Efter flere tilløb, dannede Hecksher The Warlocks, i slutningen af halvfemserne. Om det var bevidst, at han benyttede sig af samme bandnavn, som The Velvet Underground havde kaldt sig i en kort periode, lader vi ligge. Inspiration kom sandsynligvis ikke fra The Grateful Dead, der i en tidlig inkarnation havde haft samme idé. Da The Warlocks debut-lp 'Rise & Fall', kom i 2001, var der ni medlemmer, deraf to trommeslagere og fire guitarrister. Udtrykket var neo-psykedelisk, men man kan også spore elementer fra den nyere space-rock. Siden har gruppen udsendt fire album, senest ’The Mirror Explodes’ fra 2009, der til trods for en konstant skiftende besætning, ikke har haft bemærkelsesværdig afsmittende virkning på musikken. Den er stadig kompromisløs, støjende, mørk og fyldt med livslede. Her 'Shake The Dope Out' fra 'Phoenix', der kom i 2002.
Seperate sider
torsdag den 30. september 2010
"Shake, Shake, Shake The Dope Out"
Efter flere tilløb, dannede Hecksher The Warlocks, i slutningen af halvfemserne. Om det var bevidst, at han benyttede sig af samme bandnavn, som The Velvet Underground havde kaldt sig i en kort periode, lader vi ligge. Inspiration kom sandsynligvis ikke fra The Grateful Dead, der i en tidlig inkarnation havde haft samme idé. Da The Warlocks debut-lp 'Rise & Fall', kom i 2001, var der ni medlemmer, deraf to trommeslagere og fire guitarrister. Udtrykket var neo-psykedelisk, men man kan også spore elementer fra den nyere space-rock. Siden har gruppen udsendt fire album, senest ’The Mirror Explodes’ fra 2009, der til trods for en konstant skiftende besætning, ikke har haft bemærkelsesværdig afsmittende virkning på musikken. Den er stadig kompromisløs, støjende, mørk og fyldt med livslede. Her 'Shake The Dope Out' fra 'Phoenix', der kom i 2002.
onsdag den 29. september 2010
Rettelse på rettelse
Gry Bagøjen er uddannet fra Akademiet for Mediekunst i Köln og bosiddende i Berlin. Hun har tidligere spillet i Æter og Skoleost. I maj kom den selvfinansierede debut-ep ’Anima’, der har rod i electronica-minimalismen. I Gaffas lapidariske anmeldelse fra engang i juni, får anmelderen ”mest følelsen af at lytte til en eller anden form for perfomance-lydkunstner og ikke rigtig af et almindeligt musikalbum”. Skarp iagttagelse. Men er det nu godt eller skidt? Umiddelbart nok det sidste. Videre hedder det ”I mine ører er Anima lidt spild af talent”. Og det er så her, at kritikeren taber overblikket og begynder at docere over, hvad pladen kunne have været og ikke hvad den er. Desværre er det også akkurat der, at anmelderkorpset og meningsdannere i almindelighed taber denne signatur. Hvorfor læse en bedømmelse af det ene eller det andet, når anmelderen ikke forholder sig til det konkrete og i stedet lufter misforstået bedreviden og i grelle tilfælde smalsporet idiosynkrasi, der intet har med værket at gøre? Do it yourself!
Til slut en mangelfuld Maria Køhnke biografi. I 2007 kom den skæve country- og poporienterede debut-plade ’Collector’. Der er en ny udgivelse på trapperne. Køhnke spiller endvidere med Er De Sjældne og har medvirket på Niels Skousens ’Lyt Til Din Coach’. Senest har hun skrevet ’Anja M'bolo Dinjogoma’, sammen med sangeren og ngoni-instrumentalisten Doussou Koulibaly fra Mali. Find den på Konokone-ep’en ’Hvorfor Græder Nattens Fugle?
Lyt med i morgen, kl. 18-20 på 98.9 FM eller 98.8 Hybrid.
søndag den 26. september 2010
Rose Eken, Maria Køhnke og Gry Bagøjen i Mod Strømmen
På torsdag, d. 30. september, kl. 18-20, kommer Rose Eken og musikerne Maria Køhnke og Gry Bagøjen på besøg i radioprogrammet Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid). Hvor samtalen bringer os hen er der ingen grund til at gruble over endnu, men vi kan løfte sløret for, at de ni originale kompositioner, der er skrevet til Ekens film, med sikkerhed får plads i udsendelsen.
1. soundtrack:
Produceret af Toke Tietze Mortensen og Mads Mouritz
Musik: Mads Mouritz, Disa Jakobs.
Tekst: Disa Jakobs/ Francis William Bourdillon
Indspillet af: Toke Tietze Mortensen, Jacob Funch, Mads
Mouritz, Disa Jakobs.
Original track indspillet af Rune Borup, Mastering Sofus Forsberg2. soundtrack:
Produceret af Gustaf Ljunggren
Indspillet af: Gustaf Ljunggren (lap steel, balalajka, slide guitar), Danny Frankel (trommer), Sheldon Gomberg (bas), Emil de Waal (spring drum)3. soundtrack:
Skrevet, produceret og indspillet af Gry Bagøien (vokal)4. soundtrack:
Skrevet,fremført og produceret af Kresten Osgood (trommer og keys)
Indspillet af Thomas Vang i The Village5. soundtrack:
Skrevet, produceret og indspillet af Mads Hyhne (trombone) og Jakob Dinesen (tenor saxofon)6. soundtrack:
Skrevet, produceret og indspillet af Oliver Hoiness (guitar)7. soundtrack:
Skrevet, produceret og indspillet af Maria Køhnke
Maria Køhnke (keyboards, lyde, vokaler), Christian Bech (guitar), Samuel Hellas (bas), Emil de Waal (trommer)
8. soundtrack:
Skrevet, udført, produceret og indspillet af Morten Svenstrup (omstemt flygel, cello, bearbejdning)9. soundtrack:
Skrevet, produceret og indspillet af Straight From The Harp
Jarno Varsted (vokal, trommemaskine, mundharmonika) og Lady Lützen (vokal, triangle, synth)
lørdag den 25. september 2010
Television with Eno
1. Prove It (Long Version)- Optaget live i enten Fairland Studios i Hollywood eller i Vibrations Studios i New York City, 1974-75. Informationen halter. Produceret af Brian Eno. Der gemmer sig numre bag markeringerne.
2. Give Me A Friction
3. Venus
4. Marquee Moon (Long Version)
5. Obsession
6. High Voltage Pleasure
fredag den 24. september 2010
torsdag den 23. september 2010
onsdag den 22. september 2010
”Seven more days, all I gotta do is survive”
”At the end of March 1976, Eric Clapton was recording his LP No Reason To Cry in Shangri La Studios, Malibu. Bob Dylan decided to stop by for a while. As Clapton recall, ”He was just hanging out. He was actually living in a tent in the bottom of the garden. He would keep sneaking into the studie to find out what was going on, trying to catch me in there” Ron Wood, who was later to record ’Seven Days’ himself (on Gimme Some Neck), was also hanging out at Shangri La (the former bordello featured briefly in The Last Waltz) He remembers it well: That’s where I got ’Seven Days’ from. He played it to me and Eric in the studio, and he said to Eric, ”You can have this song if you want it” And I took him up on it and Eric didn’t”.
Dylan was to perform the song himself only five times on the second Rolling Thunder tour, between April 18 and April 1976, before leaving it behind.”
- fra covernoterne til Bob Dylan's ’The Bootleg Series. Volume 1-3. (Rare & Unreleased) 1961-1991’. Ron Wood udsender snart et nyt soloalbum, ’I Feel Like Playing’.
tirsdag den 21. september 2010
”Hallelujah, hallelujah / Äntligen Elvis Presley för en dag”
Fra årene hvor Thåström blev til Thåström, men fra før han flyttede til Amsterdam og blev til Peace, Love & Pitbulls. Optagelsen stammer fra 1990, og kan meget vel være koncertdebut for ’Elvis Presley för en dag’, der først udkom officielt på hans andet soloalbum, ’Xplodera mig 2000’, året efter.
mandag den 20. september 2010
Fast pensum
Denne signatur har alle dage tolket The Kinks 1968-single, ’Days’, som en bittersød refleksion over tabt kærlighed. Spørger man tekstforfatteren selv, Ray Davies, så er kompositionen skrevet på et tidspunkt, hvor der var skurren i krogene (hvornår var der ikke det?) og gruppen var i tvivl om hvilken vej den skulle gå. ’Days’ er derfor en slags følelsesmæssigt farvel til The Kinks oprindelige line-up. Betragtet indenfor den ramme, så forlod den nys afdøde bassist Pete Quaife, der havde været med fra begyndelsen, først orkesteret året efter. Sat en smule på spidsen, så kan man altså også at vælge at anse Davies udsagn som ren efterrationalisering. Det ene udelukker dog som bekendt ikke det andet.
søndag den 19. september 2010
Tendens
Indenfor egne rækker, så har både garagerockbandet Thee Attacks og hardcore/punk-kvartetten Night Fever spillet MC5 i radioprogrammet Mod Strømmen. Senest har plademærket Tigerspring omtalt bandet i forbindelse med, at det udgiver Howl Baby Howls andet album, ’Now The World Belongs to US’. Her hedder det blot, at ”Influences range from MC5, The Gun Club to Black Rebel Motorcycle Club etc.”.
’You Know That I Would’ fra Howl Baby Howl’s nye plade. I morgen aften holder duoen i øvrigt pladereception på Drone Bar, Nørrebrogade 184, 2200 Kbh. N.
lørdag den 18. september 2010
Dage i Mod Strømmen
Stil ind torsdag, d. 23. september, kl. 18-20 (98.9 FM / 98.8 Hybrid)
fredag den 17. september 2010
torsdag den 16. september 2010
”I Thought I Saw Lauren Bacall…”
onsdag den 15. september 2010
Pardon, mere Stones.
tirsdag den 14. september 2010
The Duke Is On The Air…
Med skyldig henvisning til Neil Young, 'Shine On You', fra det kommende album. Mens vi er ved det, så kan man hente nummeret kvit og frit.
.
mandag den 13. september 2010
I fuld længde
Thee Attaks - ’That’s Mister Attack To You’ (hæsblæsende god)
Paul Westerberg - ’Eventually’ ("These are the days no one sees / They run together for company")
Grinderman - ’Grinderman 2’ (langt bedre end anmeldelserne lader ane)
Wilco - ’Sky Blue Sky’ (udsøgt til bilkørsel i skumringstimen)
Magic Kids - ’Memphis’ (i højeste grad charmerende)
MGMT - ’Congratulations’ (det var først ved tredje eller fjerde gennemlytning, at det gik op for denne signatur, at surf-pop operaen, ’Siberian Breaks’, varer over tolv minutter)
Og så er det alligevel ikke korrekt. Andre album er også blevet hørt helt ud, dog uden fuld koncentration.
Broadcast - ’The Noise Made By People’
Il Tempo Gigante - ’Lost Something Good’
Kandy Kolored Tangerine - ’The Perfect Swell’
Night Fever - ’New Blood’
Gil Scott-Heron / Brian Jackson - ’Winter In America’
Charlotte Gainsbourg - ’IRM’
søndag den 12. september 2010
'Skit I Allt'
Let sprudlende psykedelisk popmusik fra svenske Dungen. Titelmelodien fra det nye album ’Skit I Allt’, der rammer gaden om et par dage. En oversættelse er vist unødvendig.
lørdag den 11. september 2010
Night Fever i Mod Strømmen
En smule klodset, kan man måske bruge den gammeldags etikette signatursang om ’This Is Copenhagen’. Det får vi muligvis svar på, når Night Fever besøger Mod Strømmen nu på torsdag, d. 16. september, mellem kl. 18-20 (98.9 FM / 98.8 Hybrid). Ellers vil vi gå efter at høre om det internationale hardcore-scene, som Night Fever er en del af. De næste par måneder skal bandet på en længere turné i Tyskland, Holland og Belgien. Og så er der selvfølgelig musikken og inspirationerne. Stil ind.”Don't come to my town and decide what I should do or say / Get back to your own fucking shit city back in the fucking countryside ya fucking redneck / And leave me the fuck alone!
This is the city not the fucking country / This is Copenhagen”
fredag den 10. september 2010
Eid ul-Fitr
Coveret herover stammer fra 1973, hvor Ofo The Black Company var blevet inviteret af den østtyske regering til at spille ved ’Weltfestspiele der Jugend und Studenten’ i Berlin. Det kom der en live-plade ud af. Hvad der blev af gruppen derefter er et godt spørgsmål? Visse kilder hævder, at det hjemme i Nigeria udgav endnu en plade under navnet Ofo The Rock Company. Umiddelbart virker det dog en kende usikkert. På et punkt er undertegnede dog aldeles skråsikker. Volumeknappen skal helt i bund til ’Allah Wakbarr’.
onsdag den 8. september 2010
Thee Attacks på Loppen
Glem heller ikke Festival Of Endless Gratitude, der faktisk allerede begynder i dag. Oplev bl.a. Thulebasen, Emma Acs & The Inbred Family, dig og mig, MV & EE with the Golden Road, Johns Lunds & Tobias Kirstein etc.
tirsdag den 7. september 2010
Beklager
søndag den 5. september 2010
5. september 1957
lørdag den 4. september 2010
’I See A Better Day’
”Baby Baby Babe What Can I Do?
I'm So In Love With You…”
fredag den 3. september 2010
Anyone for cricket?
”Now, I’m not from New York. I’m not black, I’m thirteen years old and all I want is to look like Miles Davis. For me he is the sharpest man in the world”
”I never took acid. I say regretfully because I’ve been terrified of the fuckin stuff and I wish I’d taken it to know about it. I think I was the only rock star never to wear a pair of beads. I wished I could have done, but it never looked right on me. But I thought it was great. It fucked a lot of people up, the psychedelic thing, but it made people really talk to each other to”
”Part of it is that I never was a teenager, man. I’d be off in the corner talkin about Kierkegaard. I always took meself seriously and thought Buddy Holly was a great joke”
onsdag den 1. september 2010
’Sindet har ingen tid’
Eken har også inviteret en række musikere til at lave et soundtrack til 'Because The Night (Belongs To Us)'. I alt er der planlagt fire koncertaftener. Ved ferniseringen er det Straight From The Harp, der er sat til opgaven. Senere vil Jakob Dinesen, Mads Hyhne, Kresten Osgood, Gry Bargoien, Morten Svendstrup, Oliver Hoiness, Maria Køhnke, Gustaf Ljunggren og Mads Mouritz give et bud eller flere.
Her et spritnyt interview med Rose Eken.
Overgaden.
Institut for Samtidskunst
Overgaden Neden Vandet 17
1414 København K
Audition Colorée
Emma Acs spiller, lørdag d. 11. september, support for The Blue Van på Stars i Vordingborg. Dagen efter gælder det Festival Of Endless Gratitude, der finder sted på Enghavevej 80-84, 2450 Kbh. SV.