“There are tribes in
the south called the Derashe. They are surrounded by people who play five tone
music but they have created a diminished 12-tone scale. Diminished scales are
very important in jazz music especially for improvising. We learn how Charlie
Parker came up with diminished scales as well as Claude Debussy and Bach. But
always on my mind is the question of who were first with the scale, these
people or the Derashe tribe?”
- Mulatu Astatke
Jeg skal ikke kloge mig på
tovltoneteknik og kompositionsmetoder. Eller hvad dét er den banebrydende etiopiske
jazzmusiker Mulatu Astatke prøver at fortælle med ovenstående citat. Bare
konkludere, at ethiojazzen er en blandingsgenre som så mange andre.
Hvis man læser lidt op på
stilarten, begyndte den ikke med Mulatu Astatke. Den første store orkesterleder
var Nerses Nalbandian, hvis familie med nød og næppe var undsluppet det armenske
folkedrab i Tyrkiet. De bosatte sig i Etiopien, hvor han op gennem halvtredserne
lagde grobunden for det spirende jazzmiljø i det nordøstafrikanske land. Dét,
der senere blev kendt som swinging Addis Abeba, opkaldt efter musikscenen i
landets hovedstad. Men nu foregriber jeg fortællingen.
Allerede nævnte Mulatu Astatke
anses nemlig som ethiojazzens største innovator. Astatke blev født i 1943. I
slutningen af halvtredserne rejste han til Wales. Målet var at blive ingeniør,
men til hans forældres ærgrelse, faldt interessen på musik. I første omgang den
klassiske, senere tog han til Boston, hvor han formelt begyndte at studere
jazzmusik.
I slutningen af tresserne tog Astatke
tilbage til Etiopien, her udviklede han den lyd, han omtaler ovenfor. Altså den
noget uortodokse fusion mellem traditionel etiopisk folkemusik og amerikansk jazz.
De følgende år, er siden blevet kaldt guldalderen indenfor ethiojazzen. Her
blomstrede utallige jazzensembler i Addis Abeba under ledelse af Astatke, og
den i år afdøde, saxofonist Getatchew Mekuria. Kulminationen kom da selveste Duke
Ellington kom til byen i 1973, for at optræde med Mulatu Astatke.
Denne lange smøre skulle gerne virke
som en eller anden form for forforståelse for det program, som bliver sendt på
torsdag. Københavnske Debre Damo Dining Orchestra, hvis medlemmer har baggrund
i Whoareyoupeople, The Floor Is Made Of Lava og Laburnum, debuterede i 2015 med
singlen ’Yesega Wat’, der var umiskendelig ethiojazz. Siden har debut-lp’en,
der kom i september, føjet flere genredefinitioner til. Psych, syre og kraut
blandt andet.
Her ’ Where Pyramids And Space
Collide’ fra den nye skive:
Debre Damo Dining Orchestra er:
Søren Lyhne Skov: Tenor Sax
Rasmus Karkov: Alto Sax
Peder Mertner Vind: Keys
Asbjørn Nørgaard: Drums
Kasper
Saaby: Drums
Simon Visti
Tang: Bass
Stil ind nu på torsdag, d. 1. december, kl. 18.00, på enten
98.9 FM eller via den direkte livestream
Foto: Jacob Borg Christensen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar