“The repetitive,
hypnotic and rigorous drumming style – dubbed motoric – that would become the
backbone and trademark of krautrock”
'Beskrivelser lig ovenstående vil
med sikkerhed indgå i mange nekrologer over den tyske trommeslager og
medstifter af Can, Jaki Liebezeit, der døde i går. Mindeordene herover stammer
fra musikmagasinet, Rolling Stone.
Cans og Liebezeits indflydelse på
moderne musik skal nok blive dissekeret og rost over hele verden, de næste
mange dage. I stedet vil jeg fremhæve en EP fra 2013, som jeg hørte så sent som
i sidste uge. Ikke med Can, de indspillede deres svanesang, ’Rite Time’, i
1989. EP’en smager dog lidt af Can, eftersom den udsprang af arbejdet omkring
udgivelsen af ’The Lost Tapes’. Det fremragende Can-opsamlingsalbum med fraklip
og liveoptagelser fra perioden 1968 - 1977, der udkom i 2012.
Mens arbejdet med at håndplukke
de forskellige indspilninger til ’The Lost Tapes’, stod på, fandt to af de
oprindelige medlemmer af Can, Jaki Liebezeit og Irmin Schmidt, sammen igen.
Fandt sammen er måske så meget sagt. De havde nemlig holdt kontakten ved lige
siden Can og bistået hinanden i ny og næ på forskellige projekter. Sammen med Jono
Podmore, bl.a. Kumo / Metamono, og produceren Burnt Friedman, indspillede de under
navnet Cyclopean fire spor i Studio Les Rossignols i Allonnes i Frankrig.
Herunder ’Fingers’ fra EP’en. Som helhed er udgivelsen en kraftfuld, legende og sofistikeret form for stammemusik, med
brug af theremin, hjemmelavede guitarer og et ombygget klaver.
Billedet øverste stammer fra en drabelig
hed eftermiddag i 2015, hvor Jaki Liebezeit optrådte sammen med nævnte Burnt
Friedman på Gloria-scene på Roskilde Festival. D’herrer har lavet en fire-albumserie,
’Secret Rhythms’, der i den grad også er anbefalelsesværdig blandt Liebezeits
sene kollaborationer.
Lad mig også tage et eksempel på
deres samarbejde. Her ‘The
Librarian’ feat. David Sylvian fra det andet ‘Secret Rhythms’-album fra 2006.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar