”Jeg tror ikke på, at mine bøger skal gøre noget, forandre noget og
vise unge kvinder som Sus en eller anden vej ud af lortet. Hvis jeg ville ændre
samfundet, så var jeg ikke blevet forfatter, men politiker eller socialrådgiver.
Jeg tror ikke på, at litteratur kan ændre samfundet, måske kan den rykke lidt
ved det enkelte menneske, men litteratur er ikke vejen til social forandring”
- Jonas T. Bengtsson i Information,
d. 20. maj, 2017
”Virtuost, præcist og musikalsk” er de tre ord som Jonas T.
Bengtssons forlag Rosinante & Co. bruger i bannerreklamer på nettet. Ordene
stammer fra Politikens anmeldelse af ’SUS’, Bengtsson nye roman, der udkom i
slutningen af maj. Den har fået en fornem modtagelse raden rundt. Sus er nitten
år gammel, men ligner én på tolv. Sus har et plan. Hun vil slå sin far ihjel,
når han bliver løsladt fra fængslet. Romanen foregår på Sus’ betingelser og
beskriver uden dikkedarer den husblok, hun bor i, dagligdagen og hendes
forberedelser på farens endeligt. Og dét gør den godt.
Når jeg har nævnt, at Jonas T.
Bengtsson kommer på besøg, har folk kikket lidt uforstående på mig, men når jeg
efterfølgende har fortalt, at han har skrevet ’Submarino’, har de lyst op i et
opklarende smil. Om det er fordi, de kender Thomas Vinterbergs filmatisering af
bogen eller har læst den, vil jeg lade være op til hvert enkelt selv at afgøre.
Jeg vil dog også anbefale, at man læser debutromanen ’Aminas Breve’ fra 2005 og
i særdeleshed ’Et Eventyr’, der udkom i 2011.
Musikken vil som altid være omdrejningspunktet
i Mod Strømmen. Det vil jeg forsøge at holde fokus på, selvom jeg i skrivende
stund, kun kan huske en musikalsk reference fra ’SUS’, nemlig Bob Marley. Men
mon ikke Jonas T. Bengtsson desuagtet lader sig inspirere af musik, når han
skriver? Vi får høre.
Stil ind, nu på torsdag, d. 8.
juni, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via TuneIn eller den direkte stream
Ingen kommentarer:
Send en kommentar