Seperate sider

onsdag den 26. september 2018

Fornemt besøg fra Zimbabwe på lørdag i Musikcaféen i Huset.


Det brasilianske afro-orkester Bixiga 70, colombianske M.A.K.U. Soundsystem, der nu bor i New York, tyrkiske Gaye Su Akyol og Dirtmusic med medlemmer fra The Walkabouts, The Bad Seeds og Baba Zula, er alle i stald hos Gliiterbeat Records. De har også det tilfælles, at de besøger spillestedet Alice i de kommende måneder. Glitterbeat har virkelig slået deres navn fast de senere år, som et af de selskaber der omfavner den globale musik. Blandt plademærkets udgivelser finder man også Ifriqiyya Electrique, Jon Hassell, Joshua Abrams & Natural Information Society, AMMAR 808, Samba Touré, Noura Mint Seymali mv. Det er en gammel diskussion, men for det meste bruger jeg stadigvæk begrebet verdensmusik om musik derudefra. I Glitterbeat Records tilfælde er jeg dog i tvivl? Megen af den musik selskabet sender på gaden, er nemlig filtreret gennem så mange lag, fyldt med hybrider og crossovers, at ordet måske ikke dækker?

For godt og vel en uges tid siden, udgav Glitterbeat Records, én af september måneds bedst bedømte plader. Af de anmeldelser, jeg har læst, hvis jeg skal være helt præcis. Det drejer sig om den nu halvfjerdsårige Stella Chiweshes fra Zimbabwe. Udgivelsen hedder ’Kasahwa: Early Singles’, og indeholder otte numre, lavet mellem 1974 og 1983. Begyndende i en periode, hvor Zimbabwe stadig hed Rhodesia, men hvor Chimurenga-revolutionen eller The Rhodesian Bush War, som den også bliver kaldt, førte til selvstyre i 1980.


Stella Chiweshe voksede op med amerikansk country og rockmusik. Umiddelbart lå det ikke i kortene, at hun skulle begynde at interessere sig traditionel afrikansk, spirituel musik, og slet ikke, at hendes fortrukne instrument skulle være en mbira. På vore breddegrader kalder man det vist også et tommelorgel eller et tommelklaver. Et instrument, der har eksisteret i forskellige former i tusindvis af år over hele det afrikanske kontinent. Mbiraen var især knyttet til religiøse fester, såsom overgangsritualer, og blev betragtet som et instrument kun mænd mestrede. Ergo var der ingen mandlige musikere, der var villige til at give deres lærdom fra sig. Instrumentbyggerne var heller ikke meget for at lave en mbira til en kvinde. Titelnummeret på Glitterbeat-opsamlingen, ’Kasahwa’, der også er Chiweshes debutsingle fra 1974, måtte hun derfor indspille på et lånt tommelklaver.


Som adskillige læsere måske allerede har gættet, så ville Chiweshes ikke slå sig til tåls med lånte instrumenter. Efter de barske læreår som kvindelig musiker i Rhodesia, hvor det hvide racediskriminerende koloniherredømme forbød de sortes åndelige ceremonier og den spirituelle kultur og livsstil, der fulgte med, blev Stella Chiweshe et stort navn i den nye stat Zimbabwe. Op gennem firserne blev hun ligeledes et symbol for kvinders rettigheder. I dag har hun endog fået tilnavnet, ’Queen of Mbira’.


Nu på lørdag, d. 29. september, kl. 20.00, præsenterer Musikcaféen & Beyond The Beats Stella Chiweshe i Musikcaféen i Huset i Magstræde. Det koster kr. 100,00 at komme ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar