Mørtel er ude på en mission. De skal skrabe 10.000 kr.
ind, inden d. 3. maj 2015, så de kan indspille deres debutplade, ’Alt Hvad Vi
Gør Tager Et Minut’. Duoen, hvis man kan kalde den det, består af Andreas
Hjertholm (født 1983) fra Atomfax og Hans Holten Hansen (født 1966) fra Ræv
Hund Bjørn, Olesen-Olesen, Rhonda Harris og How Do I, plus et ukendt antal
venner. D’herrer har det tilfælles, at de begge debuterede som ”digtere” i
kunst- og lyriktidsskriftet Hvedekorn på opfordring af redaktøren. Dog med 24
års mellemrum. For Hans Holten Hansens vedkommende tilbage i 1990, da han fik
en henvendelse fra Poul Borum. Andreas Hjertholm havde et par Atomfax-tekster
med i det såkaldte sangnummer, som kom sidste år, ansporet af den nuværende
redaktør, Lars Bukdahl.
Hvis det lykkes at indsamle stakaterne, går de i studiet
med produceren og musikeren Per Buhl Acs, der spiller med Bost X for tiden, men
som de fleste formentlig kender bedre fra No Knox og Cyklon Anticyklon.
Læs mere om Kickstarter-projektet her
Hvordan begyndte
samarbejdet?
Andreas
Hjertholm: ”Hans og jeg kender hinanden fra fælles koncerter med
Atomfax og Ræv Hund Bjørn. En dag fortalte jeg Hans om nogle sange, jeg havde
skrevet, som han ville passe perfekt ind i. Hans havde også nogle meget fine
sange liggende. Og, ja, så tog det ene det andet og af en eller anden grund,
begyndte vi at tale om den engelske folklegende Nick Drake, som vi begge
skatter højt, og om vi ikke snart skulle mødes og prøve at spille vores sange
sammen.”
Hvad er Mørtel
for en størrelse? Hvorfor det spøjse navn?
Hans Holten
Hansen: ”Altså, Mørtel. Noget skulle vi jo hedde. Og
så var vores første plan som band at lave en kortfilm, hvor vi ville spille
otte sange live forskellige steder i et hus. Ikke at huset skulle have en
speciel symbolsk betydning. Det skulle bare være rammen. Det er der hverdagen
foregår. Vore venner og familie skulle være der, være en del af miljøet, så at
sige. Komme hjem fra skole, gå ud og købe ind, spise frokost. Nogle af lydene
kunne vi bruge musikalsk. Støvsugeren, emhætten, opvaskemaskinen. Men altså
huset var rammen, og Mørtel kunne så være det, der fik det hele til at hænge
sammen. En film med indbygget liveoptagelse er alligevel en lidt større
mundfuld, end vi lige havde krudt til at sparke i gang, så nu begynder vi med
en ren lydindspilning. Men filmen er stadig et mål, som vi nok skal nå.”
Andreas
Hjertholm: ”Navnet Mørtel har også noget uprætentiøst
over sig. Ensomme nuancer, skygger og ting i forfald. Vi bruger hele livet på
at bygge ting op, som vi godt er klar over har en udløbsdato, præcis som os
selv. Navnet Mørtel er på nogle måder også en cementeret memento mori, der
følger os i alt hvad vi gør. Mørtel er samtidigt et paradoks til den varme lyd,
vi forsøger at skabe. Et paradoks, der viser sit grimme ansigt, men ligesåvel
minder os om glæden ved musikken og det at skabe ting sammen.”
Hvad er der med
ham, Nick Drake. Han lader til at blive ved med at inspirere til ny musik. Til
trods for, at det er over fyrre år siden, at han tog sit eget liv?
Andreas
Hjertholm: ”Nick Drake er en af de mest underspillede sangskrivere, som
på forunderlig vis, vækker nogle af de stærkeste følelser i mig. Jeg har hørt
ham i mange år som morgenmadsmusik. Men pludselig en dag, da jeg hørte det for
godt og vel tusinde gang, slog det ned som et lyn i mig, hvor ufatteligt
genialt det var. Det må have været den samme følelse, Magellan og Vasco da Gama
havde, da de gjorde deres opdagelser. Følelsen af, at man stod med noget nyt,
stærkt og ukendt, der var meget større end en selv.
Når man går i
dybden med, hvordan Nick Drake opbygger sine sange, bliver man præsenteret for
en herre, der stemmer sin guitar i nogle forunderlige og alternative stemninger.
Han skabte på en måde helt nye og originale veje, som vi i dag kan udforske den
ellers ret udtærskede folk-genre med. Melodierne er aldrig helt depressive
eller manisk muntre, men ligger som et nærværende lydspor tæt op ad den noget
omskiftelige følelsescocktail, jeg selv føler livet byder på.
Jeg tror både
Nick Drake og Mørtel er draget af den samme stemningsmæssige bittersødme. Og måske en fælles jagt efter det uperfekte? Det kan være livet i sig selv eller indenfor musik og kærlighed. Rent tekstmæssigt
ligger vi nok en del fra hinanden. Hvor Nick Drake søger forløsningen,
forståelsen og det fodfæstede meningsbillede, arbejder Mørtel mere med en absurd og uforløst tilgang til stoffet.
Nogle andre
inspirationskilder kunne være Big Star, Leonard Cohen, Elliott Smith og Povl
Dissing.
Hans Holten
Hansen: ”Det Nick Drake-element, jeg med stor glæde
vil vedkende mig at være på, er rovdrift efter det akustiske, men samtidig
moderne univers. Ellers har akustiske lineups det med at være noget
tilbageskuende i det. Jeg har en fornemmelse af, at Nick Drake var fuldstændig
ligeglad med, hvad der ellers skete i samtidens musikalske landskab - og det
gælder i hvert fald også for Mørtel.
Jeg aner ikke,
hvad Nick Drake synger om, men han gør det, så nuet bliver godt at være til i.
Jeg kan altså ikke rigtig skrive under på en jagt på noget uperfekt. Jeg
spiller og synger så godt jeg kan. Det uperfekte kommer helt af sig selv. Og så
skal det have lov at være der, når det ikke kan være anderledes. Bare vi når
dét der sammenstød af nærvær og selvforglemmelse, som for mig er den særlige
Mørtel-oplevelse. Det er dén, jeg oplever, når vi spiller, og dén jeg håber,
man også som lytter kan opleve.
Og så går jeg
også efter perfektion i mine egne tekster. Hvis ikke jeg er 100 % sikker på, at
de ord, jeg har valgt, er de rigtige, så opstår nærværet ikke, og det er ikke
kun utilfredsstillende for mig selv, men også for lytteren. Hvis en sanger står
og bræger nogle ord, der lige så godt kunne have været nogle andre, så skulle
han tage og klappe i.”
En helt anden historie:
”Mørkemand i en mørk tid
Morgenen venter tålmodigt bag Sverige
Vinteren varer for evigt i år
Dagens opgaver kalder
kalder dig grøn og naiv og du svarer
Du svarer igen - og igen
Efter lukketid blænder jeg ned
og tænder en anden musik
Din lysende stemme
fortæller mig ind
i en helt anden historie
Ud til bens på et skråplan
jeg holder balancen for din skyld
prøver at vænne mig af med at gå
Dagens opgaver kalder igen
kalder dig gammel og stiv men du svarer igen
For hvor sku du ellers gå hen?
Mit hjerte det banker
og bankerne dør
men lånet forfalder”
- tekst af Hans Holten Hansen til det kommende album
Nu foregriber du
tingene, Hans. Mit næste spørgsmål handler netop om, hvordan I hver især
arbejder med tekstmaterialet?
Andreas
Hjertholm: ”Okay, jeg retter ind. Det uperfekte var en
forkert formulering. Hvad angår tekstmaterialet, så vælger jeg oftest mine
kampe ubevidst. Hverdagens dramatik er ofte mit udgangspunkt. Jeg forestiller
mig, at jeg laver en velkrydret stuvning ud af mit liv. Jeg har en historie,
men den skal virkelig ordmæssigt smage godt i munden. Ud fra denne
tilberedning, prøver jeg intensivt at finde nogle ord, der, ikke nødvendigvis
ordret, beskriver et forløb, men mere fanger stemningen, duften og den summende
kompleksitet i mine ellers hverdagsbanale følelser. Som f.eks. med teksten 'Fra Nicaea til Ikea' (se nedenfor). Jeg
er sjældent interesseret i at fortælle en målrettet historie. Jeg prøver ikke
at plante et bestemt budskab i hovedet på lytteren. Jeg forsøger på en måde at
skrive et digt, som folk skal opdage deres egen mening i.
Dertil kommer,
at jeg synes, at det er berigende og spændende at eksperimentere med, hvor
mange forskellige farver ens følelser kan rumme. Lidt ligesom eskimoerne, som
vanvittigt smukt, hvis det er sandt, har omkring tusind forskellige ord for
sne. Når jeg har eksperimenteret mig hele vejen frem og følt, hvad jeg nu kan
føle med en given tekst, ja, så ved jeg, at jeg har gjort mit bedste og så er
jeg glad.
Hans Holten
Hansen: ”Hvis jeg falder over en
interessant sætning, som kan give nogle billeder og blive til en scene, der er
spændende, så forsøger jeg bare at skrive og skrive løs uden mål og med. Når
den strøm løber tør, rydder jeg op og sletter en masse. Jeg ender som regel med
en tekst, hvor jeg ved præcis, hvad jeg mener med hvert eneste ord, uden at det
nødvendigvis bliver helt soleklart for udenforstående, hvad det skal betyde.
Men hvis jeg ved det, så kan jeg synge det, så man gider høre det, for så gider
jeg synge det.
Fra Nicaea til Ikea:
”Et kæmpe brag fra en østrogentank
Plasticfluer i flammende vals
Og knækket luft kun beskyttet af Ritas tøj
Stegte hunde der vil slå mig ihjel
For faen nu gik det ligeså godt
Godt jeg tog min liste med.
Øv! øv! øv!, øv! øv! øv!
Fra Nicaea til Ikea
Tidens perler lukkes rundt om din lækre hals
Af dine øjne klemmes æblemost
I ørkenen ser man altid den hvide streg
Når målet bliver kun at starte igen
For faen nu gik det ligeså godt
Godt jeg tog min liste med.
Øv! øv! øv!, øv! øv! øv!
Fra Nicaea til Ikea
Enhver form for planlægning vil
Dræbe planter og små søde dyr”
- tekst af Andreas Hjertholm til det kommende album
Jeg elsker
spørgsmål om inspirationer. Er det overhovedet muligt for jer at pege på tre
danske digtere, som man skal have læst inden man fylder 30, og tre man skal
have læst inden man fylder 50?
Hans Holten
Hansen: ”Hvis man skal gøre sig som en digter, skal
man læse en masse. Som sangskriver, skal man nok høre efter en masse sange.
Hvis ikke man skal bruge sproget selv, så kan man da bare lade være med at
læse. Personligt ville jeg ikke have været foruden læsningen.
Før man er 10,
skal man have gennemtygget Halfdan Rasmussens samlede værker, der får man øje
på sproget som et selvstændig lag, som godt nok betyder et eller andet, men som
også er sjovt i sig selv. ’Else elsker pelse’.
Før man er 30. Søren Ulrik Thomsens ’City
Slang’. Og hvis man nogensinde skal
læse Strunge, så skal det være før man er 20, det holder ikke så meget længere.
Det var utrolig godt gjort af Nørlund, da han valgte netop digtsamlingen ’Navnløs’,
hvor Strunge er en streg mere langsom, reflekterende og sprogligt selvkritisk,
end han var mange andre steder. Den kan læses indtil man er 30, men er man
under 20, så se at få læst ’Vi Folder Drømmens Faner Ud’. Men egentlig kan man
bare lade være at læse Strunge, læs hellere ’City Slang’ af S.U.T. Den blev
gennem Lars Hugs mund min egen indgang til poesien.
Derudover er der
Inger Christensens ’Alfabet’ og evt. ’Sommerfugledalen’. Kirsten Hammanns
debut, digtsamlingen ’Mellem Tænderne’, Det er kræs, blandingen af
hverdagssprog, ’Matador’ og Olsen Bande-billeder og 80'er-metaforer. Vildt,
sjovt og vildt sjovt.
Og næste
halvleg. Over 30. Nordbrands ’Støvets Tyngde’ eller en af de andre, han er
meget konsistent fremragende. Gab, en kedelig liste. Nej, læs Nikolaj Zeuthens
’Oliebål’. Der er andet i verden end én selv, truslen på livet er ikke
nødvendigvis personlig. Lone Hørslevs skilsmissedigtsamling var også vildt god.
Men for helvede, læs C.V. Jørgensens seneste album, ’Fraklip Fra Det Fjerne’.
Kasper Windings tonsætning er jeg ikke meget for, men teksterne er et værk i
sig selv.
Andreas
Hjertholm: ”Så skal jeg lige stramme mine skruer. Jeg
læser næsten aldrig bøger til trods for min kærlighed til ord. Det bliver mest
til billede- og fotobøger, plus film. Men jeg var ret vild med Nørlunds take på
Strunges digte. Det var klart en lyrisk øjenåbner for mig. Som dreng brugte jeg
meget tid på at finde på mine egne ord eller helt nye bogstaver.
Dele af min
inspiration kommer helt sikkert fra min vrede over f.eks. Thomas Helmigs
tekster. Det kan jeg fanme gøre bedre, har jeg ofte tænkt. Summa summarum, når
lyrikken bliver for flad og glat, forsvinder det personlige og mangfoldigheden
dør. Jeg mister simpelthen evnen til at mærke eller opleve andre mennesker, og det gør
mig både vred og ked af det. Derfor er sangtekster så vigtige og har altid
været en direkte kanal til min egen stemme og ikke mindst min
eksistensberettigelse.”
Atomfax og Ræv
Hund Bjørn har tidligere arbejdet med Per Buhl Acs. Hvad er det han kan i et
studie?
Hans Holten
Hansen: ”Jeg
kender Per tilbage fra 80'erne, hvor han et par gange lavede lyd for mit første
band, How Do I, og senere på tur med Nørlund og Rhonda Harris efter
’Navnløs’-pladen. Jeg kender ham som en utrættelig arbejdshest. Han lægger hele
sin vægt bag de projekter, han deltager i, og skubber fremad som en vanvittig,
men når han producerer, er det netop en skubben, og ikke en trækken. Han åbner
døren og siger: Se at komme af sted! Prøv for helvede! Gør det, mand! Han
trækker ikke i en eller anden retning, som han synes er god. Nej, han
forstærker den retning, man selv har, når man kommer og får den til at lyde
godt. Ikke så meget pilleri og pis og ommere, bare den rigtige energi er til
stede.”
Andreas
Hjertholm: ”Per kender nogen måske bedst som punk-banebryderen fra No Knox. Som lydmand og
producer har han blandt andet arbejdet med nyere acts som Synd og Skam, Under
Byen og The Cabin Project. Dét, der gør produceren Per unik, er hans evne til
få én til at slappe fuldstændig af. Han fjerner enhver form for studienerver og
så er han enormt god til at bringe én på rette spor igen, når der er brug for
det. Jeg er desuden overbevist om, at han bruger en masse små hemmelige
krydderier i mixet, som har eksisteret i hans familie i generationer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar