om sig selv. Hvad vil jeg egentlig sige med det?
Nu på fredag, d. 25. november,
spiller Kel Assouf på Global. Dørene åbner kl. 20.00. Herunder kan man tjekke ’Tikounen’,
og høre om der overhovedet er hold i mine betragtninger. Live er der mere knald
på, har jeg hørt. Det var bare det, jeg ville sige. Eller jeg mangler at
fortælle, at jeg vender plader før og efter koncerten. Det var vist dét.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar