Af Søren Holst Frøkiær
Seks danske:
Silo – ’Work’
Solidt comeback fra Danmarks mest
originale repetitive, små-matematiske post-rock orkester. Denne gang med
gæste-rap fra halvdelen af Antipop Consortium.
Kristian Harting – ’Float’
Kristian Harting har en vokal, man
ikke kan undgå at blive rørt over. Og fantastiske sange.
Raveonettes – ’Pe'ahi’
Raveonettes tager chancer. Væk
fra den lidt for sikre dobbelt-vokal, ind med flere samplede trommebeats.
Bedste udspil fra dem, siden deres første EP, synes jeg.
The Malpractice – ’Mass’
Tungt og dejligt. Lyder som en
Converge-plade spillet af The Melvins, kort efter de havde hørt hele Mews
diskografi.
Suspekt – ’V’
Jeg kan ikke lade være med at
synes, at det er fedt, det hér. Det er så gennemført godt fundet på, at det er
svært ikke at holde af. Skal indtages i de rette doser, bevares, ellers er der
fare for overdosis af slibrige detaljer, men er moodet til det, så er der ikke
et øje tørt til numre som ’Knepper Dig Til Techno og Til Alle Mine Piger’.
Chorus Grant – ’Space’
Jeg må nogle gange lige sikre mig,
at bandet ikke rent faktisk står i min stue og spiller, så nært lyder det.
Ti udenlandske:
10. St. Vincent – ’St. Vincent’
Annie Clark har taget ved lære af
samarbejdet med David Byrne for et par år tilbage. Hendes fjerde album er funky
og skævt på sådan en lidt svær definerbar måde, men godt er det. Hun er i
øvrigt stadigvæk en gudbenådet guitarist, selvom guitaren er mindre i fokus
denne gang.
9. Behemoth – ’The Satanist’
Behemoth lyder mere organiske end
tidligere. Mindre tech-død, mere melodi og heltesoli. Hist og her er det tæt
ved at være alt for meget, nogle steder er det alt, alt for meget. Eksempelvis
når blastbeats blæser om kap med en trompetsektion, men alligevel er jeg vendt
tilbage til den flere gange. ”I saw the
virgin's cunt, spawning forth the snake” er åbningsordene, og det kan man
jo så synes er fedt eller ej. Med til historien hører, at frontmand Nergal kort
før albummets tilblivelse vandt kampen over leukæmi. Det gør det ikke mindre
REAL!
8. Ryan Adams – ’Ryan Adams’
Ryan Adams rocker ud på
farmandsmanér. Det passede mig på mange tidspunkter af 2014 rigtig godt. Lyt
lige til ’Gimme Something Good’ eller ’Trouble’, mens du kører bil... just
saying.
7. Pallbearer – ’Foundations Of Burden’
Tung og pissemelodisk, nærmest
poppet doom. Åbneren ’World's Apart’ er måske én af årets bedste sange.
Heldigvis holder hele albummet næsten ligeså højt niveau.
6. Cymbals Eat Guitars – ’Lose’
CEG startede eftersigende ud med
at spille Weezer covers. I dag spiller de bare indie-rock, spicet op med
forsanger Joseph D'Agostino's meget unikke vokal, der går fra at bjæffe en
masse ord, til at ramme så krystalklart, at man nærmest bliver skåret midt over
af det. Det er pis'fedt! De spiller i øvrigt på Loppen til januar.
5. Wovenhand – ’Refractory Obdurate’
Wovenhand har altid været et ret
perifært bekendtskab for mig og aldrig et band jeg egentlig har dyrket, omend
jeg har lyttet til et par plader. Da 'Refractory Obdurate’ udkom på
Converge-frontmand Jacob Bannons Deathwish-label, vakte det min opmærksomhed.
Den er da også betydeligt mere rocket end de plader, jeg tidligere har hørt fra
David Eugene Edwards. Jeg kan ikke lade være med at tænke lidt Swans-light, når
jeg hører den. I hvert fald, synes jeg, at stemningen indimellem leder mig hen
i samme mood. Jeg vil især huske åbningsnummeret som soundtrack til mange
morgener på cyklen fra Kastrup til Indre By, inden vi rykkede ind i vores nye
lejlighed, lidt tættere på byen.
4. Swans – ’To Be Kind’
Ærlig talt, så orkede jeg ikke
endnu en to-timers tur i manegen med Swans. Jeg syntes stadig ikke, jeg helt
havde slået mave ovenpå ’The Seer’ og den efterfølgende koncert på
Konservatoriet. Men den blev bare rost og rost og beskrevet som endnu bedre end
sin forgænger, så jeg blev jo nødt til at lytte. Det blev til et par smålyt,
indtil jeg i november, endelig tog mod til mig i og tog hele baduljen fra start til
slut. For de her plader skal bare høres i fuld længde mindst en gang, før at
oplevelsen er fuldendt. ’To Be Kind’ virker på mange måder mere umiddelbar,
lettere tilgængelig og nemmere at springe ”ind
i”. Men det er stadigvæk lige så pisseuhyggeligt, skræmmende og
tålmodighedstestende som det plejer at være, og hold kæft hvor var det godt, da
det endelig lykkedes mig at spise op.
3. Weezer – ‘Everything
Will Be Alright In The End’
Som en skribent et sted i cyberspace bemærkede:
”Hey, there's a new Weezer record out,
and no one has said it's shit, yet”. Betyder det så den er god?
Jeps. Den er i hvert fald længder bedre end de sidste mange. Det er svært at
sætte fingre på, hvad det er, der gør denne her omgang sange fra Rivers Cuomo så
meget bedre end alle de andre, han har skrevet og udgivet siden 90'erne. Jo jo,
det er Ric Ocasek, der producerer ligesom på debuten, bevares. Det er tilsyneladende
et godt match. Det er ikke på samme måde selvudleverende og råt som ’Pinkterton’.
Det er bare naivt, melodisk, ærligt og simpelt, samtidig med at det bare er
godt skrevne sange. Som en anden skribent sagde: ”Det er næsten synd for Weezer; alt hvad de har lavet siden 90'erne
bliver holdt op imod dette og vil på den måde altid skuffe”. Denne plade
skuffer allermindst af dem alle og er faktisk også rigtig god, selvom man ikke
nødvendigvis har et romantiseret forhold til bandet (tror jeg, selvom jeg helt
sikkert ikke er den rigtige til at dømme)
2. Sun Kil Moon – ’Benji’
Mark Kozeleks 2014 bliver helt
sikkert mest husket for hans fuldstændig umådeholdende voksenmobning af Adam
Granduciel (eller Granofsky, som Mark synes han hedder). Ligegyldigt hvad man
mener om denne situation, så vil jeg langt hellere huske 2014, som året hvor
Kozeleks vanvittige produktivitet tilsyneladende peakede med ’Benji’. Det er svært
at forestille sig, at manden kan toppe det niveau. Men det samme tænkte jeg
forrige år, da han udgav ’Among The Leave’. Om man så kan abstrahere fra at
manden efterhånden har taget sit ”gennemført
kæmpe idiot på scenen”-act videre end godt er, bliver ligeså spændende. Det
er i hvert fald for mit vedkommende en balancegang, der af og til er lige
lovlig dinglende.
1. Run The Jewels –
Run The Jewels 2
Ligeså uopfindsom som titlen er,
ligeså sprudlende er El-P og Killer Mike på opfølgeren til én af sidste års
bedste albums. Begge har taget det bedste fra deres respektive (noget mere
alvorstunge) solouniverser med over i sideprojektet, der nu tilsyneladende er
hovedoutputtet. I hvert fald er RTJ3 eftersigende allerede på vej, hvilket
siger lidt om, hvor fokus er for tiden. Produktionerne er sejere, rimene er
bedre, emnerne mere omsiggribende end debuten. Generelt virker det bare som om,
at de har besluttet sig for at RTJ er hvor de bedste ideer skal doneres. Der
bliver både plads til samfundsbetænksomhed, direkte fuck-you attitude og lyrik
så langt under bæltestedet, at Parental Advisory mærkatet ikke ville være
dækkende. ”You can all run naked
backwards through a field of dicks” har i hvert fald fået mig til at grine
højlydt flere gange.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar